Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2019 18:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Voor deze groepsbouw gekozen voor de Airfix Lunar module van de eerste maanlanding in 1969. Als klein mannetje zat ik in die tijd aan de televisie gekluisterd om maar niets te missen van dit grootse avontuur. Toen de kit voor het eerst in 1970 uitkwam heb ik hem bij de plaatselijke fietsenwinkel van mijn zakgeld gekocht.

photo 469074

Toen Airfix in 2009 met een re-box ter ere van het 40 jarig jubileum uitkwam heb ik even getwijfeld , maar vond deze uitvoering te duur. Toen de luchtvaarthobbyshop deze bij een opruiming aanbood voor iets meer dan de helft ben ik toch maar overstag gegaan. Nu, na een paar jaar in de voorraad, is deze groepsbouw een mooie gelegenheid om deze kit te starten.
Bij deze uitgave zijn behalve de oorspronkelijke lunar module ook een nieuwe, grotere grondplaat, zacht plastic figuren uit de oude Airfix H0-00 S41 set, goudfolie, een nieuw kleurenschema en lijm en acryl verf toegevoegd.

Bij deze bouw zal ik alleen de lunar module en de folie gebruiken, het is voor mij tenslotte een nostalgie bouw. Ik herinner me met name dat ik de bijgeleverde ondergrond en astronauten erg mooi vond en ook de kit ging erg gemakkelijk in elkaar (tenminste, in mijn 8 jarige ogen......). Eens zien wat we er 49 jaar later van maken :wink: .
Vanwege de nostalgie en de bouwdip zal dit voornamelijk een Recht Uit De Doos bouw worden.

Zoals gebruikelijk eerst maar eens de doos en inhoud laten zien;

photo 469077

Wat ik niet gebruik;

photo 469108

photo 469107

En wat wel;

photo 469076

photo 469075

Verder nog wat bewaarde kranten artikelen:

photo 469079

photo 469078

photo 469081

Zoals je ziet, groot nieuws in die tijd. Voor zover ik kan me herinneren ook de eerste keer dat ik kleurenfoto's in de krant zag.

De eerste vorderingen;

photo 469106

photo 469080

Zoals al gezegd, ik was in mijn jonge jaren erg onder de indruk van de ondergrond, dus daar ben ik maar mee begonnen. Eerst maar eens in elkaar gezet en de naad weggewerkt. Daarna op de onderkant een testje gedaan om wat structuur aan te brengen. Eerst lijm uit een spuitbus van de Action aangebracht en daarna wat Natrium bicarbonaat uit de kookwinkel er overheen gestrooid (is mooi fijn van structuur). Morgen maar eens een verflaag erover en zien hoe het uitpakt. De eerste observatie is in ieder geval dat ik maar een dun laagje lijm aan moet brengen om een egale verdeling van het Natrium bicarbonaat te krijgen.

Van de week weer verder.......

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op di 10 sep, 2019 21:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2019 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb nog steeds de oude kit liggen als ook de astronautenset, nog nieuw in de doosjes. :)

Ik wist trouwens niet dat er remake van was, derhalve ga ik deze met veel belangstelling volgen. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 15:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Nog een ruimte-ding! Schitterend.
Aanpakken die bouwdip!

Succes.
Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Dit model gaat je zeker uit de bouwdip helpen... 1970 is namelijk een fantastisch jaar :lol:

Succes !

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 20:23 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Oeh, heel gaaf! Vooral met die folie, hopelijk krijg je dat netjes om de pootjes enzo.

Ik ben heel benieuwd!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Ha, dit word een leuke.....kitje uit mijn jeugd, maar nooit gebouwd.... :?
Ik ben benieuwd.....succes.... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dag Sjaak

mooi model heb je daar te pakken :D En origineel ook dat je de kranten van destijds bewaard hebt!

Het moet voor jullie generatie echt speciaal geweest zijn om dat (via televisie) destijds mee te maken :o

Ooit heb ik dit model van Revell gebouwd, maar dan in een grotere schaal, ik denk 1:48 of 1:32 ?

Leuk dat ze hier ook die goudkleurige folie bijleveren. Geeft toch wat extra cachet aan zo'n model :D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De vorderingen van de afgelopen week maar eens tonen.
Allereerst de ondergrond afgemaakt. Helaas een wat ongelijke verdeling van het Natrium bicarbonaat wat eigenlijk pas na het spuiten zichtbaar werd. Ik doe het er maar mee...

photo 469793

In de recensies en bouwverslagen van deze kit had ik gelezen dat de toegangsdeur niet klopte, dus besloten dit aan te passen. Dat is meteen ook de laatste aanpassing, want ik had besloten hem als bouwdip remedie te gebruiken dus nu even geen gemierenn**k en lekker doorplakken :) .

Oude deur eruit;

photo 469792

Zelf geknutseld deurtje;

photo 469797

Ik nu op de foto dat ik nog een naadje weg te werken heb, dat zal ik nog doen :wink: .
Op foto's gezien dat de raampjes een blauwe tint hadden, dus met Revell 752 een transparant laagje aangebracht;

photo 469794

En op deze foto is duidelijk te zien dat er op de achterkant wat forse naden zichtbaar zijn, die heb ik met cyanoacrylaat gel aangebracht;

photo 469799


Afplakken voor het aanbrengen van de gel;

photo 469796


En de naadjes;

photo 469798

Nu verder met de poten van het landingsgestel, wordt vervolgd.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Het is een tijdje stil geweest, maar de bouw gaat gestaag door. Eerst wat geëxperimenteerd met de juiste lijm voor het vastmaken van de folie. Omdat de foto's een behoorlijk gekreukelde folie laten zien bleek plasticlijm en blanke lak geen optie. Daarom gekozen voor Tesa allesklever, volgens mij gebruikten we dat op de lagere school ook al (voor de jongere lezers -> basisschool 8) ) ;

photo 472704

Hiermee blijft de folie goed vastzitten. Let wel op, de goudkleur van de folie lost op door deze lijm, dus voorzichtig aanbrengen. Hieronder het resultaat;

photo 472711

photo 472712

photo 472710

Inmiddels ook de bemanningsmodule in elkaar gezet (2 delen op elkaar :mrgreen: ) en wat geëxperimenteerd met de kleur. Op deze site het toch wel gecompliceerde schema gedownload. Het merendeel van de bemanningsmodule bestaat uit chroomzuur geanodiseerd aluminium en laat MRP daar nu net de juiste kleur voor hebben (MRP-81). Op het kleurenschema worden keurig 4 kleuren opgegeven voor de verschillende aluminiumsoorten die geanodiseerd zijn ( 2 x zwavelzuur geanodiseerd en 2 x chroomzuur geanodiseerd.). Nu hebben deze in het echt inderdaad een subtiel kleurverschil, maar voor deze bouw gebruik ik MRP-81 voor al het chroomzuur geanodiseerde materiaal en Alclad dark aluminium (ALC-109) voor het zwavelzuur geanodiseerde.
Omdat ik verwacht toch wat te moeten plamuren een stukje proefgespoten om het resultaat van een primer te zien.

photo 472709

Als het me lukt geen plamuur te gebruiken ga ik voor het witte plastic, anders voor de grijze Action primer. Het zwarte geeft wat problemen met de dekking.

photo 472713

photo 472714

Armstrong en Aldrin met de gemonteerde landingspoten.

photo 472715

En de gespoten zwarte vlakken.

photo 472705


Toen weer wat proberen met de decals. Door de kreukels wilde ik wel dat ze zich goed vormden en eerst geprobeerd met Daco medium en strong. Dit bleek de goudkleur aan te tasten en dat scheen door de decal. Gelukkig tast Microscale "set" niets aan en na 3 applicaties vormt de decal zich ook mooi in de plooien.

photo 472706

De decals zitten er nu op, goed laten drogen en morgen sealen met Alclad kleer kote gloss, dit laat de glans van de goudfolie mooi intact.

photo 472708

photo 472707

Binnenkort meer....

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Weer wat verder gekomen. Het met folie beplakken van de landingspoten is behoorlijk tijdrovend.
De eerste poot is nu klaar. Er moeten nog een aantal delen zwart gemaakt worden, maar daar wacht ik mee tot ze allemaal klaar zijn. Nu maar hopen dat oefening kunst baart en de volgende wat sneller gaan.

photo 473230

photo 473231

photo 473232

photo 473233

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement