Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 21:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2008 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik wil jouw onderwerp niet inpikken, maar ik kan het niet laten om een fotootje te plaatsen. Dit is de 1:48 Revell PBY-5 (dus zonder wielen) in kleuren van de MLD tijdens de politionele acties, in de jaren 40. De rozetten zijn van het Dutch Decal setje en de rest van de decals heb ik zelf geprint. 8)
BMF is gewoon alu verf van Xtracolor. De canvas achterkant van de vleugels is dezelfde verf, gemengd met wit. In 1:48 heb je hiervoor behoorlijk wat verf nodig :lol:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 apr, 2008 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
Ik wil jouw onderwerp niet inpikken, maar ik kan het niet laten om een fotootje te plaatsen.
Geeft niets, ik vindt het wel grappig. Ik heb nauwelijks wat geplakt en we zitten al op pagina 3! Het lijkt erop dat deze groepsbouw toch wel leeft, ondanks het feit dat we (naar mijn idee) een beetje weggestopt zitten. Je Cat ziet er trouwens goed uit!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 apr, 2008 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Het hele ML-KNIL gebeuren vanaf de jaren 40 vindt ik één van de meest aansprekende periodes in de luchtvaart. Je hebt een hele waaier aan mooe en exotische vliegtuigtypes. En er is zoveel gebeurt daar in zo'n korte tijd! Moet je nagaan, je bent geboren en getogen in Indonesië. Je moet vluchten want het wordt aangevallen door Japaners. En als je terug komt na de oorlog, wordt je door je vroegere buurman van het erf gejaagd van het huis waar je zelf geboren bent! Mijn opa was daar ook bij, het was geen pretje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 mei, 2008 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Voordat jullie denken dat ik helemaal niets doe, maar eens een update plaatsen. Momenteel loop ik met de romp een beetje vast. Laatst heb ik een PBY-5A van Academy aangeschaft omdat ik me realiseerde dat de Airfix uitvoering niet klopt. Airfix heeft namelijk de vleugels geheel in metaal uitgevoerd terwijl de echte Cat een met linnen bespannen achterzijde van de vleugel had. Dit mankement is moeilijk om zelf te verhelpen, dus heb ik de eenvoudige oplossing gekozen en een nieuwe kit gekocht. Voor deze kit heb ik ook een detailset van Eduard besteld, maar nog niet ontvangen.
Wat heeft dit nu weer met deze kit te maken, vragen jullie je af? Heel eenvoudig, ik wil wat delen van de Academy kit gebruiken voor de Revell Cat, maar wil eerst het Eduard setje in huis hebben. Iets met huid en beer enzo...........

Voorlopig had ik wel geluk, want in de Academy kit zat een dubbel zakje met onderdelen. En dit waren net delen die ik goed kan gebruiken!

Afbeelding

Zo zaten er mooie bordessen voor het geschut bij. De waterdichte schotten heb ik niet gebruikt, mijn eigen fabrikaat past beter 8) .

Inmiddels ziet het interieur er zo uit;

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat drybrushen en chippen, op de cockpit goodies wachten en de romp kan eindelijk dicht.
Inmiddels heb ik wel de vleugel in elkaar gezet, waar Revell het nodig vond hun © merkje te plaatsen.

Afbeelding

Gelukkig bouw ik hem met de drijvers uit, want deze kier wegwerken zou niet eenvoudig zijn....

Afbeelding

Uiteindelijk wordt de vleugel nog een hele plank, die ondanks het massieve uiterlijk, volgens mijn vader, bij een moesson buitje nog aardig op en neer kon zwiepen.

Afbeelding

Inmiddels is het © merk weggeschuurd en ben ik bezig de vleugel voorranden van klinknagels te ontdoen. Hier zaten immers de rubberen de-icing boots. Ondertussen pruts ik ook nog wat aan de motoren, dus de zaak ligt niet stil :wink: .

1.JaVA_Platypus schreef:
En er is zoveel gebeurt daar in zo'n korte tijd! Moet je nagaan, je bent geboren en getogen in Indonesië. Je moet vluchten want het wordt aangevallen door Japaners. En als je terug komt na de oorlog, wordt je door je vroegere buurman van het erf gejaagd van het huis waar je zelf geboren bent! Mijn opa was daar ook bij, het was geen pretje.


Het was inderdaad een hele turbulente periode, maar dat was het eigenlijk voor iedereen het geval. De tweede wereldoorlog heeft wat dat betreft zijn sporen wel achtergelaten.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 mei, 2008 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
heb je de foto's wel goed gecheckt of dat Revell C-merk inderdaad niet op het echte vliegtuig zit :wink: !

Je maakt er in ieder geval mooi veel werk van!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 mei, 2008 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hoi Sjaak,

Ik dacht al waar blijft ie nou...
Maar, je hebt duidelijk niet stilgezeten.
Wat ik mij afvraag: waarom bouw je niet de hele Academykit?
Die is toch mooier dan Revell en Airfix bij elkaar (of spelen nostalgische gevoelens op?).
Anyway, je DVD is in de maak, ik had alleen de verkeerde schijfjes gekocht, moest DVD- in plaats van DVD+ (wie verzint nu zoiets :? )

Groet en brouw ze,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 mei, 2008 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Shake schreef:
Voordat jullie denken dat ik helemaal niets doe, maar eens een update plaatsen. Momenteel loop ik met de romp een beetje vast. Laatst heb ik een PBY-5A van Academy aangeschaft omdat ik me realiseerde dat de Airfix uitvoering niet klopt. Airfix heeft namelijk de vleugels geheel in metaal uitgevoerd terwijl de echte Cat een met linnen bespannen achterzijde van de vleugel had.


(Bla bla)

Gr. Sjaak


Mischien is dit bij een andere catalina versie weer wel van metaal, dat ze gewoon de vleugel van b.v. de PBY-6 bij de PBY-5 kit hebben gedaan ofzo. Maar de meeste foto's van de PBY-5 tonen inderdaad met linnen bespande achterkant van de vleugel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 mei, 2008 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 dec, 2006 10:13 am
Berichten: 373
De PBY6 heeft geheel metalen vleugels. Deze heb ik nog kunnen bewonderen bij ééntje die in Florida stond. Zelf de stuurvlakken waren geheel van metaal.

De Catalina heeft door zijn productie heel wat wijzigingen en verbeteringen gekend. Soms is het moeilijk na te kijken wat welk model is. De laatste PBY5-modellen hadden al veel kenmerken van de PBY6.

De vleugel is een hele lap, ik heb hier de Airfix 1/72 staan en dat is al een redelijke spanwijdte.

veel succes met het project!

_________________
Greets, Jonny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2008 9:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2648
Woonplaats: Houthalen (België)
Hey Sjaak

Mooi hoor, wat je hier laat zien :D

Zal vast een prachtige kist worden.

Succes

Groeten

Pascal

Mijn lopend project : Pocher Ferrari F40 met "scratchbuild" vanalles :wink:

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15958


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 mei, 2008 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Weer wat vorderingen met de Cat gemaakt. Eerst maar eens de vleugel gericht. Na de vorige posting viel me op dat de vleugeltips naar beneden hingen. Met behulp van heet water en wat buigen (waardoor de lijmnaden open braken en er een schuertje in de vleugel ontstond) is dit verholpen.
Inmiddels het PE setje voor de Academy kit binnen, zodat ik voor de Revell Cat het instrumenten decal van Academy kan gebruiken. Revell is "vergeten"hiervoor een decal mee te leveren :( . Inmiddels zit de romp aan elkaar geplakt, wat niet geheel zonder hulp lukte.

Afbeelding

In dit boekje las ik dat de bewapening van de blisters uit een dubbele Colt MG 40 (7,7 mm.) bestond.

Afbeelding

Deze waren gelukkig voorhanden in de Academy kit, waarna ze met wat aanpassing geschikt zijn voor de Revell.

Afbeelding

Over de volgende stap twijfel ik nog, eerst de boel spuiten en dan de vleugel monteren of andersom? Het lijkt me namelijk dat de vleugelstijlen het afplakken behoorlijk moeilijk gaan maken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement