De sixties...daar ben ik veel te jong voor om dat meegemaakt te hebben en heb er dus ook geen persoonlijke herinneringen aan. Maar een leuk onderwerp is het wel, want er is nogal wat gebeurd destijds!
Zeker als je van vliegtuigjes plakken houdt, is dit een onderwerp waar je mee uit de voeten kan. Ik ben eens in mijn "to-do-stapel" gaan snuffelen en kwam daar een aantal kits tegen die wel van toepassing zijn op dit onderwerp. Omdat de kit toch in 6 maanden af moet zijn, moet het niet een te moeilijke doos worden. En omdat ik ook al aan een F-16 ga beginnen eerdaags, wil ik in deze GB toch een civiele kist neerzetten en dus vielen de B-52's, F-4's, T-33's, MiG-21's en F-104's af. In eerste instantie was mijn keuze gevallen op een Iljoesjin 62 van Zvezda, maar daar kan ik enkel een -M versie mee maken die pas in de jaren '70 voor het eerst het luchtruim koos. Dan een Toepolev 134 van hetzelfde merk. Daar kunnen dan ook weer enkel latere varianten van gebouwd worden. Hoewel die wel al eind jaren '60 vlogen, kan ik daar geen foto's van vinden en heb ik er ook geen bijpassend decalsetje van. Dus die viel ook af. Een Boeing 720 van Roden dan maar? Daar wil ik een Braniff kist van maken in hun twee kleuren tenue, ook weer jaren '70... Het viel dus eigenlijk niet mee, maar toen kwam ik een DC-8 van Minicraft tegen...
De kit had ik ooit eens tweedehands gekocht en was al geopend. Het schijnt een goed te bouwen kit te zijn. Aangezien het nu 2019 is, honderd jaar na de oprichting van de KLM, was de keuze om een DC-8 te maken uiteindelijk erg makkelijk. De KLM was immers de eerste die de DC-8 in Europa in dienst nam met de PH-DCA. Een tot -33 omgebouwde -32.
Voor een -33 moet de kit dus ingekort worden en er moeten andere motoren onder. En Uiteraard een ander decalsetje. Voor een kortere romp heeft Minicraft voorbereidingen getroffen voor de nog creatievere bouwers onder ons door aan de binnenkant van de romp inkepingen te maken die aangeven waar er gezaagd moet worden. De motoren voor deze KLM versie zijn van Pratt & Whitney, type JT4A. Deze zijn bij zowel Braz Models als F-RSIN te koop dus dat moet geen probleem zijn. Decals van het introductiekleurenschema ben ik vooralsnog alleen bij F-DCAL tegen gekomen. Maar die zien er goed uit. Dus dit gaat 'm worden!
In de doos zaten de volgende onderdelen.
Niet heel veel onderdelen dus wat de bouwe hopelijk bespoedigd. Ik mis helaas wel een stukje van een vleugeluiteinde. Die moet ik maar uit een andere doos halen dan of namaken uit een stukje sprue. Dat komt wel goed. Aangezien de grote onderdelen al los waren, kon ik 'm mooi al even droogpassen.
Dat paste goed. En dit zijn de inkepingen die ik al eerder had beschreven. Voor moet er 4,25 cm uit de romp.
En achter 3,5cm. Dat lijkt allemaal prima te kloppen.
Dus heb ik gisteravond meteen het mes er maar in gezet en de boel geamputeerd waarna ik het volgende er aan overhield.
In eerste instantie was ik bang dat ik toch teveel had ingekort, maar het lijkt toch te kloppen. Grappig om te zien dat zo'n kist amper groter is dan een A320 van nu.
Dat is het voor nu. Ik wil me eerst concentreren op het afronden van twee andere projecten. Dan ga ik verder met deze.
Groetjes, Ingmar