Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 2:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Beste medebrouwers,

Ik was al langere tijd aan het nadenken over een diorama voor mijn 1:24 Unimog. (Zie onderschrift) Hier heb ik in 2014 het laatst aan gewerkt. :oops: Ik had steeds geen goed idee wat ik er mee wilde, en het geheel werd zo fragiel dat ik hem -om beschadiging te voorkomen- meteen na gereedkomen in een diorama wilde plaatsen.

Inmiddels begon het door alle mooie dingen die hier voorbijkomen wel te kriebelen.
Italiaans bergdorpje waar hij te koop staat? Duits herfstig wijngebied waar hij aan de rand is achtergelaten?
Zoveel leuke ideeën, maar tot voor kort niets concreets.

Het idee is nu dan toch geboren; het wordt een oude Nederlandse loods met een 'Sheddak', zaagtanddak in goed Nederlands.
Bouwstijl ergens eind 1800, met er in een werkplaatsje waar de Unimog wordt gerestaureerd. Vele internet-zoekopdrachten verder begint dat beeld steeds meer te landen ... daarover later meer.

Voor dat loodsje wil ik iets met echte steentjes. Niet de makkelijkste-, maar voor wat ik wil denk ik wel de beste weg.
Er zijn wat aanbieders van steentjes in diverse formaten, maar ik vond niet precies wat ik zocht.

Steentjes dus.
Daarvoor heb ik -na wat onderzoek over steenformaten- allemaal stukjes plastic van 9x4,3x2mm en 4,3x4,3x2mm gesneden.
Dit op een plaatje plastic gelijmd, randje eromheen, en klaar om er een siliconen mal van te maken.

Mijn siliconenrubber was op, ik had voor mijn testjes geen zin om nieuwe dure potten siliconenrubber te halen, daarom even gekozen voor wat goedkope kokers siliconenkit van de bouwmarkt. Is wat lastiger om de lucht langs de steentjes weg te krijgen, maar even proberen kan geen kwaad. Het duurt alleen heeeeel erg lang voordat de siliconenmal uitgehard is.

Na droging de mal losgehaald en meteen gevuld met een muurvuller/zilverzand/pigment-mengsel dat ik nog had staan.
Omdat ik weet dat luchtbellen bij het vullen van die kleine vormpjes snel ontstaan heb ik ervoor gekozen om de vormen in poedervorm te vullen en er daarna pas water bij te doen.

Dit was de oogst van de eerste test:
photo 462019

Ik had niet helemaal netjes gewerkt waardoor er toch wel grote verschillen in afmetingen van de steentjes waren. (links)
En ik had wel aardig wat luchtbellen in de siliconenvorm gekregen. (rechts). Zo'n luchtbel geeft extra rommel aan de steentjes. dit is weg te snijden, maar door zand in het mengsel breekt dat wat ruwer los. Allemaal niet echt mooi dus.

De steentjes heb ik wel gebruikt om een testje mee te 'metselen'
photo 462018

Dat gaat redelijk de goede kant op ... Maar de te ongelijke vormpjes stoorden mij.
Tevens geprobeerd of ik de grijze steentjes in een badje met rode verf gekleurd konden worden.
Maar dat viel tegen, ze werden vlekkerig en flauw gekleurd. (hieronder links)
photo 462020
Daarom een zakje rode pigment gehaald en dat gemengd met muurvuller en zilverzand (rechtsboven)
Hier kwamen mooi gekleurde steentjes uit, al zeg ik het zelf. Ook nog een gele variant aangemaakt voor de opvallende sierlagen die tussen mijn metselwerk moeten komen.

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op di 02 apr, 2019 23:59 pm, in totaal 16 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 2:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Een nieuwe vorm.

De ongelijke steentjes heb ik achter mij gelaten en vol goede moed een nieuwe lading plastic steentjes gesneden waarbij ik gepoogd heb om ze iets netter te maken. Daarna een nieuwe vorm gemaakt, waarbij ik de steentjes ook iets anders heb geplaatst zodat de kit makkelijker van twee kanten dan worden aangebracht en de lucht in principe nog weg zou kunnen.

Bij het lossen van de mal voor de grote bakstenen was de siliconen echter voor een deel aan het plastic gehecht. (ondanks toevoegen van loswas)
photo 462021
De mal van de vierkante steentjes was wel redelijk goed gelukt. Van de mal van de grote stenen heb ik een paar stukjes kunnen redden, maar die moet overnieuw.


Het vullen van de siliconenmal gaat als volgt in zijn werk:
photo 462022
Bovenste rij:
Vullen met het droge mengsel, tikken tegen de mal om het mengsel te verdelen en teveel grotendeels afstrijken.
Onderste rij:
Met spuitje water aanbrengen (met een beetje afwasmiddel om de oppervlaktespanning te breken), aansmeren met een spatel, en tikken om luchtbelletjes kwijt te raken.


Na droging kan de mal worden geleegd.
photo 462023
De vulgraad is alleen nog niet overal helemaal gelijk, ik strijk het op het laatst helemaal aan, maar sommige delen trekken toch een beetje hol waardoor die steentjes iets dunner zijn.
Ik moet nog zien of dat daadwerkelijk een storend verschil maakt.

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op za 01 dec, 2018 19:04 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 2:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Sommige steentjes hebben een klein randje 'flash' dit is vrij eenvoudig met een vinger of mesje te verwijderen.
enkele steentjes hebben toch een luchtbelletje, ik moet nog zien of de exemplaren zoals rechts nog bruikbaar zijn.
Dit zijn er gelukkig niet enorm veel.
photo 462024
Het rechthoekige steentje links is zo uit de mal. Rechts is even een vinger langs het 'flash' gehaald en klaar.


Ben al een paar weekjes bezig en zo heb ik er inmiddels al een paar.
Ongeveer 1040 om preciezer te zijn ...
photo 462025

Van die vierkantjes moet ik er naar schatting ongeveer 3 tot 4000, dus ik ben nog wel even van de straat. :mrgreen:

Oja, ook nog een deel van de ruimte gebruikt om een vormpje van stoeptegels te maken.
12,5x12,5mm met een facetrandje, waar later lekker mos in kan groeien.
photo 462035


Alles bij elkaar is het prille begin om dat project uit 2014 eens uit het slob te trekken.
Ik hoop dat ik de spirit een beetje vast kan houden.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Interessant, deze ga ik volgen! :)

Betreft die stenen: duidelijk dat je baksteen maakt maar in de 19de eeuw werden bakstenen met de hand gevormd en waren ze niet allemaal 100% gelijk zoals de moderne exemplaren. Er kunnen er dus wel ergens in de muur een paar "misbaksels" tussen zitten hoor, maakt het alleen maar realistischer. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 11:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ik ben ook benieuwd! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Mooi project en zien er goed uit die steentjes
Zoals gezegd door Walesha werden stenen vroeger met de hand gevorm dus iets wat ongelijk i.p.v een strakke muur zal het alleen
maar realistischer maken lijkt mij.

Ga je pogingen zeker volgen


Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Yes!
Ik zit al een tijdje na te denken om zo te bouwen dus ga ik dit zeker volgen. Zeker omdat ik een Unimog zo leuk vrachtwagentje vind. Ik had als kind het plan zo eentje te verbouwen en door de Afrika te trekken. :lol:
Heb wel gelijk een paar vragen. Waarom heb je zilverzand erdoor gedaan. En ga je de steentjes echt stapelen of plak je ze op een achterkant?
Ze zien er heel mooi uit en dat ze niet allemaal gelijk zijn maakt het alleen maar mooier. Door flink tegen de mal te tikken komen de belletje meestal wel naar boven. Maar dat weet je zelf ook vast wel :wink: Ik heb op internet iemand gezien die een handschuurmachinen, zo’n muis, tegen de onderkant hield. Maar waarschijnlijk is dit te klein daarvoor.

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb een paar foto's gevonden die aantonen hoe slordig een muur in vroegere tijden werd gebouwd, misschien heb je er iets aan voor je oude schuur?

photo 462036

photo 462037

photo 462038

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 13:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Allen bedankt voor de positieve ontvangst. :brouw:

@ Walther,
Haha, maar zo grof wordt het niet, misschien heb ik onbedoeld verwarring gesticht. Ik bedoel een muur van een fabriekje uit zeg 1860-1880 zoiets. En die muren zijn best al regelmatig.

@Esther,
Het muurtje wordt inderdaad op een dunne laag foamplaat opgeplakt. Daarom heb ik ook zo’n berg vierkantjes nodig. Ik wil zogenaamd ‘staand verband’ proberen te maken. Dit verband is tijdcorrect en vind ik mooi. Dat is twee rijen stenen dik (achter elkaar) met de lange kant in het zicht en daarbovenop een laag 90 graden gedraaid, daar zie je dus de korte kant van. Omdat ik echter maar één laagje steentjes wil maken komen de vierkantjes in beeld. Deze imiteren de ‘dwarsgeplaatste’ stenen.

Het proefje dat ik heb ‘gemetseld’ geeft deze opbouw al weer. Alleen rondom de ramen wordt de tweede laag wel gemaakt zodat de ramen natuurgetrouw diep komen te liggen.

Ik ga nog een uitgebreider proefstuk maken, met een stuk raamopening. Dan zal het wel duidelijker worden denk ik.

Thanks!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op za 01 dec, 2018 19:08 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Snap precies wat je bedoeld. Ik heb me er zelf ook al eens behoorlijk in verdiept voor een toekomstig project.

Maar ik heb nog wel 1 vraagje. Misschien heb ik niet goed gezocht, maar ik ik kan geen eindfoto vinden van de Unimog. Heb je die toevallig ergens ........... :mrgreen:

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement