Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 okt, 2018 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
Het ziet er al gaaf uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 6:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank voor de aanmoedigingen.

photo 456529

Citaat:
Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp
Aan het begin van de jaren dertig pionierde Pratt & Whitney met radiaalmotoren waarbij de zuigers achter elkaar, in twee rijen van elk 7 cilinders, werden opgesteld; de ‘Twin Wasp’. De typeaanduiding ‘R-1830’ komt van de brandstofverplaatsing van 1.830 kubieke inch (Cilinderinhoud= 30 liter) en de ‘R’ staat voor ‘radial’.
Van deze motor zijn tussen 1932-1951 173.618 exemplaren gebouwd. Het is één van de belangrijkste vliegtuigmotoren uit de tweedewereldoorlog en de hele Wasp motorenserie is één van de meest iconische motorseries ooit gebouwd.

De C-47A werd aangedreven door twee R-1830-92 (Twin Wasp S1C3-G) motoren met een maximum continu vermogen van 1.200 pk bij 2.700 r.p.m. op zeeniveau voor het opstijgen. De standaard propeller is een Hamilton-standaard Hydromatic full-feathering, constant speed propeller met een diameter van 11 voet, 6 inch (3,505 meter) en een 3E50 hub.

De C-47B had R-1830-90 motoren met superchargers (twee snelheden) en extra brandstoftanks in de cabine (voor Himalaya routes). Na de tweede wereld oorlog werden van al deze motoren, middels een modificatie, de ‘high blower’ van de supercharger uitgeschakeld of verwijderd. Gemodificeerde toestellen gingen verder onder de benaming C-47D.

De specificaties van de R-1830-90, geïnstalleerd op de C-47B/C-47D (vermoedelijk ook op de 5 modellen 'C'), waren bijna hetzelfde als de -92 motor van de C-47A. Verplaatsing en compressieverhouding waren identiek. De diameters van de motoren waren hetzelfde, hoewel de -90 iets langer was dan de -92 (4.699-6.960 centimeter). De R-1830-90 kon 1000 pk handhaven op 2.550 r.p.m. op 12.500 voet (3.810 meter) en 1.000 pk bij 2.700 r.p.m. op 14.000 voet (4.267 meter), een aanzienlijke toename ten opzichte van de -92.


photo 456523
De crank shaft (die heet eigenlijk ‘reduction gear housing’) moest nog aan alle kanten worden uitgeboord. Door het hart voor de krukas en 14 0.1mm gaatjes langs de ring waar straks de ontstekingskabels door gaan lopen.

photo 456525
Eerst is alles alu gespoten.

photo 456528
Daarna de diverse onderdelen voorzien van een wash en glanslak. Daarna kon de motor in elkaar.

photo 456524
Eerste stadium (van links naar rechts: Vector Resin - Airfix - Revell). De crank shaft is bij alle drie de setjes XF-18 gespoten.

photo 456527
Een aardig zenuwklusje was het plaatsen van 28 push rods. 14 stuks voor intake en 14 voor de exhaust slag van de motor. En dat dan keer 2. pff wat een klus.

photo 456526
En met de rods zwart geschilderd. Hier valt goed op hoe veel te klein de Revell motor eigenlijk is. De volgende stap is het aanbrengen van de ontstekingskabels. Voor de Revell en Airfix heb ik daarvoor PE, maar voor de Vector motor zal ik zelf looddraadjes gaan trekken.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 7:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie bouw tot dusver VJ. Wat een leuk extraatje is zijn de gordijnen, echt een leuke toevoeging. Wat betreft het houtwerk, gewoon eens proberen op een proefstukje. Het valt echt reuze mee om te doen. Jouw houtwerk met het stencil is ook goed gelukt.

De motoren zijn mooie modellen op zich maar volgens mij maak je een denkfoutje. Je hebt gaatjes geboord waar de ontstekingskabels door gaan lopen. Als ik echter kijk naar de foto en terugdenk aan mijn bouw van deze motoren dan komen de ontstekingskabels van een ontstekingsring af. Deze zie ik niet meegegoten. De klepstoters zitten wel op de goede plek en hiervoor zou die ring moeten komen. Nu weet ik ook wel dat dit erg klein is maar wellicht kun je (zeker met jouw brouwkwaliteiten) die ontstekingsring scratchen als deze niet bijgeleverd is.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank voor de tip Ferry. Inderdaad zit die ring er niet bij. Op de foto van 'the real thing' is hij blauw en valt hij niet op. Mijn idee van de gaatjes is ook alleen om een punt te hebben om de kabels op vast te zetten. Optisch zullen ze aan de ring verbonden zijn, zoals bij veel PE het geval is.
Ik ga voor één motor overigens ook de exhaust scratchen, omdat daar de motorbehuizing vanaf blijft. Dan zal één van de motoren in elk geval mooi zichtbaar blijven.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 17:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wauw VJ! Dat begint er al heel mooi uit te zien. Ik ben altijd jaloers op je oog voor detail!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2018 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Een maand niets gedaan door drukte op het werk en nu weer lekker aan het freubelen. De motoren zijn af.

photo 459873
Voor de Revell en Airfix motoren heb ik PE setjes voor de ontstekingskabels, maar voor de Vector Resin motor gebruik ik 0,2 mm looddraad dat met een druppeltje KristalKlear is vastgezet in de eerder geboorde gaatjes.

fvdm schreef:
Je hebt gaatjes geboord waar de ontstekingskabels door gaan lopen. Als ik echter kijk naar de foto en terugdenk aan mijn bouw van deze motoren dan komen de ontstekingskabels van een ontstekingsring af. Deze zie ik niet meegegoten. De klepstoters zitten wel op de goede plek en hiervoor zou die ring moeten komen. Nu weet ik ook wel dat dit erg klein is maar wellicht kun je die ontstekingsring scratchen als deze niet bijgeleverd is.


photo 459874
Bij deze Ferry ;-) Een beetje kerstdraad in een mal en dan een simpele pen erdoor steken en hij is perfect rond.

photo 459875
Klaar! Van links naar rechts: Airfix met bijhorende Eduard PE, Revell met PE voor Hobbyboss kit, en de Vector Resin, nu voorzien van een ontstekingsring.

En als we dan toch aan het scratchen zijn, ook meteen maar de uitlaat en de cowling met cowlflaps in de open stand:
photo 459868

photo 459869

photo 459872

photo 459870

photo 459871

photo 459876

photo 459877

photo 459878
En de motoren zijn klaar. Motor 1 (vliegrichting links) krijgt gewoon een cowling, die iets groter is geworden dan standaard bij het model om de grote diameter van de Vector Resin motor op te vangen. Motor 2 (vliegrichting rechts) komt open te staan, zodat deze goed zichtbaar is. Dit was ooit een vraag van 'tsjopper bob' René en Veleno bij de brouw van de Buffalo C-46. Toen en gemiste kans, die ik nu zeker niet voorbij laat gaan!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2018 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Respect!
Wat een werk die motoren, mooi hoor :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
En weer door met de KLM C-47. Het zou logischer zijn om de modellen na elkaar te brouwen, maar door ze samen te brouwen kunnen onderdelen onderling uitgewisseld worden. Zo is het hele gedetailleerde binnenwerk van de wielkasten van de Airfix kit niet nodig voor de XC-47C (deze krijgt immers drijvers) en dus kan dit worden ingebouwd in de ESCI kit van dit draadje, dat geen enkele detaillering van de wielkasten heeft.

photo 463240
Eerst even de onderdelen verzameld. Uiteindelijk ga ik het setje voor het metalen landingsgestel niet gebruiken. Het wit metaal is wel erg slap.

photo 463236
Daarna heb ik hier voor het eerst gewerkt met Rosie the Riveter. Ik heb eerder zo'n all-in tool van Trumpeter gebruikt, maar dat viel tegen. Er was geen rechte lijn mee te trekken. Dus heb ik toch maar eens geïnvesteerd in zo'n tool van Petr Dousek. En het moet gezegd worden: het werkt prima en het resultaat (op mijn onervarenheid na) is verbluffend.

photo 463237
De rechter helft heb ik even ingekleurd om het contrast beter te zien. Inmiddels is het weer uitgewassen om te voorkomen dat de gaatjes vollopen bij het spuiten.

photo 463238
En hier is de detaillering aangebracht. Het brandschot en de olietank zijn van de Airfix kit. De PE is een beetje aangepast en de binnenwand is scratch omdat er anders lelijke gaten zichtbaar zouden zijn.

Ik geloof dat het trekken van rivet lines me wel bevalt: ik ga dat maar eens oefenen en wellicht ook toepassen op de vleugels.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 17:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
We zitten beiden in hetzelfde straatje blijkbaar... die rivetter van Rosie is inderdaad zalig om mee te werken. Soms een beetje slap qua schijfje, maar voor de rest niks dan lof... Die van Trumpeter heb ik direct richting kliko verwezen... Loop je deze markeringen achteraf nog na met een tooltje of laat je het zo? Ik denk eraan om dit te doen, maar ben dan ook bezig in 1/32...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Silenoz schreef:
die rivetter van Rosie is inderdaad zalig om mee te werken. Soms een beetje slap qua schijfje, maar voor de rest niks dan lof... Die van Trumpeter heb ik direct richting kliko verwezen... Loop je deze markeringen achteraf nog na met een tooltje of laat je het zo?

IK hoop dat het ik het niet meer hoef na te lopen. Het is veel werk. Niet erg als het resultaat er naar is, maar om al die minuscule popnageltjes na te lopen... pfff. Respect voor diegene die er het geduld voor heeft. Wat bedoel je met 'slap schijfje'? Slijten de tandjes soms snel?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement