Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2008 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zo,

En bij deze dan toch maar weer eventjes een nieuwe topic aanmaken. Ik ga er dus nog eentje doen voor deze groepsbouw. Ik heb de smaak duidelijk te pakken. Ik heb in het verleden behoorlijk wat Nederlandse toestellen gebouwd, maar het Indonesië verhaal is daarbij altijd een beetje een ondergeschoven kindje gebleven. Hierin komt dankzij deze groepsbouw mooi verandering. Het wordt dus de Hawk 75 en wel die van Azur:

Afbeelding

Zojuist "gewonnen" via Ebay, het kitje moet me vanuit Frankrijk worden toegestuurd.

Ik heb zelf geen ervaring tot nu toe met dit merk, maar wat ik er over heb gelezen is het het typsiche "short run" werk. Net zoiets als de Lockheed schat ik zo. Alleen een relatief eenvoudiger vliegtuig. Omdat het Indonesië gebeuren, zoals gezegd, bij mij altijd een beetje ondergeschoven geweest is, heb ik ook betrekklijk weinig informatie hierover. Foto's van dit vliegtuig in Indonesië uitvoering zijn dan ook van harte welkom. Gelukkig heb ik wel een Dutch Decal setje liggen :D .

Nu alleen nog een tijdje wachten voordat het pakketje binnen is.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op zo 29 jun, 2008 22:11 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2008 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ben erg benieuwd naar dit projekt...

Net zoals de T-IVa van Reaper, de Hudson van Henny, je eigenheed L-212, heb ik deze Hawk 75 ook in de voorraad liggen. Erg interesante groepsbouw om ervaringen op te doen voor toekomstige projecten... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2008 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ambitieuze plannen, Nico! Ik ben altijd alweer blij als ik een groepsbouw op tijd afrond. Ik heb even de foto's die ik in David's topic had geplaatst hierheen gekopieerd, misschien heb je er iets aan. Meer info heb ik helaas niet voor je.

Afbeelding
(Bron: Camouflage & kentekens)

Afbeelding
(Bron: 40 jaar luchtvaart in Indië)

Afbeelding
(Bron: de luchtstrijd om Indië, P.C. Boer)

Afbeelding
(Bron: de luchtstrijd om Indië, P.C. Boer)

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2008 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Shake schreef:
Ambitieuze plannen, Nico! Ik ben altijd alweer blij als ik een groepsbouw op tijd afrond.


Och, voor de laatste dag van oktober moet dit kitje toch wel gebouwd kunnen zijn! Sterker, hij moet wat mij betreft vóór 1 september af. Dan is de grote dag voor de volgende groepsbouw :wink: . In ieder geval bedankt alvast voor de foto's.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2008 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
1 september staat al in de agenda genoteerd :wink: . Als de Catalina klaar is ben ik van plan de Hannover Cl IIIa van Airfix te bouwen, als voorbereiding op de groepsbouw.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2008 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ow! :shock:

Da's nou net een lastige. Lozenge over de vleugels en de romp was meestal Lozenge handgeschilderd.... Spandraden daarentegen weer vrij makkelijk.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2008 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Tja, daar was ik gisteren na wat speurwerk op internet ook achter gekomen. Ik weet nog niet hoe ik dat aan ga pakken, ik zag dat Trikke hier op het forum zijn Hannover in groen en paars had gecamoufleerd. Misschien is dat een eenvoudige oplossing, Lozenge met de hand schilderen lijkt me ook niet echt een optie :roll: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 mei, 2008 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het kitje is binnen.

Hieruit blijkt dat Azur in Tsjechië wordt gemaakt, maar dan meer voor de Franse markt. Kortom deze kit lijkt precies op een MPM/ Special Hobby uitgave. In dit geval ook weer met een vacformed canopy. Ik ben er al een beetje aan begonnen en dit zal geen zwaar project worden. 't Is natuurlijk ook een relatief simpel vliegtuigje. Delen gingen tot nu toe redelijk simpel in elkaar zonder enige bijzonderheden. Overigens wordt aangegeven dat het cockpit interieur van binnen chromaat geel moet. Dat heb ik maar aangehouden, want het is tenslotte een vliegtuig dat vroeg uit de tweede wereldoorlog stamt.

Azur's uitgave is overigens een Hawk 75 A4 en in Indonesië had met een 75 A7. Volgens mij zijn er aan het uiterlijk niet zoveel verschillen waarneembaar. Enige wat me zo opvalt is dat de Fransoos aan weerskanten 2 mitrailleurs in de vleugel heeft en de NL-versie 1 per vleugel, vier in totaal dus (incl. de 2 in de motorkap)

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2008 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk dat je met een nieuw project bent gestart. Wat betreft de bewapening denk ik dat je het goed hebt gezien. Als ik van de week tijd heb zal ik het nog eens checken (heb de info ergens liggen, maar waar ook alweer?). Over het chromaat geel voor de cockpit heb ik zo mijn twijfels, ik heb eens ergens gelezen dat deze kleur luchtziekte stimuleerde en daarom weinig of nooit werd toegepast in cockpits e.d.

Gr. Sjaak

P.s. Foto's zijn altijd welkom :wink: .

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2008 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Leuk zo'n Hawk erbij Nico,

Ik ben het wel eens met Sjaak dat Zinc Chromate discutabel is.
Vorige week ben ik nog op zoek geweest naar een site barstensvol met interieurfoto's van de recentelijk gerestaureerde Hawk in Franse kleuren.
Hele goede foto's en werkelijk van neus tot staart (inwendig)gefotografeerd.
Het toestel is zeer grondig gerestaureerd en een uitstekende referentie.
Helaas was de site uit de lucht. Zal nog es voor je kijken.
Op de site van IPMS Stockholm vind je ook interessante verhandelingen over de interieurkleuren van U.S.-vliegtuigen.

Groet,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement