Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 13:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Het is een klein kitje dat me nogal wat hoofdbrekens kost. Er zijn verschillende problemen. Zo zijn bijvoorbeeld de instructies niet altijd duidelijk. Verschillende onderdelen zij te groot of juist te klein. De kit is een geboren "tailsitter" en het is echt moeilijk om gewichtjes kwijt te kunnen in neus en cockpit. Diverse onderdelen kloppen gewoon niet of zijn niet goed vast te lijmen omdat er nauwelijks een vlak is waar je de lijm op kunt aanbrengen. Ik raad iedereen deze kit af, tenzij je - zoals ik - de Komet-serie compleet wilt hebben.

De eerste 3 foto's laten zien dat op de pasvorm veel is af te dingen. In 2 rondes moest ik de putty aanbrengen en schuren.

Afbeelding

De "slede" onder de staart was te groot en te grof uitgevoerd en die heb ik bijgewerkt. De uitlaten van de verbrandingskamers zijn even groot bij deze kit. In het echt was de bovenste uitlaat groter. Die heb ik met een groter boortje uitgeboord.

Afbeelding

Afbeelding

De cockpit bood te weinig ruimte voor stuurknuppel en dashboard en de stoel van de vlieger is te groot. Al die onderdelen moest ik verkleinen. In de neuspunt zitten fietskogeltjes, ook direct achter het cockpitschot. Dat bleek niet genoeg. De nose wheel bay is ook gevuld met kogeltjes. Afgewerkt en gevuld met putty en in RLM 66 geschilderd. Het vizier had een versterkte beugel, net als bij de Me 163. Hoofdsteun aangepast en aangebracht evenals de gordels.

Afbeelding

Aan de onderzijde heb ik pannellines e.d. verder uitgescratched met en scriber. De wielen aangebracht en geschilderd. Het neuswiel was een drama. Ik heb de betreffende onderdelen weggedaan en zelf nieuwe gemaakt. De kit staat iets lager op zijn neuswiel dan zou moeten, maar ik ga dat niet meer veranderen. De wheelbay daar is gevuld met kogellagertjes en putty. Niet verklappen! Hij zakt nu niet meer op z'n staart ;-)
Dit vliegtuig had nog geen wieldeuren en het landingsgestel was nog niet intrekbaar.

Afbeelding

Na afwerking heb ik eerst de kit helemaal vetvrij gemaakt met een alcoholdoekje. Daar had ik bij de Wellington al goede ervaringen mee opgedaan, want de verf hechtte prima. Daarna alles af geplakt voor de eerste kleur: RLM 76 (Aqueous Hobby Color acryl H417)

Afbeelding

Propellertje rood geverfd (RLM 23), canopy afgeplakt en geschilderd met Valejo Model Color 70887 Brown violet (RLM 81). Canopyrand afgewerkt met houtlijm.

Afbeelding

En zo ziet de kit eruit met twee dunne laagjes RLM 76 en 81. Nu komen er nog splinters op met groen RLM 82 en het lichte gedeelte krijgt een getamponneerde mottling, waarvoor ik dit handige masking-hulpmiddeltje gebruik.

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op ma 11 feb, 2019 18:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Jemig Jan, wat een drama kit. Ik vind het een heel leuk onderwerp maar dit vraagt toch wel heel veel van de bouwer.Knap dat je doorzet want het begint er wel goed uit te zien.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
pfff, courage met deze kit Jan!

Maar al het werk zal uiteindelijk wel lonen als hij naast de rest van de familie kan staan.

Benieuwd hoe de sjablonen voor de mottling uitpakken. Komt vast en zeker in orde! :brouw:

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 12:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mikro Mir, leuke onderwerpen, maar voor de rest is het redelijk gelijkend aan A-model... je was gewaarschuwd ;-), maar je hebt deze wel mooi samengebouwd en verbeterd waar nodig...

Wat ik regelmatig ze terugkeren en niet echt begrijp, is als je een eertse kleur schildert van een camo, je dit reeds afplakt, en daarna nog eens voor je volgende kleur, maar dan aan de andere kant. Is dit uiteindelijk niet vragen achter ongewenste verfophopingen (als je met de hand penseelt) en eventuele correcties achteraf als je de tweede keer niet goed afplakt?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 23:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Silenoz schreef:
Wat ik regelmatig zie terugkeren en niet echt begrijp, is als je een eertse kleur schildert van een camo, je dit reeds afplakt, en daarna nog eens voor je volgende kleur, maar dan aan de andere kant. Is dit uiteindelijk niet vragen achter ongewenste verfophopingen (als je met de hand penseelt) en eventuele correcties achteraf als je de tweede keer niet goed afplakt?


Nou Silenoz, ik pak het als volgt aan. Ik neem eerst de lichtste kleur en verdun de verf zo, dat in twee laagjes alles dekt. Ik werk bij voorkeur met acrylverf omdat die bij het drogen iets krimpt waardoor alles mooi strak wordt en je de details goed blijft zien. Daarna plak ik het af en komt de kleur die donkerder is, op gelijke wijze aan de beurt.

Afbeelding

In het begin had ik inderdaad langs de randen waar de verfkleuren bij elkaar komen een opstaand randje, maar nu nauwelijks meer. Gebeurt dat toch, dan schraap ik voorzichtig met en scherp hobbymesje het randje weg.

Verder probeer ik door het verdunnen zo streeploos mogelijk te schilderen. Omdat er daarna een glansvernislaag overheen komt (met de kwast) en daarna nog een matte of zijdematlaag (spuitbus Mr. Hobby). zie je geen strepen meer. (Slim hè? Niet verder vertellen ;-) )

Inmiddels zitten de mottles erop evenals de decals en heb ik de paneellijnen gevuld met een wash. Daarna laat ik dat drogen en verwijder het met vochtig keukenpapier en wattenstaafjes. Vervolgens trek ik alle panneellinen na met een vulpotlood, om de lijnen minder zwart en iets glimmend te maken, net als in het echt, want daar zie je de slijtage goed.

Afbeelding

Morgen spuit ik de matte vernis erover, plaats ik de antenne en was ik de canopy met Kruidvat glansparketreiniger en kunnen de foto's worden gemaakt. Die hoop ik voor het weekend te plaatsen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 19 feb, 2019 17:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi onderwerp Jan, maar wat een dramakit. Petje af voor je doorzettingsvermogen.

Ben benieuwd hoe het er uit ziet nadat de wash er af is.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 17:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou Barry, je wordt op je wenken bediend :lol:
Ben net klaar en heb foto's gemaakt. Hier zijn ze:

Messerschmitt Me 263 V1 Scholle (Ju 248 V1)
Junkers Werke, Dessau
April1945

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu 5 subtypes gebouwd van de Komet-familie. Er volgen er nog 2: de Me 163C V01 prototype van Special Hobby met de verlengde romp en de Me 163S tweezits trainer van Academy. Er zijn nog meer ontwerpen, maar die hebben nooit gevlogen dus die blijven buiten beschouwing. En als ik er tegen aanloop ga ik ook de japanse Komet bouwen: de Mitsubishi J8M1 Shusui:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dank voor het volgen en voor jullie feedback.
VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk ondergrondje geworden en ook leuk hoe dat mannetje op de vleugel zit.

Ik vond hem al lelijk in het museum te Los Angeles en daar veranderd dit kitje niks aan. Ik heb niet zo veel met dit vliegtuig, maar kan me daarom wel verplaatsen in het feit dat anderen hem wel leuk vinden. Verschil in interesse heet dat. Na je wash had ik wel zoiets van... oef, maar dat is goed gekomen. De verf en mottling zit er keurig op. Kan er niet omheen om te melden dat ik de raamstijlen wat rafelig vind. Ik ga meestal even met een scherp mesje langs de randjes, voordat ik de tape eraf haal.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 22:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Goeie tip René, bedankt!
De Valejoverf hechtte niet zo goed op de canopy en ik moest het 2 keer overdoen. Ik ga ze nog even bijwerken.
Tot overmaat van ramp brak na het fotograferen een blad van dat kleine propellertje af. Zucht....

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Toch wel leuk als je zo een hele serie van een bepaald type vliegtuig bouwt. En dan heb je, lijkt mij, al snel te maken met wat kits van marginale kwaliteit. Maar daar maak je korte metten mee :)
Ik dacht bij die foto van de wash wel even, wow, als dat maar goed komt maar dat is zo te zien prima uitgepakt.
Veel plezier met de andere versies. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement