Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 dec, 2018 23:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Het spook is klaar en ik ben druk bezig om een decal velletje te maken voor diverse projecten die nog op de plank liggen. Daarna kan ik de Mig23 ook afmaken. Maar goed een lege werktafel is ook niks nu het spook voor de Buddy Build klaar is. (Ok, bijna klaar :lol: ) We moeten nog even wachten voor de volgende, dus heb ik besloten om een kitje van de plank te pakken dat al enige tijd naar me zit te staren, de T-33 van Platz. Dit is er weer eentje voor de plank met Nederlandse kisten.

photo 462464

Deze ga ik zonder aanpassingen in elkaar zetten, dus volgends de handleiding, geen scratchwerk, geen PE, maar wel met de Nederlandse plakkers er op. Welaan, wat zit er in de doos....

photo 462463

Een mooie verzameling sprues. Deze kit ziet er qua details en afwerking heel erg netjes uit en doet me denken aan Tamiya, ik ben benieuwd naar de pasvorm, maar zo schept de kit al de nodige (hoge) verwachtingen, de dryfit zal uitwijzen of dat ook zo zal zijn.


Laatst bijgewerkt door MarkOh op zo 21 jul, 2019 19:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2018 19:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Het duurde natuurlijk niet erg lang voordat de eerste onderdelen verlost werden van de sprues. Vervolgens kregen ze wat aandacht van mes, vijl en schuurpapier en dan eens kijken of de kit zijn verwachtingen gaat waarmaken. Ik moet zeggen de resultaten stemmen mij vrolijk.

photo 462876

De passing van de onderdelen is prima en gaandeweg wordt duildelijk dat er wat mij betreft goed is nagedacht over de totalen engineering van de kit. De wielbak en de cockpit klemmen netjes in de romp en de beide delen van de neus passen perfect op elkaar. Een exra stukje zorgt voor het samengouden van de neus sectie aan de onderkant. Er zit een spant in het achterste gedeelte van de voorsecte geklemd die ook echt bijdraagt aan de constructie. Het zelfde geldt voor de staart. Een stuk knalpijp er in zorgt voor extra stevigheid. Er is ook een versie waar de staart los kan blijven en er een motor in zit. In deze kit zit dat niet.

photo 462878

De vleugels heb ik met wat tape vastgezet, maar die klemmen door twee nokjes ook al vanzelf. De luchtinlaten zijn ook losse onderdelen die zo in de romp vallen en klem zitten. Door de neussectie met de vleugel te verbinden en daar ook de staart op te drukken zit de kist in de basis in elkaar. Een beetje tape om de boel niet te snel uit elkaar te laten vallen, maar in principe klemt het model zichzelf vast. Gaandeweg het passen ben ik steeds enthousiaster over deze kit aan het worden.

photo 462877

Klein puntje van kritiek, wel alle lijntjes door laten lopen graag.. :lol: Maar voor de rest een kit met goede passing, mooie naden die volgens mij heel netjes te verlijmen zijn, ik denk echt dat er heel erg weinig plamuur nodig zal zijn. Ik zag namelijk op een van de voorste landingsstel-deuren een paar sinkmarks. Verder heeft de staart wat aandacht nodig om de beide delen aan de basis van de staart netjes te laten passen, maar dat is iets waar de vijl prima zijn kwaliteiten kan laten gelden. Nou dan wordt het maar eens tijd om wat kwasten te voorschijn te halen en de pit aan te gaan vallen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2018 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Als snel heeft de kwast wat kleur aangebracht en omdat ik niet ga scratchen, recht uit de doos bouw, kunnen we meters maken. Ok, ik heb met tape een paar riempjes gemaakt en met kristal klear de zitting een beetje vormgegeven, maar dat telt niet. De onderdelen van pit bleven tijdens de dryfit puur door klemmen op hun plek, dus na het schilderen de boel in elkaar drukken en dan de ultra thin er langs laten lopen om de boel vast te zetten.

photo 462883

Ik maak hem met de kap dicht, dus heel erg veel detail hoeven we niet aan te brengen. Ik heb in plaats van de decals te gebruiken de panelen links en rechts van de vliegers voorzien van een dry-brush. De instrumentpanelen heb ik wel met de plakkers uit de kit opgeleukt. De beschrijving stelt voor 3 gr. in de neus te plakken, een loodje van 5 gram komt het dichtst in de buurt. De wielbak, de pit en de spant klemmen zo in het rompdeel en blijven eveneens zitten zonder lijm, uiteraard wordt de boel straks wel netjes gelijmd.

photo 462882

Hier ook even een idee van de staart. Het rompdeel komt wat te ver naar voren, maar door dat stuk met de vijl wat dunner te maken, zal dat straks gelijk komen te liggen met de rest van de staart. Niet te veel weghalen, want de buis in het midden zorgt ook voor de constructie en ik wil niet dat de boel vervormt of iets scheef komt te zitten. Overigens goed te zien dat er mooi spanten zijn aangebracht in het staartdeel, net als op het achterste deel bij de vleugel. Om wat interessant detail te hebben als de kist met losse staart wordt gebouwd. De knalpijp is wat smal dus ik heb de boel van binnen zwart gemaakt en ga er niets extra's aan doen, dat zie je namelijk toch niet. Er is nog een eindstuk van de pijp, dat spuit ik los en druk ik er later in. In de tussentijd kan ik met een stokje in de pijp de kist hanteren tijdens het spuiten.

photo 462884

Na het vastlijmen van de pit in een deel van de neus en het samenvoegen van de vleugel delen heb ik de kist even los in elkaar gezet. Nu is goed te zien hoe de hele boel blijft zitten zonder plakkers en hoe de passing is. Had ik al gezegd dat ik het een leuk kitje vindt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2018 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Leuke kleine kit. Het lijkt er op dat ze ook een kit met volledige motor hebben als je dat interieur bekijkt.

Veel plezier met de rest van de bouw. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2018 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Klaasdebouwer schreef:
Leuke kleine kit. Het lijkt er op dat ze ook een kit met volledige motor hebben als je dat interieur bekijkt.
Klopt, van Tanmodel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2018 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Klaas en Peter, Tanmodel wist ik niet, maar Platz heeft zelf ook een (of meerdere) uitvoeringen met een motor. Volg de link naar de site

Wel van de week zo af en toe wat en gedaan en voordat je er erg in hebt, zit de kist in elkaar, canopy incluis en is die meteen voorzien van wat afdekplakkers/smurrie.

photo 463467

Dus vandaag wat dingen klaargezet om maar eens wat de gaan spuiten. Uiteraard ook de farings voor het spook meegenomen, dus daar kan ik ook mee verder straks. Dan eerst maar eens de kist in de black base gezet. Ik ga bij deze kist eens kijken hoe dat gaat met een zwarte ondergrond en of het echt heel veel uit maakt. Ik gebruik voor deze kist AK extreme metals.

photo 463465

Dat spul werkt nogal onvoordelig, dat wil zeggen, je verbruikt er een heuleboel van om een beetje dekking te krijgen. Bij een volgende bare metal kist ga ik experimenteren met tamiya zwart als ondergrond. Ik denk dat ik die met minder verbruik dekkender krijg, met net zo'n dunne laag als deze. Op de achtergrond ligt een 'snack' tussendoor, de F4F-4 Wildcat van Airfix, gewoon omdat het kan.

photo 463466

Toen de kist bespoten met Polished Aluminium, dit is de eerste keer dat ik zo'n oppervlak in de AK zet en wat dat aangaat is dit spul net als de black base, zo weggespoten. Ik ben blij met het kleurtje, minder blij met de miniscule stofjes die er toch in zijn gekomen. Er zaten er een paar in de zwarte laag en er zijn er een paar in gekomen na het spuiten. En dat terwijl het spul best snel droogt. Maar ik bedenk me ook, dat er nog wat gele vlakken op komen en dat ik nog wat plakkers er op doe, en dan zal het wel mee vallen. Het zit vooral op de vleugels.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2018 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi hoor. Wellicht kun je nog wat stofjes wegpolijsten?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2018 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@fvdm, Ik heb daar wat dingen geprobeerd en ben meteen tot de ondekking gekomen dat de verf wel heel makkelijk loskomt van de ondergrond. Binnen no time had ik allemaal vingerafdrukken in het zwart op de kist staan. Tijd voor plan B.

Gelukkig was is zo leip geweest om de kist vast te pakken op de plaatsen waar ik het geel ging spuiten, ik had namelijk wel een beetje een vermoeden natuurlijk. Ik zag ook dat sommige plekken wat nabewerking nodig hebben. Ik heb deze ervaring niet gehad toen ik direct op plastic of primer had gespoten, maar de black base is niet in staat de toplaag goed vast te houden. Weet ik dat ook weer. Dus eerst de hele kist ingepakt - dat ga ik de volgende keer dus ook anders aanpakken. Dan spuit ik eerst wat kleuren, plak die af en spuit vervolgens de metal. Welaan, om een wat warmer geel te krijgen - rode ondergrond.

photo 464167

Aan de achterzijde is goed te zien aan het kleurverschil in het rood waar de verf totaal is verdewenen en plaats heeft gemaakt voor de black base. Dan de rode stukken aan de vleugelwortel even een likje lak (testje gedaan met HG zo van de kwast.) en afdekken. Verder met geel.

photo 464169

Lekker aan het sproeien geweest en toen een vlakje grijs op de staart en dan even de boel laten drogen, tijd voor een lunch om daarna de kist uit te pakken. Daar bleek nog wat extra na werk te zijn, dus die delen afgedekt die geen metaal kleur mogen krijgen om vervolgens nog even met de metaal kleur aan de gang te gaan. Uiteindelijk niet het beste resultaat, maar ik heb weer een hoop ervaring opgedaan en de kist kan er mee door. Snel een laag blanke lak erover om de boel te sealen.

photo 464168

Zo is de volgende fase gestart, afwerken en decallen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2018 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Jammer dat het niet helemaal mee zat met de verf. Toch vind ik het er goed uitzien met het geel. Goed opgelost.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2018 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
MarkOh schreef:
.... Klein puntje van kritiek, wel alle lijntjes door laten lopen graag......



Nee Mark, JIJ maakt de denkfout ! ;-)
De fabrikant deed het goed.
Dit flapje is een trimklep, om het vliegtuig recht/horizontaal te houden tijdens (lange) vluchten.

Zoek maar eens wat foto's op van het echte vliegtuig, je zal al snel foto's tegenkomen waarop dit detail te
zien is. Grappig feit : op sommige foto's zit deze klep links, op andere vliegtuigen zit 'ie rechts....
En nee, de foto is dan niet in spiegelbeeld, getuige de tekst op het vliegtuig ! ;-)
Soms zit hij op het rolroer, soms op de vleugel.

http://www.airliners.net/photo/Untitled ... A6pLMuc%3D

http://www.airliners.net/photo/Untitled ... A6pLMuc%3D

Deze klep speelt maar een kleine rol (maar wel een belangrijke ) en hoeft niet groot te zijn om effectief te zijn.
De vleugel is één groot stevig geheel, dus hoeft er meer één klep aanwezig te zijn om de vleugel te trimmen; het
gaat ook maar om een kleine correctie.

Nu hoop ik maar dat je niet zelf de "ontbrekende" lijntjes er in gemaakt hebt....?? De fabrikant deed het tenslotte goed !

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement