Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2008 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Voor deze minibouw ga ik - in tegenstelling tot wat ik eerder schreef - de Fokker T.IVA bouwen, niet het mooiste toestel om te zien maar toch heeft het, net als andere Fokkers uit die tijd "iets".

De T.IVA was een doorontwikkeling van de al beproefde T.IV, waarvan er in 1927 12 zijn gebouwd. Het was bedoeld als torpedovliegtuig, maar heeft uiteindelijk alleen met bommenlading operationeel gevlogen. Ook kon het toestel een rookgordijn leggen met speciale pods die tussen de drijversteunen geplaatst waren.
Van de T.IVA werden eveneens 12 gebouwd, uitgerust met R-1820 stermotoren was het ook uiterlijk herkenbaar door de overdekte cockpit en geschutsopstellingen. Hoewel vaak gesteld wordt dat de oudere T.IV's uiteindelijk werden omgebouwd tot T.IVA's, is dit niet onjuist. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak, waren de bovenoppervlakken van de toestellen khakibruin geschilderd en werden de oranje driehoeken verkleind aangebracht. In deze variant ga ik mijn toestel maken.

Het leidend voorwerp is het 1:72 resin model van Planet, groot en zwaar, een hele uitdaging met al die drijverstijlen!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door g-1reaper op di 09 sep, 2008 14:28 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dit is leuk!! De T-IV is altijd al een favoriet van me geweest. Waarom weet ik niet, de kist is bepaald niet mooi, maar misschien heeft het te maken met het feit dat ik van kleins af aan de foto's heb gezien in "Van Farman tot Neptune". Bij een speurtocht op het net had ik gezien dat Planet dit model maakt(e?), maar gezien de prijs en de grote voorraad die ik heb moet deze nog even wachten. Ben reuze benieuwd wat je ervan gaat maken!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Ik ben ook wel benieuwd hoe het zal lukken! Maarrrr... nu ga ik eerst twee weken uitrusten in Portugal 8)

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Succes met dit immense resin model. Ik heb hem ook ergens liggen en als ik ooit voldoende moed heb verzameld hoop ik hem ook nog eens te maken... :D

Misschien dat een goed voorbeeld doet volgen... :wink:

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2008 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hallo Edwin,

Leuk dat je deze gaat bouwen.
Het model van Planet heb ik op de laatste Nationals (sorry ESM) gekocht met stevige korting. Best een mooie doos.
Zelf heb ik wel mijn vraagtekens bij de resin struts, die zijn waarschijnlijk te zwak om de romp met vleugels te dragen.


Groet,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2008 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Aangezien deze ook bij mij ergens in de stapel ligt, ga ik het met grote interesse volgen..

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2008 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Zo, inmiddels is de groepsbouw natuurlijk al in volle gang, en nu pas kom ik weer eens aankakken met een update :oops:
Terug van vakantie bleek mijn computer het niet meer te doen, ik was dus even "uit de lucht", op mijn werk kan ik niet op het forum dus kon helaas niets posten...
Inmiddels ben ik zachtjes aan begonnen met de bouw, alle interieur deeltjes heb ik geidentificeerd en liggen klaar voor verdere behandeling; er is alleen een nadeel (wat zeg ik, NADEEL) ik heb namelijk geen bouwbeschrijving. Met al die drijver en vleugelsteuntjes zal ik die hard nodig hebben.

Ik las al dat Paulus en Biggles deze mastodont ook hebben liggen... dus, heren... zouden jullie/een van jullie een scan willen maken van de bouwbeschrijving?

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2008 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Als ik de mastodont weer uit de grote berg heb opgevist wil ik je wel een scan van de bouwbeschrijving leveren.. Helaas heb ik zelf volgende week pas weer beschikking tot een scanner (en tijd), ben nl paar dagen van huis af voor werk in het hoge noorden...

Je zegt het maar...

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2008 12:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ik ga even voor je kijken, Edwin.
Stuur je wel een PB-tje.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2008 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Ik heb inmiddels van Paulus de bouwtekening ontvangen (waarvoor dank!), de vleugelstijlen/drijverstijlen zien er nogal complex uit, maar ik zie wel een hoop driehoeken dus ergens heb ik wel hoop dat het sterk genoeg zal zijn. Het vergt alleen nog wat puzzelwerk om alle stijlen een plekje te geven. Ik zal me eerst maar eens concentreren op de romp!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement