Beste Brouwers,
Eigenlijk was ik van plan eerst maar eens mijn USS San Francisco af te bouwen, maar aangezien ik net weer een gezinsuitbreiding heb gehad zal ik de komende tijd weinig tijd hebben. Daarom heb ik even een projectje aangepakt dat klein en te overzien is, dat min of meer out of the box gebouwd kan worden.
KeuzeDe keus is gevallen op de 737-300 in easyJet uitvoering. Waarom die? Omdat ik hiermee in 2003 mijn allereerste vliegreis heb gemaakt
Of eigenlijk de retourvlucht daarvan. Helaas heb ik namelijk geen registratie van het toestel van mijn eerste vlucht; ik heb wel foto's genomen uit het raam maar niet van het toestel zelf. (Dit was nog net voor het digitale tijdperk; fototoestel met rolletje 400 ASA erin, 36 foto's en dat was voor de hele vakantie). Ondanks dat ik vluchtnummer, type toestel, datum en tijd heb, blijkt het onmogelijk te zijn dit nog te achterhalen omdat het zo lang geleden is. Misschien dat het via flightstats.com wel zou kunnen, maar dat biedt geen garantie en dan zou ik een abonnement moeten nemen en dat gaat me wat te ver. Of heeft iemand nog een goede tip?
Vwb de retourvlucht heb ik wel een foto van het toestel met registratie; dat was de G-IGOW. Dat moet hem dus worden. Onderstaand een foto van de vlucht in kwestie on final, gemaakt door een spotter op Schiphol.
En de andere reden dit toestel te bouwen is omdat ik op de vakantie volgend uit mijn eerste vlucht ik een vriendinnetje kreeg waar ik later mee ben getrouwd inmiddels een gezin heb mogen krijgen
Dus ondanks dat ik niet zo nostalgisch ben aangelegd toch een toestel met een herinnering.
Het origineelTja en de 737: daar hoef ik denk ik niets over te vertellen
. De -300 wordt gerekend tot de 737-Classic serie (hoewel dit al een doorontwikkeling was op de -100 en -200). Hiervan zijn er net geen 2000 gebouwd. Inmiddels zijn we weer wat generaties verder, in totaal staat het aantal 737's inmiddels op 10.400: het succesverhaal van de 737 kent vooralsnog geen eind. Iets over easyJet dan? Opgericht in 1996 is deze maatschappij enorm gegroeid in zijn nog korte bestaan. Toen ik er in 2003 mee naar Nice vloog bestonden ze een paar jaar en in die tijd bestond de vloot nog uit tweedehands en verschillende soorten (Boeing-) toestellen, maar de overgang/standarisatie naar de A319, -20 en -21 was inmiddels ingezet. Inmiddels heeft de maatschappij 160 vliegtuigen en is qua passagiers de vijfde grootste luchtvaartmaatschappij van Europa (met KLM-Air France met enige afstand op nummer vier), aldus Wikipedia.
De livery is op z'n easyJets: simpel, pragmatisch en het goedkope straalt er vanaf. Het is wel grappig dat op de allereerste easyJets in de jaren '90 nog een telefoonnummer stond. Op 'mijn' toestel stond easyJet.com: inmiddels was Internet al breed geintegreerd. Echt bijzonder is de livery verder niet, al vind ik deze oude wel leuker dan de nieuwe easyJet Airbussen met die rare driehoekige band op de romp.
Het modelHet model van Daco is wel mooi, maar vrij simplistisch. Ik heb even op het forum zitten neuzen en er al een paar gevonden. De kit heeft weinig onderdelen; zo bestaat bijvoorbeeld neuslandingsgestel uit slechts 1 onderdeel (afgezien van de wielen). Wel worden de pitotbuizen als onderdeel bijgeleverd en dat zie je volgens mij niet op elke kit, ietsje grof zijn ze wel. De romp is qua paneellijnen goed gedetaileerd, maar ook hier her en der wat simpel/dik/grof. Dit model heeft de cockpit en ramen dicht zitten: dat is een fijne feature. Voor wie het wil wordt er wel een glazen cockpit bijgeleverd, maar dan moet je hiervoor zelf het nodige snij- en plamuurwerk doen. Hiervoor zijn aan de binnenkant al snijranden voorzien.
De The Simpsons livery waarmee de kit wordt geleverd is wel geinig, maar ga ik niet gebruiken. De set heeft wel de nodige decals voor een 737, o.a. ook een corogard. Die had ik al besteld bij Draw Decals; dat was dus niet nodig geweest.
De easyJet decals zijn van V1 en moeten nog worden geleverd en last but not least heb ik bij AA weer cockpit- en raamdecals besteld.
Tot zover de tekst, nu maar eens aan de slag.
BrouwAls eerst maar eens de romp geassembleerd. Hier moet de plamuur nog worden weggeschuurd.
Het achterste deel van de fuselage heeft een vrij grove rand, hier goed te zien door het strijklicht van boven:
Na enig schuren nog licht zichtbaar in strijklicht:
Maar met licht van opzij niet meer te zien:
De 'Bak' voor het landingsgestel (ik ken de vakterm niet
) heb ik een simpele donkergrijze kleur gegeven:
Het rompdeel wat hier tegenaan komt heb ik aan de binnenkant van tape voorzien. Deze kan ik als al het spuitwerk klaar is makkelijk verwijderen, en scheelt enig afplakwerk.
Daarna dit deel gelijmd en geplamuurd:
De vleugels bestaan uit twee delen, maar het bovenste deel is als het ware een kommetje voor het onderste deel. Hierdoor blijven de randen vrij van overgangen. De naad tussen beide onderdelen is vrij diep dus die heb ik wel dichtgesmeerd, om deze hierna er weer in te scriben (op de foto is alleen plamuur te zien, er moet nog worden geschuurd):
Tot slot nog even een kleine dry-fit. Je ziet hier al dat er een redelijke naad tussen vleugel en romp overblijft. Hier zal ik nog wat aan moeten gaan doen, maar eerst maar eens de vleugels afmaken nu ze nog los van de romp zijn en ik overal makkelijk bij kan.
Tot zover!
- Bas