Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:72 Chinook Trumpeter
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Voor de afgelopen ESM heb ik een Chinook gebouwd. Hiervan heb ik geen bouwverslag gemaakt, maar nog wel een paar eindfoto's.

Het ging om dit model:
Afbeelding

Tijdens de bouw ben ik iets meer te weten gekomen over de chinook en dan met name het achterste landingsgestel. Op de box-art zie je een dubbel achterwiel. Het model dat ik wilde gaan bouwen heeft een enkel achterwiel, dus moest ik het iets aanpassen. Theoretisch heb ik dit niet goed gedaan. Op onderstaande foto is te zien hoe het hoort.
Afbeelding
Bij het model was het een rechte poot met aan weerszijden een pennetje om het wiel aan te lijmen. Ik heb domweg het binnenste pennetje verwijderd en dat wiel dus niet gemonteerd.

Na wat gegoogel bleek dat het prototype en de eerste CH-47A's met dubbel achterwiel geleverd zijn. Dit waren harde, iets kleinere wielen dan de dubbele luchtbanden aan de voorzijde. De druk op de voorwielen was het hoogst, vandaar de grotere luchtbanden. De druk op de harde achterwielen bleek echter voor het zachte asfalt te hoog, waardoor dit aangepast is naar een wat groter achterwiel, ook luchtbanden.

Dit zit er in de box:
photo 462094

photo 462095

photo 462093

photo 462096

Om de juiste versie te maken, ik wilde 'the Virgin hunter' maken, heb ik een aftermarket setje met decals gekocht:
photo 462092

Dit zijn de enige foto's van de echte heli, die ik heb kunnen vinden.
photo 462089

photo 462091

photo 462090

Ik heb het model RUDD (Recht Uit De Doos) gebouwd, zonder extra toevoegingen. Ik had al ervaring met Chinooks van Revell en Italeri en moet concluderen dat dit een hele fijne aanvulling is. De passing is goed en de detaillering ook. Indien nodig, dan kun je met extra aanvul-setjes hier een nog mooiere Chinook van maken. Het ging mij echter om de buitenzijde, waarbij de nadruk op de speciale 'nose-art' moest komen te liggen. Ook heb ik wat gespeeld met verschillende kleuren groen om er een wat 'levendiger' model van te maken.

Hieronder dan de eindfoto's:
photo 462098

photo 462099

photo 462100

photo 462103

photo 462101

photo 462102

photo 462104

photo 462105

photo 462106

Met de neus erboven, zie je nog wel enkele oneffenheden. Met name de aansluiting van het glaswerk met de romp had beter gekund. Boven de cockpit zit nog een klein - niet aangepakte - kier / lijmnaad. Het is daarom ook geen topper, maar door de nose-art wel een leuke aanvulling op mijn Chinook-collectie.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mijn chinooks, allen 1:72 in chronologische volgorde, van nieuw naar oud.

photo 462098

photo 65349

photo 281879

photo 281861

photo 281849

Onderstaande Chinook is 1:144 en is gebouwd voor een Afghanistan-diorama. De beide Apaches zijn snap-kits van Revell (ongeveer 1:235). Ze zijn tegen een achterwand gemonteerd om schaaleffect in het diorame te krijgen.
photo 65743

photo 65739

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 9:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Leuke heli geworden, op de tweede kleurenfoto heeft de onderkant een andere kleur,
apart daar alle heli's van de US Army grotendeels groen waren.....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 dec, 2018 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
SNAFU schreef:
...op de tweede kleurenfoto heeft de onderkant een andere kleur, apart daar alle heli's van de US Army grotendeels groen waren.....


Inderdaad. Heel veel heli's hebben maar één kleur.
https://s3-us-west-2.amazonaws.com/abpi ... -large.jpg

Zo kom ik ook foto's van Chinooks tegen met en zonder anti-verblindingsvlak. Daarom gekozen om mijn heli geen anti-verblindingsvlak te geven.
Afbeelding
Afbeelding

Zo twijfelde ik ook over wel of niet aanbrengen van de walkway's bovenop. Ik heb ze niet aangebracht.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2018 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat is een mooie collectie Chinooks, René.
Hoeveel heb je er nu nog op de werkbank liggen?

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2018 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Saab 900 schreef:
Dat is een mooie collectie Chinooks, René.
Hoeveel heb je er nu nog op de werkbank liggen?


Thx. Nog 14 in de stash.

Gunshipversie heb ik wel zin in.
Afbeelding
Afbeelding

Maar een ombouw naar model 347 (een prototype) wordt denk ik de grootste uitdaging. Of die er ooit gaat komen....
Afbeelding
Afbeelding
Nu in het museum (Fort Rucker?)
Afbeelding
De romp is langer, de achterste pyloon is hoger, intrekbaar landingsgestel, kantelbare vleugel, langere rotorbladen, 4 bladen (ipv 3) per pyloon...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 dec, 2018 22:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Heel fraai René, gefeliciteerd. Je gaat toch nog wel een Hollander bouwen mag ik hopen?

vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec, 2018 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tuurlijk, ooit.

Wellicht zoiets, Joegoslavië periode, met lekker opvallende markeringen.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke Chinook geworden. Ik zie ze op kantoor met enige regelmaat voorbij komen. Heerlijk geluid, wat toch wel een belangrijke factor is bij de ervaring van iets. Welke kit is het beste naar jou idee? Als ik zo vrij mag zijn, dan zou ik je willen aanraden de groene "vlekken" meer uit hetzelfde kleurenpalet te halen. Mijnsinziens is het net iets te vel. Niet dat ik een expert op dit gebied ben hoor. Verder dus een mooie aanvulling op je collectie. Ik moet die Italeri versie eens bouwen...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 1:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
FokkerFan schreef:
Welke kit is het beste naar jou idee?


Ik heb deze Trump voor zo'n €22,- gekocht bij LHS, maar in maart in Lingen zag ik m ook voor €15,- liggen. Maar ja, toen had ik m al. Ik denk dat je qua nieuwprijs iets goedkoper bent met een Revell of Italeri. Qua detaillering en passing vond ik de Trumpeter-versie het beste. Trumpeter heeft ook een 'D', maar daar heb ik geen model van. Of deze ook een spitse neus heeft, weet ik niet. Italeri gaat in de fout bij de roundels, maar heeft bij latere dozen een correctievel zitten. En anders is er wel aftermarket (Dutch decal og).

Op marktplaats, wil deze nogal eens aangeboden worden:
Afbeelding
Wellicht dat je die voor €10,- kunt scoren.

Mocht je een KLu Chinook willen bouwen, dan kun je beter een Italeri-kit nemen, bijvoorbeeld deze:
Afbeelding
Of deze:
Afbeelding
Het verschil zit m in de spitse neus, 'wij Nederlanders' hebben een andere radar, waarvoor je een grotere, spitse, neus nodig hebt.
Deze komt ook met een spitse neus:
Afbeelding
OM er die brute bak van te maken, moet je de normale verbredingen aan weerszijden van de romp vervangen door brede, die in de kit zijn meegeleverd. Je kunt dus kiezen tussen een 'normale CH-47D' of de MH-47 SOA. Met die brede 'sponsons', tankbuis, guns en chaff/flare pods een pracht bak.

Dan hebben Airfix en Matchbox ook nog Chinooks in de aanbieding:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die heb ik wel, maar nog niet gebouwd.

Een gunship-versie moet ik ook nog bouwen.
Afbeelding


FokkerFan schreef:
Als ik zo vrij mag zijn, dan zou ik je willen aanraden de groene "vlekken" meer uit hetzelfde kleurenpalet te halen. Mijns inziens is het net iets te vel.


Weet je wat het grappige is, de basis vormt een camouflageset voor Russische tanks. Deze kwam met een primer, 4 tinten groen - van licht naar donker - en lak. Ik ben het met je eens dat de meest lichte vlek er ook het meest uitspringt. Ik heb dit wat geprobeerd om af te minderen door een hele dunne laag van de basiskleur over alles heen te spuiten, als een soort filter. Met het blote oog is het niet zo aanwezig als zo op de foto's.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement