henny schreef:
Je catalina ziet er goed uit zeg, maar ik zou nog wel wat zwarte
uitlaatsporen aanbrengen , nu lijkt het alsof de motoren alleen
lood hebben uitgespuugd.
Ik heb getwijfeld of ik nog zwart aan zou brengen, maar als ik de foto's goed bekijk is er alleen maar een vuilwitte aanslag te zien. De truc met lange afstand vliegen is het mengsel zo zuinig mogelijk af te stellen, hierdoor heb je geen roet productie zodat alleen het loodresidu neerslaat. Deze foto's verduidelijken wat ik bedoel;
Zoals je ziet, al direct aan de uitlaat witte aanslag.
Deze foto van Paul geleend, ook hier direct vanaf de uitlaat witte aanslag;
Om deze reden kies ik ervoor het te laten zoals het nu is
.
1.JaVA_Platypus schreef:
Wat probeerde je precies te bereiken bij de achterkant van de vleugels? dat is mij even niet duidelijk.
Ik bedoelde dat het stuk tussen de uitlaatsporen door overspray wat afwijkt van de rest van de vleugel. Op zich niet echt rampzalig.
1.JaVA_Platypus schreef:
Even iets anders, tijdens mijn research voor het maken van Nederlandse B-24's en B-25's, viel het mij op dat er op veel toestellen geen anti-ice boots zaten! Waarschijnlijk omdat ze in een 'tropische' omgeving vlogen en die dinger er maar af hebben gelaten/gesloopt om gewicht te sparen ofzo. Zaten ze er wel op de catalina's?
Van wat ik aan foto's heb gezien heb ik het volgende afgeleid;
Begin van de oorlog -> Alle Cat's voorzien van de-icing boots, door Consolidated zo geleverd.
Tijdens de oorlog -> Verschillend, sommige met -, andere zonder de-icing boots. De Y-45 heeft op een foto uit Australië in ieder geval de de-icing boots nog.
Na de oorlog -> Alle aluminium kleurige Cat's in Indië en Nieuw Guinea zonder de-icing boots.
Biggles schreef:
Kan het niet zo zijn dat de toestellen zonder de-ice boots latere verbeterde versies waren met een andere (betere) vorm van de-icing hebben? Bijv met behulp van warme lucht ipv de opblaasbare boots?
Ik geloof niet dat een zuigermotor voldoende warme lucht levert om een vliegtuig van ijs te ontdoen. In een Lancaster slaagde de verwarming er in om alleen de telegrafist te stoven, de rest van de kist was ijskoud. Volgens mij gebruikte bomber command tijdens de oorlog een "anti-icing paste" die op de leading edges werd gesmeerd om ijsvorming tegen te gaan.
1.JaVA_Platypus schreef:
Mischien heb je gelijk. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat op moderne verkeersvliegtuigen wordt geregeld eerlijk gezegd.
Volgens mij gebruiken moderne kisten bleed air van de motoren voor de-icing. Bij een start in ijsvormende omstandigheden wordt dit nog aangevuld met de-icing fluid die over het toestel wordt gespoten.
Verder heb ik geen idee of ijsvorming in de tropen aan de orde is. Je zou zeggen dat het met de heersende temperaturen niet van toepassing is, maar op grotere hoogte koelt het natuurlijk snel af. Daar staat weer tegenover dat het bij ijs aangroei volstaat om wat lager te gaan vliegen. Kortom, ik heb geen idee...........
Gr. Sjaak