Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Eigenlijk was ik van plan eerst maar eens mijn USS San Francisco af te bouwen, maar aangezien ik net weer een gezinsuitbreiding heb gehad zal ik de komende tijd weinig tijd hebben. Daarom heb ik even een projectje aangepakt dat klein en te overzien is, dat min of meer out of the box gebouwd kan worden.

Keuze
De keus is gevallen op de 737-300 in easyJet uitvoering. Waarom die? Omdat ik hiermee in 2003 mijn allereerste vliegreis heb gemaakt :) Of eigenlijk de retourvlucht daarvan. Helaas heb ik namelijk geen registratie van het toestel van mijn eerste vlucht; ik heb wel foto's genomen uit het raam maar niet van het toestel zelf. (Dit was nog net voor het digitale tijdperk; fototoestel met rolletje 400 ASA erin, 36 foto's en dat was voor de hele vakantie). Ondanks dat ik vluchtnummer, type toestel, datum en tijd heb, blijkt het onmogelijk te zijn dit nog te achterhalen omdat het zo lang geleden is. Misschien dat het via flightstats.com wel zou kunnen, maar dat biedt geen garantie en dan zou ik een abonnement moeten nemen en dat gaat me wat te ver. Of heeft iemand nog een goede tip?

Vwb de retourvlucht heb ik wel een foto van het toestel met registratie; dat was de G-IGOW. Dat moet hem dus worden. Onderstaand een foto van de vlucht in kwestie on final, gemaakt door een spotter op Schiphol.

Afbeelding

En de andere reden dit toestel te bouwen is omdat ik op de vakantie volgend uit mijn eerste vlucht ik een vriendinnetje kreeg waar ik later mee ben getrouwd inmiddels een gezin heb mogen krijgen :) Dus ondanks dat ik niet zo nostalgisch ben aangelegd toch een toestel met een herinnering.

Het origineel
Tja en de 737: daar hoef ik denk ik niets over te vertellen :). De -300 wordt gerekend tot de 737-Classic serie (hoewel dit al een doorontwikkeling was op de -100 en -200). Hiervan zijn er net geen 2000 gebouwd. Inmiddels zijn we weer wat generaties verder, in totaal staat het aantal 737's inmiddels op 10.400: het succesverhaal van de 737 kent vooralsnog geen eind. Iets over easyJet dan? Opgericht in 1996 is deze maatschappij enorm gegroeid in zijn nog korte bestaan. Toen ik er in 2003 mee naar Nice vloog bestonden ze een paar jaar en in die tijd bestond de vloot nog uit tweedehands en verschillende soorten (Boeing-) toestellen, maar de overgang/standarisatie naar de A319, -20 en -21 was inmiddels ingezet. Inmiddels heeft de maatschappij 160 vliegtuigen en is qua passagiers de vijfde grootste luchtvaartmaatschappij van Europa (met KLM-Air France met enige afstand op nummer vier), aldus Wikipedia.

De livery is op z'n easyJets: simpel, pragmatisch en het goedkope straalt er vanaf. Het is wel grappig dat op de allereerste easyJets in de jaren '90 nog een telefoonnummer stond. Op 'mijn' toestel stond easyJet.com: inmiddels was Internet al breed geintegreerd. Echt bijzonder is de livery verder niet, al vind ik deze oude wel leuker dan de nieuwe easyJet Airbussen met die rare driehoekige band op de romp.

Afbeelding
Afbeelding

Het model
Het model van Daco is wel mooi, maar vrij simplistisch. Ik heb even op het forum zitten neuzen en er al een paar gevonden. De kit heeft weinig onderdelen; zo bestaat bijvoorbeeld neuslandingsgestel uit slechts 1 onderdeel (afgezien van de wielen). Wel worden de pitotbuizen als onderdeel bijgeleverd en dat zie je volgens mij niet op elke kit, ietsje grof zijn ze wel. De romp is qua paneellijnen goed gedetaileerd, maar ook hier her en der wat simpel/dik/grof. Dit model heeft de cockpit en ramen dicht zitten: dat is een fijne feature. Voor wie het wil wordt er wel een glazen cockpit bijgeleverd, maar dan moet je hiervoor zelf het nodige snij- en plamuurwerk doen. Hiervoor zijn aan de binnenkant al snijranden voorzien.

Afbeelding

De The Simpsons livery waarmee de kit wordt geleverd is wel geinig, maar ga ik niet gebruiken. De set heeft wel de nodige decals voor een 737, o.a. ook een corogard. Die had ik al besteld bij Draw Decals; dat was dus niet nodig geweest.

De easyJet decals zijn van V1 en moeten nog worden geleverd en last but not least heb ik bij AA weer cockpit- en raamdecals besteld.

Tot zover de tekst, nu maar eens aan de slag.

Brouw
Als eerst maar eens de romp geassembleerd. Hier moet de plamuur nog worden weggeschuurd.
AfbeeldingAfbeelding

Het achterste deel van de fuselage heeft een vrij grove rand, hier goed te zien door het strijklicht van boven:
Afbeelding

Na enig schuren nog licht zichtbaar in strijklicht:
Afbeelding

Maar met licht van opzij niet meer te zien:
Afbeelding

De 'Bak' voor het landingsgestel (ik ken de vakterm niet :oops:) heb ik een simpele donkergrijze kleur gegeven:
Afbeelding

Het rompdeel wat hier tegenaan komt heb ik aan de binnenkant van tape voorzien. Deze kan ik als al het spuitwerk klaar is makkelijk verwijderen, en scheelt enig afplakwerk.
Afbeelding

Daarna dit deel gelijmd en geplamuurd:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De vleugels bestaan uit twee delen, maar het bovenste deel is als het ware een kommetje voor het onderste deel. Hierdoor blijven de randen vrij van overgangen. De naad tussen beide onderdelen is vrij diep dus die heb ik wel dichtgesmeerd, om deze hierna er weer in te scriben (op de foto is alleen plamuur te zien, er moet nog worden geschuurd):
Afbeelding

Tot slot nog even een kleine dry-fit. Je ziet hier al dat er een redelijke naad tussen vleugel en romp overblijft. Hier zal ik nog wat aan moeten gaan doen, maar eerst maar eens de vleugels afmaken nu ze nog los van de romp zijn en ik overal makkelijk bij kan.
Afbeelding

Tot zover!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Laatst bijgewerkt door Bas_ op zo 19 mei, 2019 20:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2019 1:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Bas_ schreef:
... maar aangezien ik net weer een gezinsuitbreiding heb gehad zal ik de komende tijd weinig tijd hebben.


Van harte

Zo zijn wij een paar weken geleden naar Milaan geweest in een 737-8AS van Ryanair. Ach, leuk 'busje'. Ik heb nog genoeg te bouwen, maar in 1:144 zou ik deze ook wel willen bouwen. Mocht iemand zoiets hebben liggen....

Afbeelding
Bron: Jetphotos

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2019 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Bas,

Wat een top onderwerp! Ik heb net de 10.000 uur aangetikt op de B737 en ga met veel plezier de brouw van deze 'PG' volgen.
Bas_ schreef:
De -300 wordt gerekend tot de 737-Classic serie (hoewel dit al een doorontwikkeling was op de -100 en -200). Hiervan zijn er net geen 2000 gebouwd. Inmiddels zijn we weer wat generaties verder.

Zo staat het op wikipedia, maar de indeling volgens FAA en EASA is iets anders: Op mijn brevet staat B737-300/900. Dat betekend dat ik in principe alle modellen zou mogen vliegen, behalve de B737 'classic'. Daaronder worden de modellen -100 en -200 gerekend. Deze toestellen hebben andere type motoren en een 'mechanische' cockpit zonder electronic flight instrument system (EFIS). Ook de 737-250 valt daaronder. Dat was een 'classic' uitgerust met een flight management system (FMS), maar zonder EFIS.
Daarna kwamen de modellen -300, -400 en -500 die worden gerekend onder de onofficiële aanduiding 737 'Previous Generation' (voorheen ook wel 'Present Generation'). Het meest opvallende kenmerk is de toepassing van bypass motoren. De eerste 'PG' toestellen hadden weliswaar een mechanische cockpit, maar al snel werd een EFIS cockpit de standaard. Om redenen van 'commonality' werden toch alle 'PG' modellen onder één type bevoegdheid geschaard. Dat kwam met name door druk van grote klant Southwest airlines, die ze in de jaren '80 met honderd tegelijk bestelde, maar niet zat te wachten op een dure omscholing van haar vliegers. Om dezelfde reden is de cockpit van de 'Next Generation' (-600, -700, -800 en -900) vrijwel gelijk gebleven met de 'Previous Generation', op betere schermen na dan (en steeds meer digitale componenten).
Dus hebben 737 vliegers alle modellen PG en NG op hun brevet staan. Het is wel zo dat om op een 'PG' toestel te mogen vliegen een simulator training nodig is. Logisch, want het kan een kist zijn met mechanische cockpit en dat is toch echt complex als je dat niet gewend bent. We mogen dan weer wel met enkel een klassikale training op de MAX vliegen, terwijl ook dat toestel veel veranderingen kent ten opzichte van de 'NG' serie.

Bas_ schreef:
De set heeft wel de nodige decals voor een 737, o.a. ook een corogard.

Scherp: de PG had een donkerder kleur van de inner spar panels (het deel dat brandstof bevat) door het toepassen van corrogard type verf. De NG vleugels hebben dat niet en zijn geheel egaal Boeing Grey.

Sorry dat mijn bijdrage mogelijk langdradig is. De B737 maakt me gewoon nog steeds bijzonder enthousiast. Ook na al die jaren!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2019 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Bijzonder dat er zo'n flinke richel in de romp zit bij jouw exemplaar. Ik heb meerdere Daco 737's gebouwd en dit nog nooit gehad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 2:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Van harte :brouw:

Ik dacht ook altijd dat de DACO 737 je-van-het was en dat meneer Coremans zelf met een schuifmaat en meetlint elk weekend langs een 737 stond. Evengoed ga ik het wel allemaal volgen.

Leuk geschreven ook :D

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk verhaal achter dit model. Ik houd altijd wel van een “personal touch”. Enne gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding natuurlijk. Ik ben het met je eens dat dit kleurenschema toch beter staat dan het huidige. Wat ik wel grappig vond en ook makkelijk bij het spotten is dat de -300’s gewoon grijze flap track fairings hadden, maar de -700’s oranje zoals ook te zien is op de foto van de A320.

Maak er wat moois van! Maar dat gaat vast lukken wat je bent al goed onderweg.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2019 17:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk dat je hier nog even blijft hangen Bas en gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! Kinderen zijn fantastisch, maar je bouwsnelheid gaat wel achteruit hoor (vroeger maakte ik zo'n 8 vliegtuigen per jaar. Nu met moeite nog maar 4 :lol:)

Een vlucht met de 737-300 is ook mijn eerste vlucht geweest (in 1989 dan weliswaar). Ik heb inmiddels al vele 737 vluchten gehad. Ik heb de DACO 737 in 2016 nog gebouwd (wauw, alweer bijna drie jaar geleden!) in de kleuren van KLM. Ik heb die rand aan de achterkant ook niet gehad overigens. Heb je wel de nieuwste versie van DACO?

In ieder geval heel erg veel succes met de bouw, maar dat gaat vast goed komen. Ik ga hem weer met plezier volgen.

Vintage Jet schreef:
Sorry dat mijn bijdrage mogelijk langdradig is. De B737 maakt me gewoon nog steeds bijzonder enthousiast. Ook na al die jaren!
Ik denk niet dat iemand jouw bijdrage ooit langdradig vindt VJ :wink:. Ik als vliegtuigliefhebber in ieder geval niet!

ph-adk schreef:
Ik dacht ook altijd dat de DACO 737 je-van-het was en dat meneer Coremans zelf met een schuifmaat en meetlint elk weekend langs een 737 stond.
Dit klopt ook. Qua juistheid is er op deze kit niets aan te merken, het is dé kit als je injection moulded wilt bouwen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Allereerst bedankt voor alle felicitaties! :D

Vintage Jet schreef:
Sorry dat mijn bijdrage mogelijk langdradig is. De B737 maakt me gewoon nog steeds bijzonder enthousiast. Ook na al die jaren!

In het geheel niet langdradig, altijd leuk zo weer wat meer te leren :) Ik heb in de korte tijd dat ik actief ben op dit forum al veel bijgeleerd! Overigens had de -300 waar ik destijds mee vloog nog een analoge cockpit. Ik neem aan dat dit toestel inmiddels is gesloopt, na 2007 stoppen de foto's die ik kan vinden.
Afbeelding

TheFlyingDutchman schreef:
Bijzonder dat er zo'n flinke richel in de romp zit bij jouw exemplaar. Ik heb meerdere Daco 737's gebouwd en dit nog nooit gehad.

Ja typisch. Gelukkig eenvoudig te herstellen, je moet vooral oppassen dat je de paneellijnen niet wegschuurt maar afgezien daarvan een eenvoudige fix.

malair schreef:
Heb je wel de nieuwste versie van DACO?

Geen idee, ik meende van wel. Maar verder is de kit naar mijn idee prima.

Ik was gebleven bij de vleugels. Het blijkt dat de -300 een ehm ja, hoe noem ik dat, gecurved profiel net achter de motorophanging hebben. De kit heeft ook zo'n onderdeel, maar past niet zo lekker op de motorophanging. Dat is op de foto niet heel goed te zien, maar om dit af te plamuren en daarna te schuren was wel een kleine uitdaging.
AfbeeldingAfbeelding

Daarna de vleugels op de fuselage gelijmd. In mijn vorige post had ik het al over een vrij brede naad:
AfbeeldingAfbeelding

De cockpit heb ik ook aangepakt. Reden hiervoor is dat bij mijn Easter Express MD-11 het raamdecal niet matchte met de meegegoten lijnen van de ramen. De decal verzinkt dan deels in die lijnen en dat ziet er raar uit. Om dit risico uit de weg te gaan heb ik de hele cockpit afgesmeerd.

Het ziet er nu uit alsof er een bus PUR schuim in de cockpit is ontploft :)
Afbeelding

Maar na wat schuren:
Afbeelding

En daarna kon hij in de primer. Ik heb recent mijn spuitcabine van LED strips voorzien, want het licht op mijn zolder is niet zo goed. Dus nu ben ik geheel daglicht onafhankelijk :)
Afbeelding

Er bleven een paar kleine naden over, die nogmaals geplamuurd en het resultaat tot zover. Ik heb overigens het richtingsroer nog niet geplaatst. Ik ga eerst de romp spuiten en zo kan ik nog goed bij de staart komen. Daarna lijm ik het roer op zijn plek en kan de staart een oranje kleurtje krijgen.
Afbeelding

De motoren ben ik ook mee begonnen. Ik heb het de binnenkant van de cowling alvast zwart gemaakt want hier kom ik straks niet meer bij:
Afbeelding

En als laatste actie van deze post heb ik de motor metallic gespoten. De achterkant is gewoon alu, de voorkant heb ik een donkerder kleur gegeven. Dit deel valt straks evenwel geheel in de cowling dus je zult er weinig meer van zien. De exhausts moet ik nog zwart schilderen.
Afbeelding

Verder ben ik ook bezig met het bekijken/uitzoeken van decals maar daarover volgende keer wat meer.

Tot zover!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooie strakke motoren. Je schiet lekker op zo. Ook het kleurenschema is niet te moeilijk gelukkig.

Bas_ schreef:
Het ziet er nu uit alsof er een bus PUR schuim in de cockpit is ontploft :)
Afbeelding


Haha, of dat de airbags zijn open geploft :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
En dan zeggen ze dat ik altijd snel bouw! Jij gaat ook in een lekker tempo :). Mooie vorderingen Bas.

Bas_ schreef:
Ik neem aan dat dit toestel inmiddels is gesloopt, na 2007 stoppen de foto's die ik kan vinden.
Als je specifiek doelt op G-IGOW op de foto: die bestaat nog. Als laatste eigendom van AdamAir (inmiddels failliet), maar staat sinds 2008 in opslag. Van alle 737-300 toestellen die Easyjet had zijn er slechts drie onder de sloophamer terecht gekomen (G-IGOF, G-IGOI en G-IGOV). De rest staat in opslag, is omgebouwd tot vrachtvliegtuig of vliegt nog steeds passagiers (https://www.airfleets.net/flottecie/Go% ... y-b737.htm)

Welk merk plamuur gebruik jij trouwens?

Succes met de verder bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement