Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ach zonde dat het mis is gegaan.
Het is ook een redelijk complexe vorm zo.

Mijn werkwijze;
Ik maak het decal nat door het helemaal onder te dompelen in een schaaltje met lauwwarm water. Daarna haal ik het decal er uit en leg het op een stuk licht vochtig
keukenpaper. Dit voorkomt vaak een beetje het omkrullen dat de grotere decals vaak willen doen.

Na even kort rusten probeer ik voorzichtig met een klein stukje schuiven of het decal al helemaal los komt.

Ondertussen kwast ik wat decal ‘set’ op de plek op het model waar dit moet komen.

Dan schuif ik het decal een milimeter of wat opzij op het papier en plaats ik het decalpapier met uitstekende stukje decal op de juiste plek op het model.

Nu voozichtig het uitstekende randje een beetje aandrukken op je model en tegelijk het decalpapier naar de vrije zijkant er onder uit schuiven.

Met een nat zacht kwastje aandrukken, dat kan ook met een nat stuk keukenpapier.

Eventueel met een punt van een droog stuk keukenpapier overtollig vocht rondom ‘weg zuigen’.

Mocht hij per ongeluk niet op de juiste plek zitten kun je proberen met een heel erg nat en schoon penseel er water onder te krijgen. Steeds een stukje verder tot hij weer ‘drijft’ maar zeker bij grote decals lukt dit lang niet altijd.

Daarna decal sol eroverheen en niet meer aanraken tot hij helemaal droog is.

Het is ook een mogelijkheid om het decal in twee delen door te snijden, één deel voor de romp en een deel voor de staartwortel (zo heet dat toch?) dat maakt het iets handelbaarder. Maar het is dan wel weer de uitdaging om precies op de juiste plek te snijden én om de twee delen ook heel netjes op elkaar aan te laten sluiten.

Op jouw vraag over oplossen lijmlaag;
Op het moment dat je het decal lang in het schaaltje water laat liggen kan de lijmlaag langzaam oplossen. Ook een groot risico is dan dat het decalpapier loslaat en naar de bodem zinkt en alleen de kwetsbare decal op het wateroppervlak blijft drijven. En zeker bij grote decals is opbrengen dan bijna onmogelijk.

Op het moment dat het decal kort in het water heeft gelegen en daarna op een tissue verder ‘doorweekt’ heb je dat risico niet. Vaak is decalpapier wat lichtblauw en zie je goed aan de verkleuring of het hele papier al doorweekt is.

Maar dit zijn mijn ervaringen, misschien zijn er meer tips.

Oja, ‘Set’ en ‘Sol’ zijn toevoegingen het makkelijker te maken. Zonder kan ook, maar als je vaker decals gaat plakkn kan het handig zijn. Ze bestaan van verschillende merken, zoals Microscale, Daco en bijvoorbeeld Gunze. Sommige merken reageren beter bij sommige merken decals. Dat is al een hele studie op zich. Sol is een weekmaker, deze zorgt dat het decal na plaatsen zacht wordt en heel mooi in paneelnaden etc. zakt. Dit laatste betekent dat je na aanbrengen van ‘sol’ het decal écht niet meer mag aanraken, anders smeer je hem uit.
Er is ook nog decallijm, als je decals hebt die niet meer hechten kun je dit gebruiken.

Sorry lang verhaal geworden ... :mrgreen:
Succes in ieder geval met deze opvallende verschijning.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Ik ben blij met je typewerk :mrgreen: het geeft in ieder geval een hoop duidelijkheid. Decal set heb ik maar is decal sol noodzakelijk op een gladde romp?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Graag gedaan :brouw:

Sol is niet noodzakelijk.

Het kan wel handig zijn als je bijvoorbeeld deur-rand-decals aanbrengt over een deur waar een echt randje in je model zit. Hier krijg je dan snel silvering in het decal omdat hij daar niet helemaal goed aansluit. Sol helpt dan. Of van die ‘coroguard’ decals bovenop de vleugels dat daar de paneellijnen nog doorlopen.

het is echt afhankelijk van hoeveel ribbeltjes of details er nog zichtbaar zijn na verflagen of Sol zin heeft. Maar in het algemeen trekt Sol de decals ook mooi glad en strak.

Overigens staan op Modelbrouwers >> hier<< nog wat tips over Sol, check onderaan ook het artikeltje over carbon, want dit zijn eigenlijk ook gewoon hele grote decals. Wrinkels en kreuken trekken met Sol (en fohn) ook weg.

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nu ik vernomen heb dat het niet lukt met de decals, voel ik me schuldig dat ik je dit kleurenschema heb aanbevolen. Is het een idee om de decals van een ander merk ervoor te gebruiken?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Hoho niet schuldig voelen, het was mijn eigen keuze en ik had/heb er zeker geen spijt van want het is toch een aparte livery. Hij ligt netjes op zolder en als ik wat meer ervaring heb met decals gaat hij zeker afgemaakt worden. Oei, dat laatste klinkt erger als dat het is :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement