Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste brouwers,

Voordat ik van wal steek zal ik me eerst even kort voorstellen :): ik ben Bas, nog niet zo lang actief op dit forum maar sommigen van jullie kennen me misschien van de civiele vliegtuigen hoek, of van het Ship model forum. Maar kort gezegd, ik ben hier herfst 2017 lid geworden toen ik begon met airliners, maar hiervoor had ik al de enige ervaring in schepen in 1:350.

Een tijd geleden ben ik begonnen met de bouw van de USS San Francisco. Om eerlijk te zijn was ik al veel eerder van plan hiervan een brouwverslag te schrijven, maar het kwam er steeds niet van. Nu ik dit bericht plaats ben ik al een eind met de bouw, omwille van de lengte van dit bericht zal ik proberen de komende tijd gedoseerd wat updates plaatsen tot hoe ver ik nu ben.

Mijn plan is om naast de zware kruiser er wat kleinere vaartuigen eromheen te leggen. De bedoeling is het schip voor anker te leggen en aan BB zijde een tanker vanwaar ze ligt te bunkeren. De SB kant krijgt ter hoogte van de kraan twee platbodems of een ander vaartuig vanwaar er voorraden aan dek worden gehesen. Ook heb ik nog een sleepboot liggen die ik erin wil verwerken maar waar en hoe precies dat zie ik later wel.

Omdat er zoveel activiteit aan dek is ga ik veel deuren en luiken openzetten. Ook zal ik veel bemanning aan dek moeten zetten, kortom, een hoop te doen :)

Afbeelding

Hier een lijstje met alle modellen in dit diorama:
• USS San Francisco (Trumpeter)
• YO-76 Fuel lighter (Iron Shipwright)
• Supply barges (l’Arsenal)
• Wodan class harbor district tug (Alliance Modelworks)

Ik gebruik hiervoor de volgende accessoires/ets sets:
• BMK 8” barrels
• l’Arsenal 5” gun mounts
• Alliance Modelworks quad 40 mm mounts
• Master Models 20mm mounts
• WEM New Orleans Class Cruisers PE set
• WEM US Navy doors and hatches

En verder heb ik de volgende boeken/tekeningen:
• Boek New Orleans class cruisers (Lester Abbey)
• Boek Warship Pictorial USS San Francisco
• Floating Drydock 1/96 plans of SF in her ’44 configuration

Tot zover de inleiding, nu aan de slag! :D

Romp
Al na de eerste dry-fits is gebleken dat dit plastic model last heeft van een banaanvorm (boeg en achtersteven kruipen omhoog waardoor de romp over de hele lengte krom is). Meestal zie je dit bij resin modellen, bij plastic had ik het nog niet eerder gezien. Het komt naar mijn idee door het feit dat de romp ter hoogte van de katapults ietwat naar binnen buigt. Als je dan het dek plaatst komt er kracht op de verticale stukken te staan die zich blijkbaar uiten in het kromtrekken van het geheel. Op zich is het niet zo'n groot probleem maar wel een aandachtspunt tijdens de assembly van bv. de railings.

Ik heb een paar zaken aangepast: de prop guard heb ik eraf gezaagd/gevijld en wordt vervangen door een PE variant. Beide ankerkluisgaten heb ik open gemaakt en ik heb een willekeurig aantal patrijspoorten open geboord. Mijn idee is dat wanneer het schip voor anker ligt er een aantal open zouden staan. De open poorten heb ik aan de binnenkant met een dikke boor uitgediept; anders zou de romp veel te dik lijken op dat punt; dan is een patrijspoort meer een tunnel door een hele dikke stalen romp.

Afbeelding

Op het dek heb ik de molded-on ankerkettingen weg geschuurd; hiervoor komt later een fijne halsketting voor in de plaats die ik heb gekocht bij de Six (kom ik daar ook eens binnen). De kluisgaten aan dek heb ik open geboord/gesneden zodat de ketting hier straks doorheen kan lopen. Er staan vooraan op dek ook wat palen (ik denk dat dit vents zijn). Deze staan op alle tekeningen die ik heb maar op geen enkele foto van de San Francisco kunnen vinden dus die heb ik allen, op één na, verwijderd. Ik heb de meeste luiken open gemaakt, die worden na het schilderen voorzien van een WEM luik.

Afbeelding

Afbeelding

Een bekend probleem met dit model is dat de borstwering van het 5" geschut niet klopt voor de '44 San Francisco. Ik had er al over gelezen, maar het duurde eventjes voordat ik doorhad wat het probleem nu was. De schilden zijn 180 graden gedraaid; dus SB voor zou eigenlijk BB achter moeten zijn en vice versa.

Afbeelding

Na enig dubben heb ik het zo gelaten, ik denk namelijk niet dat ik dit echt kon verbeteren. Nieuwe shields maken is één ding, maar ik was vooral terughoudend om de gegraveerde dekplanken te beschadigen. Het verschil is bovendien nauwelijks te zien dus ik kan er wel mee leven om het zo te laten.

Hierna konden de dekken worden gelijmd; ik heb onder de dekken een 0,3mm strip geplaatst om het dek flush te houden met de romp.

Afbeelding Afbeelding

De 20mm en 40mm gun tubs heb ik voorzien van wat 0,25mm koperdraad als versteviging. De 40mm tubs geheel achter heeft een uitsparing buitenboord dus deze is naar de correcte vorm gevijld.

Afbeelding Afbeelding

Bovenbouw achter - flight deck & hangar
Een ander bekend probleem met dit model is dat de vliegtuighangar de verkeerde deur heeft voor de '44 variant van dit schip. De kit heeft een roldeur, maar na de zware schade opgelopen bij Gualdalcanal en de daarop volgende reparaties is er een vouwdeur geplaatst. Deze deur was zelfs de reden dat ik voor de WEM PE set heb gekozen en niet voor GMM, want laatstgenoemde heeft geen vervangende deur in de set zitten en WEM wel.

Een probleem was dat de vouwdeur een ander formaat had dan de roldeur. Ik heb eerst de roldeur uit het plastic gesneden naar het juiste formaat en toen dit stuk vlak geschuurd. De 'cut' is niet echt netjes maar dat hoeft ook niet omdat deze straks wordt afgedekt door de deur.

Afbeelding Afbeelding

Op foto's van het origineel is te zien dat de deur uit een linker- en rechterhelft bestaat. Zoals gezegd moet dit een levendig diorama worden, daarom heb ik de SB deur op een kiertje gezet met als achterliggend idee een snelle doorloop voor het personeel dat het schip aan het bevoorraden is. Niet ver genoeg om iets van de hangaar te zien (anders had ik dat allemaal ook moeten gaan scratchbuilden), maar ver genoeg om het geheel wat minder statisch te doen lijken.
Bovenop de deur heb ik een strip plastic geplaatst; deze is op de originele foto's duidelijk te zien. De naden tussen de individuele deurpanelen heb ik gevuld met verdunde houtlijm.

Afbeelding

De bulkheads van de hangar hebben wat vreemde patrijspoorten. Deze zijn onder een hoek van 45 graden in de wand geplaatsten hierdoor worden de gaten net iets ovaalvormig. Ik heb alle poorten gevuld en opnieuw uitgeboord, nu haaks op de bulkhead.

Afbeelding Afbeelding

Een kleine davit die op de Floating Drydock tekeningen staat is op de echte foto's niet terug te vinden dus heb ik eraf geschuurd.

Afbeelding

Hangar dek
Hoewel het dek en de plaatsing van alle componenten klopt zijn alle borstweringen te laag (afgezien van de 40mm gun tubs). Dit is een probleem dat veelvuldig terug gaat komen bij dit model. Ik heb alle schilden eraf gesneden, het dek vlak geschuurd en daarna nieuwe borstwering geplaatst van 0,3mm plastic strip.

Afbeelding

En alles samengebouwd, nog een beetje vies van het schuren:
Afbeelding Afbeelding

Vuurleiding hoofdbewapening achter
Het 8" gun director huisje heb ik voorzien van wat koperdraad; wederom iets wat ik op foto's van het origineel had gezien. Even een kleine dry-fit:

Afbeelding Afbeelding

Vliegtuigkatapults
De WEM katapults zijn erg goed en vrij makkelijk te assembleren. De Trumpeter pilaar waar de katapults op rusten moeten eigenlijk worden voorzien van een stel ramen (of vents?) aan de binnenboordzijde. Het maffe is dat deze wel op de doos van het model zijn getekend maar Trumpeter ze blijkbaar in het model heeft vergeten. Om dit op te lossen heb ik een zaagsnede gemaakt op de plek van de ramen. De eerste poging zat op de verkeerde plek :oops: dus deze moest worden gevuld en opnieuw worden gemaakt. Na het uitvijlen van een rechthoekige vorm heb ik deze afgedekt met een dieptebomrek wat ik nog over had van de GMM set van mijn USS Solar.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Daarna heb ik alle naden op de PE katapult gevuld met verdunde houtlijm. Deze heb ik direct in de primer gezet om eventuele vergeten/open naden makkelijker op te kunnen sporen.

Tot zover dit eerste bericht. Bij de volgende update meer over de schoorstenen, geschut en de bovenbouw van de brug. Hiervan zal ik binnenkort een bericht plaatsen.

- Bas :)

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit is een ambitieus project wat denk wel veel ruimte nodig zal hebben. Hier kun je je dus lekker op uitleven en zo te zien lukt je dat ook wel aardig :D . Ik ga lekker achterover zitten en kijken wat je er van maakt. Van wat je hier al laat zien moet dat vast wel goed komen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 15:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
mooie verbouwingen aan deze. Benieuwd naar het vervolg.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 19:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooi topic! Had het nog niet opgemerkt op The Ships' forum. Als je het er voor over hebt, kan je de foute borstwering corrigeren met een Artwox houten dek, dat bestaat voor de versie van na '44.

https://www.scalemates.com/kits/951360-artwoxmodel-aw10068a-uss-heavy-cruiser-san-francisco-1944-wood-deck-blue-color-seal


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Was Artwox niet gestopt?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 20:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb net hun site bezocht. Er is in november nog iets gepost maar het lijkt nu Bluewox te heten. Ik heb er wel nog niks van gekocht maar het was ook voor mijn cvl-23 de goedkoopste optie. Ben uiteindelijk voor Pontos gegaan.

http://artwox.com/index.php?page=4&document_srl=43293


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement