Bouwverslag Nr. 8
Beste mensen,
Weer een verslag van de vorderingen.
Het gaat langzaam, maar wel zeker. De meeste tijd ging zitten, in het maken van de wat kleinere onderdelen.
Eerst maar het lastige klusje aangepakt, om de binnenschermen van de spatborden te maken. Het bleef ook hier weer hannessen, om alles netje dicht te krijgen. Ik dacht het nog uit één gebogen deel te maken. Nou, John kon het vergeten, met papieren malletjes en karton, kreeg ik het niet voor elkaar. Dus heb ik alles maar weer in kleine stukjes opgebouwd en met plamuur afgewerkt. PPfff...
Toen was de vooras aan de beurt. Eigenlijk niets nieuws hier, het meeste aandacht vergde het uitmeten van de hoogte en de spoorbreedte, rekening houdende met de breedte tussen de fusees, zodat de wielen netjes passen in de spatborden. Het beste werkt toch, uit karton een malletje te knippen en zo met passen en meten de afstanden bepalen.
Ook de spoorstang was een kwestie van vijlen, passen en meten. Gelukkig kwam alles aardig goed uit, ik moest alleen een dun opvulstrookje onder de bladveren lijmen om alles op goede hoogte te krijgen.
Verder met het maken van de voorbumper. Doordat de wielen nu er onder zaten, kon ik bepalen, waar ongeveer de bumper moest komen. Op foto's is te zien, dat je veel keus hebt in verschillende uitvoeringen. Aangezien ik een truck wil, zonder veel poespas, heb ik de bumper ook eenvoudig gehouden. Een simpele metaal strook en een soort veer-strip aan de achterkant.
Hierna heb ik nog wat spuitwerk verricht aan de zijpanelen van de motorkap. Natuurlijk kwam er weer een grote "stof " precies in het midden van een deel , dus kon dat deel weer over.
Dat hoort er ook bij.
Inmiddels zit er ook een zonneklep op, simpel stukje 0,5 mm strip in vorm gebogen en vastgelijmd boven de voorruit.
Verder met de rest. Ik heb nog wat details aangebracht op het schutbord, het is nog niet helemaal af, er zitten gelukkig maar weinig kabels, draadjes en leidingen. Nu kon ik ook een uitlaat maken en aanbrengen. Alles samengesteld uit een stuk balpen als demper en de dunne pijpen uit stukjes gietboom.
Ja, toen was het tijd om aan de verlichting te denken. De koplampen.....Eerst heb ik maar eerst veel foto's zitten bekijken, hoe dat allemaal er uit zag, ook hier weer een ruime keus. Heerlijk, je kunt zelf kiezen wat je mooi vind, grote kleine, noem maar op. Voor mij was de vraag, hoe groot ze moesten worden om tussen de spatborden en de radiateur te passen. En wat uit ervaring altijd lastig is, hoe je de lampen stevig kan bevestigen, gelukkig zag ik bij sommige uitvoeringen, dat er een stang tussen de spatborden zat, waarop de lampen bevestig waren. Kijk, dat maakt het leven van de scratch- builder een stuk makkelijker.
De lamphuizen maar weer gemaakt van een stukje dun sheet verwarmt boven een vlammetje en over de spinner van een propeller getrokken. De binnenkant als reflector deze keer voor het eerst met
een nieuwe Molotov pen behandel. Ik moet zeggen, geweldig spul voor zulke klusjes.
Ik had sinds lange tijd een voorraadje benodigdheden bij de Modelbrouwers winkel on line besteld. Ik ben nu ook de gelukkig eigenaar van een flinke voorraad decal papier en alclad verf. Ik ben benieuwd hoe dat werkt bij mijn vliegtuig modellen.
Als laatste in de deel, een gereedschapskist gemaakt, ik vond de linkerkant van het chassis wel een beetje kaal.
Een hoop werk, dus hier het resultaat van alle inspanningen:
Nu kan ik weer verder met het laatste grote onderdeel, de laadbak.
Ik wil dus een stake- truck bouwen, om een indruk te krijgen, heb ik een overgebleven bak van een Ford C-600 los in elkaar gezet. Ik ga hem echter niet gebruiken, hij is te breed en te lang. Zonde om alles te verzagen, ik maak wel alles zelf en ook een beetje anders. Maar hier het idee:
Zo, het was weer een heel verhaal, er is ook een hoop gedaan.
Ik ga dus druk in de weer met de laadbak. Hoe dat dan uitpakt, zien we wel bij het volgende verslag.
Tot zover, en veel plezier met de foto's van het geheel,
Met vr.gr.
JohnH