Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gepard
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2018 12:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 jan, 2016 0:51 am
Berichten: 5
Goedendag. Ik ben een poosje bezig aan een Heller Gepard, heb wat aangeschaft ervoor, eduard set, andere loopwielen, tandenkransen, andere tracks met individuele links. Heb inmiddels ook een diorama af. Als er behoefte is kan ik wel een paar foto's zoeken van tijdens de bouw.

Overigens, dit is hoe een voertuig er in de krijgsmacht uit ziet na intensief gebruik ( op de door mij gefingeerde schade na natuurlijk) Ik ben geen ervaren modelbouwer, maar wel een ervaren militair. De meest prachtige geweatherde modellen die ik zie zijn nog altijd niet realistisch door het gebruik van het voertuig en slijtagepatronen in met name het onderstel.

De loopwielen bijvoorbeeld zijn ook van enkel oefenende eenheden, laat staan operationeel uitgezonden, bijna altijd net een afgeraspte bende. Het dek, en de toren zitten vaak onder de vogelscheit omdat ze in loodsen staan die niet afgesloten zijn en vogels de ideale plek vinden om een nest te bouwen. Zo zit er altijd een stoflaag op de voertuigen, is de verf verkleurd en nooit egaal, en blinkt er echt niets want dat is onwenselijk. Ga zo maar door..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik zal nog wat Russische VDV troepen toevoegen in een scenario waar ze de gepard hebben geimmobilseerd met een RPG schot op de track, met de Gepard bemanning die het voertuig ontvlucht.

Work in progress :)


Laatst bijgewerkt door Teunios op di 20 nov, 2018 21:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gepard
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2018 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het geheel kan me wel bekoren maar er nog Russen toevoegen en een vluchtende bemanning? Los van het feit dat voor zover ik weet de Gepard nog nooit een oorlogssituatie heeft gezien zou ik dat niet doen want ik heb de indruk, gezien de staat van dat ding, dat het er al heel lang zo staat. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met zo'n roestige tank gaat deelnemen aan een gevecht, dat zou eerder een scenario voor een zombiefilm zijn.

Wat mij dus betreft: een mooie what-if en ik zou het zo laten. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gepard
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2018 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 jan, 2016 0:51 am
Berichten: 5
walesha schreef:
Het geheel kan me wel bekoren maar er nog Russen toevoegen en een vluchtende bemanning? Los van het feit dat voor zover ik weet de Gepard nog nooit een oorlogssituatie heeft gezien zou ik dat niet doen want ik heb de indruk, gezien de staat van dat ding, dat het er al heel lang zo staat. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met zo'n roestige tank gaat deelnemen aan een gevecht, dat zou eerder een scenario voor een zombiefilm zijn.

Wat mij dus betreft: een mooie what-if en ik zou het zo laten. :)


Het interesseert mij werkelijk geen hol waar een gepard allemaal in heeft gezeten.
Ik zie ook niet in wat het beperken van je creativiteit aan de hand van wat er allemaal wel gebeurt is of niet gebeurt is voor zin heeft.

En nee hoor, dat ding staat er niet al even. Zo gaat een Pa vtg/tank eruit zien na een poos in een inzet. In dit geval ls hij is behandeld met kalkverf, wat de wintercamo verzorgt in het NL leger. De modder., maandelang non stop gebruik, onderhoud en blootstelling aan de elementen doet de rest. Roestvorming treed met regen al snel op. Het rubber van loopwielen is in het echt altijd kapot, ik zie hier alle modellen met loopwielen zoals ze eruit zien als ze uit de fabriek komen. Ik denk dat heel wat modelbouwers totaal niet begrijpen hoe voertuigen eruit horen te zien. Maargoed, ieder zijn eigen ding.

Heb tien jaar gediend op de leopard2,cv90,ypr, etc. Ik weet wel waarover ik spreek.


Laatst bijgewerkt door Teunios op ma 19 nov, 2018 23:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gepard
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2018 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Citaat:
k zal nog wat Russische VDV troepen toevoegen in een scenario waar ze de gepard hebben geimmobilseerd met een RPG schot op de track, met de Gepard bemanning die het voertuig ontvlucht.



Geen gek idee om een paar russen erbij te zetten.
(het idee van de koude oorlog)

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gepard
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2018 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 jan, 2016 0:51 am
Berichten: 5
kannonier schreef:
Citaat:
k zal nog wat Russische VDV troepen toevoegen in een scenario waar ze de gepard hebben geimmobilseerd met een RPG schot op de track, met de Gepard bemanning die het voertuig ontvlucht.



Geen gek idee om een paar russen erbij te zetten.
(het idee van de koude oorlog)


Mijn idee :)

Het wordt een VDV raid op een vluchtende bemanning. Heb 2 sets gevonden van Duitse WW2 tankbemanning die dat doet, combineer ik met hoofden van moderne militairen. Wordt leuk en zou indien koude oorlog zou plaats hebben gevonden na een paar maanden intens vechten prima het scenario kunnen zijn. Fijn dat je niet vasthoudt aan dergelijke vreemde beperkende kaders!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gepard
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2018 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
:arrow: ik ga je volgen (alleen al hoe het gaat worden)

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gepard
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2018 1:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Om er een bouwverslag van te maken, zouden die extra foto's er toch bij moeten zijn, want op deze manier zit het er al bijna afgewerkt uit. Plaats je die er nog bij? Dit gaat wel een interessante setting worden, zo te zien. Hoe is die ondergrond gemaakt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gepard
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2018 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 jan, 2016 0:51 am
Berichten: 5
StevenVD schreef:
Om er een bouwverslag van te maken, zouden die extra foto's er toch bij moeten zijn, want op deze manier zit het er al bijna afgewerkt uit. Plaats je die er nog bij? Dit gaat wel een interessante setting worden, zo te zien. Hoe is die ondergrond gemaakt?


Ik zal de bende eens bij elkaar zoeken.
De ondergrond heb ik gemaakt van plexiglas. Daar heb ik stukken karton op geplakt om hoogteverschil te maken op stukken waar ik dat wilde en met muddy paste van vallejo volgens mij ( grote pot, lichtbruin smeersel ) heb ik met de tracks die bij de kit kwamen er wat vormen in gemaakt. Daarbij heb ik een kit gekocht op een site van een diorama, dat bakstenen muurtje, en heb ik die hulzen gekocht en wat reserve onderdelen kapot gemaakt en erbij geplaats met wat versnipperd karton en gruis als steentjes. Dat ge airbrushed en behandeld met wash. Was verbazingwekkend simpel.
Vervolgens veel met droge kwast met lichte verf het steen effect gemaakt op het grijs. En waar ik wilde donkerder of lichter.
Afgewerkt met wat pigments.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gepard
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2019 15:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Gezien je reactie (op Walesha) en je ervaring op nl vtg , ga ik ervan uit (hoop ik) dat je wel op de hoogte bent dat wij in nl met de PRTL rond crossten en niet met de Gepard ? :D :D :D
Je schreef nl. iets over nederlandse vtg en witte kalk voor wintercamo.

Voor rest ziet het er leuk uit, ik houd wel van afgeragde voertuigen. :brouw:

Greetz,
Patrick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gepard
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 feb, 2013 14:58 pm
Berichten: 696
Woonplaats: Arnhem Gelderland
Voor de PRTL moet je ook de juiste radars gebruiken en niet van d Gepard.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement