Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Dank je Bas, en soms een lelijk eendje er tussendoor moet ook kunnen.....toch? :lol:

Hallo brouwers,

Na veel prutsen en priegelen, ben ik weer een stukje verder gekomen met deze "Daimler".
De aangepaste pomp voor het kantelen van de cabine heeft nu ook zijn plek gekregen, en de CTM steuntjes voor de rubberen latches op de accubak zijn nu ook aan beide zijden geplaatst.

photo 474377

Dan het echte priegelwerk, de grill en het kleine rooster boven de grill.
Omdat deze grill nu gemaakt wordt zoals op de foto's, vallen de kantelsteunen nu ook anders uit.
Deze komen iets hogerop te zitten dan bij de kit versie, en heb dan ook nieuwe kantel ogen gemaakt die ook wat breder komen te zitten.

photo 474376

Op de echte Freightliner komen deze kantel ogen en steunen op de breedte van de grill te zitten, en zal later het korte onderste gedeelte van de grill, wat ook een opstap is, er apart bij gemaakt worden.....dit alles 2x natuurlijk. :lol:

Hier onder een foto van een malletje wat ik gemaakt heb, om alle kleine grill delen op dezelfde maat te snijden.

photo 474372

En het werk in progress....

photo 474374

Vervolgens hoe dit er bij het model er uit komt te zien.....

photo 474373

photo 474375

Ja heren, voorlopig ben ik nog wel even bezig om deze 2 grillen helemaal gereed te krijgen, maar het geeft wel gelijk een heel ander smoeltje aan deze Freightliner.
Dit was het voor even, en tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2019 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Weer mooi priegelwerk Hermann, geen pe grill van CTM?

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Onne, de PE set is alleen voor oudere Freightliners, niet voor de latere uitvoeringen. :wink:

Goed heren, vandaag het klaar maken van de cabine zodat die later netjes gespoten kan worden.....ehhhh....die was toch al gespoten?
Jaaahhh, maar niet die van Koos! :lol:
Deze cabine heeft nu even de prio, omdat Koos ook graag verder wil, hij heeft het chassis zo goed als af, en ik heb mijn cabine zo goed als af, samen een complete truck. :lol: :lol:

Goed, vandaag het rivet werk op Koos zijn cabine.
Even de tool en de 300 rivets in het bakje, heb je ze geteld?....ja, is een beetje een vreemde habbit geworden na een bergje rivetten slaan. :roll:

photo 474657

photo 474659

Vervolgens moeten de randen van de opberg compartimenten weer op de cabine komen te zitten, de cabine had ik helemaal geschuurd omdat de rivets anders komen te zitten bij dit model, en helemaal glad maken een betere optie was dan bij de oude randen de rivets weg te schuren, wat toch minder handig is.
Een malletje maken, dan met houtlijm op de cabine plakken en een nieuwe list trekken.

photo 474658

photo 474660

En dan de 1e grill die af is.....voor ome Koos!

photo 474661

photo 474665

photo 474662

photo 474663

Ziet er heel anders uit nu.
Wat de rivets betreft, er zijn natuurlijk ook andere manieren zoals, de decals van Archer.
Nadeel hiervan is, als je een lakfout maakt en de cabine moet strippen, ben je ook de decals groot en deels kwijt, heb ik al een aantal keren gezien op andere forums. :?

Dan heb je nog de rivets van A&N, maar hier moet je wel ongelooflijk veel gaatjes boren in je cabine, en dan nog volledig recht zien te blijven en met dezelfde onderlinge afstand, want 1 misser en je ziet het meteen.
Tevens vind ik de productpresentatie op de site van A&N een beetje misleidend.
De set wordt als 0,5mm aangeboden maaaaaarrrrr....dit is niet helemaal waar, kijk maar.

A&N 0,5mm Rivets

photo 474667

De rivetkop is eigenlijk 0,75mm, wat betekend dat dit op schaal ongeveer een rivet voor een pantser voertuig is.
Je zou de rivet dus met de kop naar binnen moeten plaatsen, en wat A&N dan als 0,5mm ziet, dit buiten uit laten steken, maar dat is niet de bedoeling van installeren van deze rivets, want dan heb je binnen in je cabine allemaal rivet kopjes. :shock: .

Dus al met al is zo'n Punch & Die set zo gek nog niet, en ben je erg flexibel in aantal en maat. :wink:
Zo heren, dit was hem weer voor vandaag, dan gaat dit zakje met onderdelen alvast naar ome Koos!

photo 474664


Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Monnikenwerk dus maar ziet er goed uit die rivets.
Met een kleurtje erop kun je je zelfs wat uitschieters veroorloven.
Gaat zo door...
Enne plakt bij jou dat AMT plastic ook zo raar, makkelijk met slopen maar het zijn niet echt lassen.....

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2019 0:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Hermann, wat een klus die klinknagels, petje af voor je geduld.. :)

En dan die radiator gril, vakwerk, ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is, je hebt het netjes voor elkaar gekregen.

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2019 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Mooi geduldig werkje die rivets Hermann! :)

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
zo , mijn cabine is ook weer terug en gelijk mijn punch and die set , kan ik ook weer verder gaan met rivets maken op een freightliner , ja , maar anders als alle die nu al ten toon gesteld zijn
en zo gaan we verder met het freightliner gebeuren [ alhoewel ik bij die van mij white er bij moet gaan zetten :roll: ]
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt voor de mooie reactie's heren, en de rivet werkzaamheden zijn inderdaad tot een goed eind gekomen.

Johannes, bij mij zijn de lijmverbindingen goed moet ik zeggen, maar het plastic van AMT is wel gevoeliger voor beschadigingen icm met de Tamya "extra thin" lijm.
Styreen en de andere plastic delen van de andere bekende bouwdoos merken, hebben hier minder last van.
Ik heb dit vooral gemerkt met de rivet werkzaamheden.

John, de Grill was inderdaad een behoorlijke klus, vooal om goed recht te blijven.
Ik heb aan de binnenzijde van de grill rand, bij iedere strip een kort 0,5mm stripje of spacer geplakt.
Hierdoor zitten alle grill strippen op dezelfde afstand en verloopt er niets.
Vanaf de voorkant zie je deze spacers niet. :wink:

Ja mannen, Koos zijn cabine is nu zover gereed, althans mijn aandeel dan.
De vooruit is nog even op maat gesneden en het hemeltje voor in de cabine is ook aangepast naar de nieuwe situatie.
Nu is het alleen nog een onder grill en de bumpers, maar daarvoor heb ik de cabine niet meer nodig. :wink:

photo 475091

photo 475089

photo 475088

photo 475090

De lichte plekjes waren nog een paar ieniemienie oneffenheden, en heb deze nu ook opgelost.
Inmiddels ligt de cabine al bij Koos, en gaat hij verder met zijn Freightliner, de kleuren combinatie is heel mooi gekozen, maar dat mag hij zelf gaan vertellen en laten zien. :wink:

Tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2019 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ja, wel aardig Hermann...…………………... :mrgreen:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2019 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

En weer een stukje verder!
In de tussentijd is er een hoop gebeurd, niet alles vast gelegd op foto, maar wel gedaan voor een betere look.
Op vele foto's zag ik deze terug geplaatste vooras op korte chassis staan, enzag er qua verhoudingen ook niet verkeerd uit.
De brandstoftanken had ik al verlengd en gespoten, maar toch die twijfel....... :roll:

Het andere probleempje is, of was, ik ben met nog een Freightliner conversie bezig waarbij de vooras wél normaal staat, en hier de langere tanken beter tot zijn recht komen.
Om een kort verhaal lang te maken, de zaag in dit chassis gezet, want het was nog niet gespoten, en de zaagsnede op een "slimme" plek maken.
De 2 chassisdelen weer aan elkaar plakken, het dwarsspant wat ik los gehaald had, precies op de zaagsnede lijmen.
Vervolgens de tanksteunen verplaatsen voor de korte tanken en toen het hele spul droog en uitgehard was, de tanken passen.

En inderdaad, het ziet er nu wat beter en gelikter uit, naar mijn mening dan. :mrgreen: dat dan weer wél!
Goed, om te beginnen heb ik de banden met as bewerkt, had ik al eens eerder gedaan, en hierdoor een betere rubberen uitstraling dan de glimmende AMT bandjes. :wink:

De 2 bovenste bewerkt, de onderste onbewerkt......

photo 475463

Links bewerkt, rechts onbewerkt....

photo 475464

Dan de lange tanken die niet voor deze, maar voor de andere Freightliner worden gebruikt.

photo 475465

Dan in de tussentijd de "White Freightliner" decals vervangen voor "Freightliner" decals, knipperlichten er op, daklichten met molotow stiften bewerkt en de oranje glaasjes met Tamiya clear geschilderd en als laatste het chassis in een donkergrijze kleur gespoten.
De 1e keus was mat zwart, maar vond dit niet een mooi contrast geven met deze brons kleurige cabine.
Het donkergrijs matcht uiteindelijk beter met de cabinekleur en de witte velgen, is natuurlijk een persoonlijke smaak... :lol: ....dat dan weer wél....wederom. :mrgreen:

photo 475466

Ook nog even de handgrepen van de CTM Freightliner-set gebruikt....

photo 475467

photo 475469

photo 475470

Dan nog remboosters uit de materialenbak gehaald en op de assen geplakt....

photo 475472

En wat klein glaswerk op de achterzijde van de cabine....

photo 475471

photo 475468

En zo rollen we al aardig naar een eind toe.
Het chassis krijgt nog 1 laag, dan wat bekabeling er op, want bij Freightliner worden de kabels niet meegespoten,, de tanken gereed maken, en de grill en bumper nog maken respectievelijk afmaken.....en natuurlijk ook het kleine frutselwerk nog. :wink:
Ja heren, dat was hem weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement