Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2019 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
wat?

Deze dus:
Afbeelding

De C.3605 was een Zwitserse doelsleper, geconverteerd van het C.3603 grondaanvalstoestel waarvan al een doelsleper gemaakt werd als zijnde de C.3603-1. Het was in dienst van 1971 tot 1987.

Afbeelding
(C.3603)

In 1967 bepaalde de zwitserse luchtmacht dat hun C-3603-1 doelslepers nog ongeveer 10j structureel konden meegaan, maar dat de Hispano-Suiza motoren het einde van hun operationele leven aan het naderen waren en dat vervangingen schaars aan het komen waren. De C-3603-1 was gebaseerd op een WOII grondaanvalsvliegtuig die op zijn beurt zijn inspiratie haalde bij de design van de Bf109. Verschillende buitenlandse types werden ge-evalueerd om een opvolger te vinden, maar in 1965 werd beslist dat het economischer zou zijn om de bestaande toestellen aan te passen en een moderne turboprop in te bouwen. Jean-Pierre Weibel werd aangesteld om de 102de C-3603 te converteren naar het C-3605-prototype.

De geselecteerde vervangmotor was een Lycoming T53 turboprop. Deze was veel lichter dan de vorige motor, waardoor de neus met 1.82m werd verlengd om het zwaartepunt te behouden. de rest van het toestel bleef zo goed als onveranderd. Na de eerste testen (gestart op 19aug 1968) werd het nodig geacht om een derde staartvin toe te voegen.

Testvluchten toonden aan dat het prototype C-3605 veilig was en de conversie van 23 C-3603 toestellen naar de C-3605 versie begon. De toestellen werden door F+W geleverd tussen 1971 en januari 1973. Terwijl ze dienst deden bij de Zwitserse luchtmacht werden de meeste toestellen met zwart gele banden op de romp uitgevoerd als "high-visibility" schema. Het toestel heeft zonder echte problemen dienst gedaan, en ging zelfs langer mee dan de beoogde 10j, maar halverwege de jaren 80 begonnen de casco's last te krijgen van vermoeiing, waarop het toestel uit dienst werd genomen in 1987. De overgebleven toestellen werden verkocht en de Pilatus PC-9 kwam als vervanger.

Momenteel zijn er nog 2 toestellen luchtwaardig...

De kit is van Kora models, een merk die ik niet kende. Voor 45€ mag je zelf bepalen of dit een goede prijs is voor wat je krijgt, maar ik heb beter gezien...

De boxart is heel mooi en spreekt aan:

Afbeelding

de schilderinstructies ook:
Afbeelding

de montage instructies zijn summier
Afbeelding

de onderdelen:

de romphelften, paneellijnen zijn diep en groot...
Afbeelding

de vleugels zijn van een heel ander kaliber, maar hebben last van veel krassen en luchtbellen:
Afbeelding

De rest van de onderdelen, je moet zelf achterhalen wat wat is...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en tenslotte de canopy en decals:
Afbeelding

Deze bouw gaat traag gaan, want ik veronderstel dat er redelijk wat zelf gebouwd gaat moeten worden wegens niet echt bruikbaar...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2019 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Tjemig wat een project weer. Sandpaper Paradise. Maar dat gaat je vast lukken. Succes. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2019 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Wat heb je nu weer voor een kist gevonden? :lol: :lol:

Ik moest even goed kijken wat ik nu eigenlijk zag. Ik vind dit een hele aparte maar dat is juist wel leuk.
Wat de onderdelen betreft denk ik dat jij daar best wel uit komt. Veel succes en ik volg je met interresse.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2019 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Aparte kist had er wel eens wat over gelezen, het model bedank ik voor, qua prijs en qua cockpit (ben niet zo van de vac.vorm, gebrek ervaring)
Maar ik ben wel benieuwd wat je evan brouwt ...... :brouw:
Veel succes.....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 8:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een homp resin bij elkaar zo. Wel een heel bijzonder vliegtuig, uiteraard nog nooit van gehoord, maar dat maakt het des te interessanter natuurlijk. Heel veel succes met dit ding en wat je zegt, er is weinig bruikbaars over. De vleugels en de romp zien er op de foto nog wel redelijk uit, maar de rest...

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 12:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
bedankt voor de interesse... begonnen met het identificeren van de onderdelen, zoeken van referenties en droogpassen... De cowling en de romp hebben nu reeds een verschil van een mm, dus op zoek naar een goede schaaltekening om te zien waar het probleem juist zit...

wordt vervolgd.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Weer een interessant onderwerp. Wel een apart gezicht zo met die verlengde neus.

Ik hoop dat je nog het een en ander van het resin kunt gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe deze gebouwd gaat worden maar gezien het resultaat van jouw dubbelstaarter is so'n resin project bij jou wel in goede handen.

Succes met deze aparte verschijning.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jan, 2019 8:55 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Deze kwaliteit heb ik eerder gezien...bij Unicraft...

Veel sterkte met deze bevalling!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement