Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2008 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
The Fighter Collection's Hawk; http://fighter-collection.com/pages/aircraft/hawk/index.php


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2008 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk dat je ook een Hawk gaat bouwen Nico. De mijne is nog steeds niet verdr gekomen dan de laatste update.. :oops:
En momenteel ben ik ook nog eens ver verwijderd van mijn brouwspulletjes wegens vakantie 8) Het kooppspook heeft dus al weer toegeslagen :D

Dat Azur is trouwens goed spul, vaak met PE en Resin deeltjes. Ik heb zelf een aanzienlijke verzameling doosjes liggen van dat merk. Allemaal Franse en Spaanse burgeroorlog (watervliegtuig)thema's inderdaad maar wel uit Czech Republic. Ik koop meestal een aantal van die doosjes als ik weer eens in Praag of elders daar ben. Stukken goedkoper dan hier.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun, 2008 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Klein updateje:

Weining bijzonders eigenlijk te vertellen op een paar pas-problemen na. De resin motor paste slecht in de motogondel, was te klein, heb ik opgevuld met houtlijm van achteren. Het ziet er naar uit dat vlugels slecht passen aan de romp, dat wordt plamuren. Verdere pasvorm erg goed:

Afbeelding

Motor tot nu toe zwart, moet nog grijs in het midden en drybrushen met aluminium.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2008 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Nog wat foto's. alledrie uit Militaire Luchtvaart in Nederlands-Indië in beeld Deel2 door H.Hooftman:

Afbeelding

Afbeelding
Let op de behoorlijke glansgraad van de kist, de verwering (chipping) van de voorzijde van de vleugel.
Ander opvallend detail is de gepolijste propeller.
Duidelijk nog een overblijfsel uit de periode dat de Hawks aluminiumkleurig waren.
Voor de toestellen als de Hawk en de Glenn Martins die lokaal in Indië van de camouflagekleuren
Jongblad/Oudblad werden voorzien was dit gebruikelijk.
De propellers van in Amerika aangekochte toestellen (Buffaloes, Lodestars) die rechtstreeks in
camouflagekleuren uit de fabriek kwamen, waren standaard zwart met gele tips.

Afbeelding
deze is scherper :wink:

Groeten,

Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op di 10 jun, 2008 21:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jun, 2008 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
@Nico; Je schiet alweer behoorlijk op, als het zo doorgaat kan je nog wel een model voor deze groepsbouw maken :wink: .

@Paul; Mooie foto's, ik had deze nog nooit gezien.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 jun, 2008 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De foto's van Paul bekijkend (en ook die van Sjaak) valt me één ding nu pas op: de opening van de motorgondel lijkt geheel rond, terwijl die van de kit ovaal is. Heb ik wel de goede! :roll:

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 jun, 2008 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zo:

Afbeelding

Ziet deze Hawk 75 van Azur er dus uit. Eerlijk gezegd vind ik de neus er voor geen kant op lijken. Sterker nog ik zit er aan te denken het hele ding maar weg te kieperen, het líjkt er gewoon niet op......

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2008 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Ik heb de Modelbouw in Plastic er eens op na geslagen, omdat mij dit euvel enigszins bekend voorkwam..

En inderdaad in MIP 95-1 staat een artikel over Indische Curtiss Hawk's.

Een groot verschil was dat de Nederlandse Hawk's een Wright Cyclone motor hadden ipv de Pratt & Whitney Twin Wasp èn een cirkelvormig motorfront...

Misschien dat je nog een beetje kan scratchbuilden en bv. een neus van een andere kist gebruikt om een rond model te krijgen..

Succes,
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2008 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Volgens mij heeft deze A-4 ook een Wright cyclone motor, net zoals de A7 die in Nederlands Indië gevlogen heeft. Volgens mij heeft de A7 versie 2 mitraileurs minder en een iets ander motovermogen. De motorkap zou hetzelfde moeten zijn. Overigens hebben de Fransen ook nog de A-2 en A3 gehad (= nagenoeg indentiek aan de P36). Daarvan bestonden eerder al kits van Revell, Monogram en Heller. Die werden in het verleden nog wel eens omgebouwd tot Hawk75 A7.

http://www.airwar.ru/enc/fww2/hawk75.html

Kortom m.i. deugd de kit simpelweg niet. Ik heb er een nachtje over geslapen en het volgende beslist. Ik vind het zonde om mijn Dutch Decals voor deze waardeloze kit te gebruiken. Weggooien is wel heel jammer, dus ik maak er simpelweg een versie van zoals Azur mogelijkheid toe biedt. Frans, Fins, Duits of Engels. Ik ga eens bekijken of de AML kit dezelfde mal is of niet. Is het een andere mal dan wordt dat nog een optie. Vraag is natuurlijk wel of ik dat nog red voor deze groepsbouw. Uiteindelijk wil ik wel graag een mooie fatsoenlijke Hawk 75 a& in Indische uitvoering op mijn plank hebben staan.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2008 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
KitBoy schreef:
Zo:

Afbeelding

Sterker nog ik zit er aan te denken het hele ding maar weg te kieperen, het líjkt er gewoon niet op......


Niet doen Nico. Gewoon de motor eraf zagen en er een andere tegenaanzetten.
Welke bouwdoos je ook neemt van de Hawk, ze hebben allemaal een aanpassing nodig rondom de motor om er een Indische van te maken.
Zelf heb ik de AML doos liggen. Niet helemaal compleet maar wel met een redelijke resinneus. (Die zou je eigenlijk moeten kopieëren 8).)
Vanavond maakt ik er wel een foto van om een indruk van de vorm te krijgen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement