Ik moet op de ESM over vier weken bij de IPMS SIG Scratchbuild en volgende week in het hoge Noorden toch echt iets in bewerking hebben, dus maar een nieuw project begonnen: De De Schelde Scheldemeeuw. Dat was een klein eenpersoons tweedekker vliegbootje ontworpen door Theo Slot, uit wiens handen ook de Pander Postjager was gekomen.
De Scheldemeeuw was een afgeleide van de Scheldemusch en vloog voor het eerst in juni 1936. Net zoals de Scheldemusch was de Scheldemeeuw ook bedoeld als een relatief goedkoop vliegtuig (2500 gulden) voor amateurs, gemakkelijk te vliegen (en te landen). De Scheldemeeuw was het derde ontwerp van Slot bij at De Schelde. Op de eerste vluchten had het vliegtuig een open cockpit, maar die werd spoedig overdekt, want het vliegtuig wierp een wolk water op bij start en landing.
De houten vleugels, verbonden door twee N-stijlen, zijn identiek aan die van de Scheldemeeuw maar hebben een 6 cm grotere spanwijdte. Aan de vleugeltippen waren twee kleine drijvers bevestigd. Het kielvlak was verbonden met de achterkant van de romp en het horizontale kielvlak was verbonden met romp en vleugels door vier stalen buizen. De boot romp was een conventionele houten constructieve en had een step. Leeg woog de Scheldemeeuw 200 kg en de motor was een 40 pk Praga B motor met duwschroef. De maximum snelheid bedroeg 125 km per uur.
Er is maar een exemplaar gebouwd. De romp was rood geschilderd en het vliegtuig was als PH-ALK geregistreerd. In 1937 is het vliegtuig gesloopt en is de vleugel gebruikt om een tweede exemplaar te bouwen met een aluminium romp. Dat vliegtuig maakte zijn eerste vlucht in september 1938; het maakte toen 23 vluchten met een totale duur van 2,5 uur. Het bleek dezelfde vliegeigenschappen te hebben als het houten prototype.
Ik ga het prototype met gesloten cockpit bouwen. Het boek van van Wijngaarden bevat een maatschets, die ik heb gecorrigeerd voor de goede lengte en spanwijdte. Voor de vleugels en het horizontale staartvlak en de motor heb ik de gedetailleerde tekeningen van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers (NVM) gebruikt.
Gegevens van het vliegtuig zijn:
Spanwijdte 6.78 m
Lengte 5.32 m
Hoogte 2.32 m
Motor Praga B of 40 hp
Bemanning 1
Referenties:
H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vliegtuigbouwers, pp. 43, 46, 1988
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Scheldemusch en Scheldemeeuw, pp. 3-11, 14-15, 28, 31, 33-35, 37, 39, 41, 67, 180-189, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1978
C. van Steenderen Jr., Moderne Vliegtuigen, Overzicht der Voornaamste Moderne Sport-, Verkeers- en Militaire Vliegtuigen, p. 4, J.M. Meulenhoff, Amsterdam, 1938
T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, pp. 98-99, Unieboek B.V., Bussum, 1982
P. van Wijngaarden, N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Afdeling Vliegtuigbouw, pp. cover, 22-24, 26, 35, ISBN 978-90-821390-1-3, Uitgeverij Wiel Eijdems, Eygelshoven, 2014
Vliegwereld, Jaargang 2, No. 33, pp.533-534, 1936
NVM drawing 50.00.018, 1997
Op het Internet staat een interessant filmpje van het prototype van de Scheldemeeuw.
[url]https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj6_LDsoNzMAhXCiiwKHcMIBv4QtwIINTAE&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DHYI5g2FYImc&usg=AFQjCNGGYjNW1BlrV4L1PkdyfzVDY6oNVg
[/url]
De eerste "onderdelen" zijn er al: voor de romp op 0,5 mm styreen gelijmd, voor de staartvlakken op 0,25 mm styreen en de vluegelribben ingekrast op 0,25 mm styreen. Wat strip bij elkaar gezocht.
Rob