Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 8

Beste mensen,

Weer een verslag van de vorderingen.
Het gaat langzaam, maar wel zeker. De meeste tijd ging zitten, in het maken van de wat kleinere onderdelen.

Eerst maar het lastige klusje aangepakt, om de binnenschermen van de spatborden te maken. Het bleef ook hier weer hannessen, om alles netje dicht te krijgen. Ik dacht het nog uit één gebogen deel te maken. Nou, John kon het vergeten, met papieren malletjes en karton, kreeg ik het niet voor elkaar. Dus heb ik alles maar weer in kleine stukjes opgebouwd en met plamuur afgewerkt. PPfff...

Toen was de vooras aan de beurt. Eigenlijk niets nieuws hier, het meeste aandacht vergde het uitmeten van de hoogte en de spoorbreedte, rekening houdende met de breedte tussen de fusees, zodat de wielen netjes passen in de spatborden. Het beste werkt toch, uit karton een malletje te knippen en zo met passen en meten de afstanden bepalen.
Ook de spoorstang was een kwestie van vijlen, passen en meten. Gelukkig kwam alles aardig goed uit, ik moest alleen een dun opvulstrookje onder de bladveren lijmen om alles op goede hoogte te krijgen.

Verder met het maken van de voorbumper. Doordat de wielen nu er onder zaten, kon ik bepalen, waar ongeveer de bumper moest komen. Op foto's is te zien, dat je veel keus hebt in verschillende uitvoeringen. Aangezien ik een truck wil, zonder veel poespas, heb ik de bumper ook eenvoudig gehouden. Een simpele metaal strook en een soort veer-strip aan de achterkant.

Hierna heb ik nog wat spuitwerk verricht aan de zijpanelen van de motorkap. Natuurlijk kwam er weer een grote "stof " precies in het midden van een deel , dus kon dat deel weer over. :( Dat hoort er ook bij.
Inmiddels zit er ook een zonneklep op, simpel stukje 0,5 mm strip in vorm gebogen en vastgelijmd boven de voorruit.

Verder met de rest. Ik heb nog wat details aangebracht op het schutbord, het is nog niet helemaal af, er zitten gelukkig maar weinig kabels, draadjes en leidingen. Nu kon ik ook een uitlaat maken en aanbrengen. Alles samengesteld uit een stuk balpen als demper en de dunne pijpen uit stukjes gietboom.

Ja, toen was het tijd om aan de verlichting te denken. De koplampen.....Eerst heb ik maar eerst veel foto's zitten bekijken, hoe dat allemaal er uit zag, ook hier weer een ruime keus. Heerlijk, je kunt zelf kiezen wat je mooi vind, grote kleine, noem maar op. Voor mij was de vraag, hoe groot ze moesten worden om tussen de spatborden en de radiateur te passen. En wat uit ervaring altijd lastig is, hoe je de lampen stevig kan bevestigen, gelukkig zag ik bij sommige uitvoeringen, dat er een stang tussen de spatborden zat, waarop de lampen bevestig waren. Kijk, dat maakt het leven van de scratch- builder een stuk makkelijker. :)
De lamphuizen maar weer gemaakt van een stukje dun sheet verwarmt boven een vlammetje en over de spinner van een propeller getrokken. De binnenkant als reflector deze keer voor het eerst met
een nieuwe Molotov pen behandel. Ik moet zeggen, geweldig spul voor zulke klusjes.
Ik had sinds lange tijd een voorraadje benodigdheden bij de Modelbrouwers winkel on line besteld. Ik ben nu ook de gelukkig eigenaar van een flinke voorraad decal papier en alclad verf. Ik ben benieuwd hoe dat werkt bij mijn vliegtuig modellen.

Als laatste in de deel, een gereedschapskist gemaakt, ik vond de linkerkant van het chassis wel een beetje kaal.
Een hoop werk, dus hier het resultaat van alle inspanningen:

photo 476656

photo 476657

photo 476661

photo 476662

Nu kan ik weer verder met het laatste grote onderdeel, de laadbak.

Ik wil dus een stake- truck bouwen, om een indruk te krijgen, heb ik een overgebleven bak van een Ford C-600 los in elkaar gezet. Ik ga hem echter niet gebruiken, hij is te breed en te lang. Zonde om alles te verzagen, ik maak wel alles zelf en ook een beetje anders. Maar hier het idee:


photo 476658

photo 476659

photo 476660

photo 476663

Zo, het was weer een heel verhaal, er is ook een hoop gedaan.

Ik ga dus druk in de weer met de laadbak. Hoe dat dan uitpakt, zien we wel bij het volgende verslag.

Tot zover, en veel plezier met de foto's van het geheel,

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
John, ziet er weer prima uit :brouw: . Ik heb ook grote bewondering voor je verfwerk. Hoe krijg je het zo strak bij jou op zolder.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Bedankt voor je compliment.

Je vraag over mijn verfwerk, voor het wijnrood heb ik een spuitbus van Dupli- Color gebruikt, het glans-zwart is gedaan met een rattle-can van Deco -Craft, was nog van de Aldi... :lol:
En dat spuiten doe ik lekker buiten in de luwte van mijn tuinschuur. Dat moet je echt niet binnen doen, het stuift alle kanten op, bovendien de lucht alleen al...

Normaal gebruik ik binnen alleen mijn Revell Profi Plus verfspuit. Dat gaat tenminste zonder stuif etc.
De rest is inderdaad gewoon kwasten. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Hallo John,


Mooi bouw werk dat je hier laat zien, het lijkt erg op de wijze waarop ik ook mijn modellen bouw.

Voor wat betreft de laadbak, te breed vindt ik hem absoluut niet (te lang wel) op de fotos op je eerste pagiona steekt de bak ook redelijk ver over aan de zijkanten.

Je scratch koplampen zijn ook goed gelukt ziet er top uit.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt voor je opmerkingen Peter. :brouw:

Natuurlijk kun je de laadbak binnen zekere grenzen net zo groot maken als je wilt. Mijn idee is de breedte gelijk te houden met de achterwielen. De lengte ben ik met je eens, ik wilde die ook maar een klein stukje laten overhangen dus korter als het voorbeeld. Kwestie van gevoel voor verhoudingen ? ..... Zuiver subjectief toch .... :lol:

De koplampen zijn inderdaad wat beter geworden dan de vorigen, wat ik al schreef, de Molotov- pen is hierbij toch wel een uitkomst. Die had ik vroeger moeten hebben bij de bouw van mijn automodellen. :)

Enfin, we gaan nu de slag met de laadbak. Daarmee is alles dan in grote lijn, compleet.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ziet er allemaal prachtig mooi uit!

Slim om de koplampen op die wijze te maken.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Dank je voor je reactie Odorf,

ik doe mijn best, ik heb er nog steeds veel plezier in, wat aparte dingen te bouwen. :D
Tot nu toe gaat het best voorspoedig.

H. groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 8:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Ja John, voor mij is het nu al een dikke WOW!
De kleuren doen het helemaal, en wat voor mij helemaal in het oog springt, zijn de grill en de koplampen.
Ook de zwarte lak ziet er op zijn " Steinway en Sons " uit, terwijl zwart niet altijd even makkelijk is om zo mooi te krijgen. 8)
Gaat een juweeltje worden!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
mooie bouw weer en ja de laadbak .... iets inkorten misschien ? voor de rest staat het er niet slecht op
de kleuren zijn weer geweldig recht toe - recht aan , zoals het hoort
koplampen zijn echt gaaf gemaakt
ben zeker benieuwd naar het eindplaatje
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun, 2019 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 9

Beste bouwers,

De laatste grote stap is nu wel gemaakt.

Ik ben weer druk bezig geweest, met het maken van de definitieve laadbak. Wat ik al vermeldde, ik heb dus een nieuwe gemaakt, want de afmetingen van het voorbeeld waren te groot. Eerst ben ik in de voorraad gedoken en wat materiaal opgezocht. Eerst heb ik de vloerplaat en het voorschot uitgemeten en op maat gezaagd.

Vervolgens de planken uit dun plaat van 1,5 mm gesneden, snijden om alles een beetje gelijk van breedte te krijgen. Dat was wel een lastig en ook gevaarlijk karweitje, met een groot Stanley mes en een aluminium lineaal te werken.

Ik had al het idee, om de zijschotten in twee delen te maken, geen drie, dan werd alles een beetje rommelig naar mijn idee. Ook kwam ik op het idee, om te trachten, alles demontabel te maken, zoals in het echt.
Hiertoe moest ik wel een soort van hendeltjes en ogen fabrieken waardoor de schotten netjes rechtop bleven staan. Met een stukje paper- clip in het juiste model buigen en oogjes, lukte dat aardig.

Wat ook nog wel een puntje was, de schotten moesten in openingen in de vloer passen. Hmmm, lastig; vierkante gaten vijlen. De gaten op de juiste plek krijgen, ik heb het maar zo opgelost om veel lastig vijlwerk te voorkomen
Ik heb de vloer wat smaller en korter gehouden, vervolgens vanaf de buitenkant inkepingen gevijld en tenslotte een dun strookje tegen de vloer gelijmd. Makkelijker geschreven dan gedaan. Maar het werkte zo een stuk makkelijker.

Eerst maar het resultaat:

photo 477520

photo 476663

photo 477519

photo 477518

Na alles goed paste, kon ik het geheel een houtkleurtje geven. Altijd lastig om de delen met openingen te spuiten, dus het maar met de kwast gedaan. In acryl verf Polly-S, werkt toch wel prettig. Helaas viel het kleurtje wel een beetje donker uit, dus moest alles weer over in een lichtere kleur.

Dus de grote lijn is hiermee wel klaar. Wat nu nog rest zijn de vele details en kleine frutseltjes, die het geheel echt afmaken. Dat hoop ik dan de volgende keer, bij het laatste verslag, te laten zien.

Nog wat actuele plaatjes:

photo 477521

photo 477522

photo 477523

photo 477524

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement