Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul, 2008 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ziet er goed uit Sjaak,

PS Het is dan misschien soms een beetje (te) rustig op dit forum, maar het niet-posten wil niet zeggen dat er niets gedaan wordt... :wink:


1.JaVA_Platypus schreef:
Even iets anders, tijdens mijn research voor het maken van Nederlandse B-24's en B-25's, viel het mij op dat er op veel toestellen geen anti-ice boots zaten! Waarschijnlijk omdat ze in een 'tropische' omgeving vlogen en die dinger er maar af hebben gelaten/gesloopt om gewicht te sparen ofzo. Zaten ze er wel op de catalina's?


Kan het niet zo zijn dat de toestellen zonder de-ice boots latere verbeterde versies waren met een andere (betere) vorm van de-icing hebben? Bijv met behulp van warme lucht ipv de opblaasbare boots?

De rubberen de-ice boots zijn gevoelig voor UV, kan me dus ook goed voorstellen dat ze destijds in de tropenzon ook niet echt lang mee gingen... :? Field mod's?

Ik vind het sowieso al erg knap wat ze destijds aandurfden :shock: Eenmotorige jagers zonder ook maar een enkele vorm van vleugel, windshield of prop anti/de-ice de hoogte in sturen. FIKI? wat is dat?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul, 2008 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hoi Sjaak,

Je catalina ziet er goed uit zeg, maar ik zou nog wel wat zwarte
uitlaatsporen aanbrengen , nu lijkt het alsof de motoren alleen
lood hebben uitgespuugd.

Nogmaals een erg mooie kist geworden.

Groeten Henny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul, 2008 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ziet er goed uit tot dusverre, hoewel ik me qua uitlaatspoeren geheel aansluit bij Henny.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul, 2008 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Biggles schreef:
Kan het niet zo zijn dat de toestellen zonder de-ice boots latere verbeterde versies waren met een andere (betere) vorm van de-icing hebben? Bijv met behulp van warme lucht ipv de opblaasbare boots?

De rubberen de-ice boots zijn gevoelig voor UV, kan me dus ook goed voorstellen dat ze destijds in de tropenzon ook niet echt lang mee gingen... :? Field mod's?


Mischien heb je gelijk. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat op moderne verkeersvliegtuigen wordt geregeld eerlijk gezegd. Ik heb nog een paar oude handboeken van de 737 liggen hier, dit kan ik eens nazien. Het blijft een feit dat ik op veel foto's gewoonweg die zwarte strepen niet ziet. Als ik het goed heb zaten ze wel weer op de Grumman Tracker waar ik aan mocht sleutelen, een marine kist van na de oorlog.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2008 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
henny schreef:
Je catalina ziet er goed uit zeg, maar ik zou nog wel wat zwarte
uitlaatsporen aanbrengen , nu lijkt het alsof de motoren alleen
lood hebben uitgespuugd.


Ik heb getwijfeld of ik nog zwart aan zou brengen, maar als ik de foto's goed bekijk is er alleen maar een vuilwitte aanslag te zien. De truc met lange afstand vliegen is het mengsel zo zuinig mogelijk af te stellen, hierdoor heb je geen roet productie zodat alleen het loodresidu neerslaat. Deze foto's verduidelijken wat ik bedoel;

Afbeelding
Zoals je ziet, al direct aan de uitlaat witte aanslag.
Deze foto van Paul geleend, ook hier direct vanaf de uitlaat witte aanslag;

Afbeelding

Om deze reden kies ik ervoor het te laten zoals het nu is 8) .

1.JaVA_Platypus schreef:
Wat probeerde je precies te bereiken bij de achterkant van de vleugels? dat is mij even niet duidelijk.

Ik bedoelde dat het stuk tussen de uitlaatsporen door overspray wat afwijkt van de rest van de vleugel. Op zich niet echt rampzalig.

1.JaVA_Platypus schreef:
Even iets anders, tijdens mijn research voor het maken van Nederlandse B-24's en B-25's, viel het mij op dat er op veel toestellen geen anti-ice boots zaten! Waarschijnlijk omdat ze in een 'tropische' omgeving vlogen en die dinger er maar af hebben gelaten/gesloopt om gewicht te sparen ofzo. Zaten ze er wel op de catalina's?


Van wat ik aan foto's heb gezien heb ik het volgende afgeleid;
Begin van de oorlog -> Alle Cat's voorzien van de-icing boots, door Consolidated zo geleverd.
Tijdens de oorlog -> Verschillend, sommige met -, andere zonder de-icing boots. De Y-45 heeft op een foto uit Australië in ieder geval de de-icing boots nog.
Na de oorlog -> Alle aluminium kleurige Cat's in Indië en Nieuw Guinea zonder de-icing boots.


Biggles schreef:
Kan het niet zo zijn dat de toestellen zonder de-ice boots latere verbeterde versies waren met een andere (betere) vorm van de-icing hebben? Bijv met behulp van warme lucht ipv de opblaasbare boots?

Ik geloof niet dat een zuigermotor voldoende warme lucht levert om een vliegtuig van ijs te ontdoen. In een Lancaster slaagde de verwarming er in om alleen de telegrafist te stoven, de rest van de kist was ijskoud. Volgens mij gebruikte bomber command tijdens de oorlog een "anti-icing paste" die op de leading edges werd gesmeerd om ijsvorming tegen te gaan.

1.JaVA_Platypus schreef:
Mischien heb je gelijk. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat op moderne verkeersvliegtuigen wordt geregeld eerlijk gezegd.

Volgens mij gebruiken moderne kisten bleed air van de motoren voor de-icing. Bij een start in ijsvormende omstandigheden wordt dit nog aangevuld met de-icing fluid die over het toestel wordt gespoten.
Verder heb ik geen idee of ijsvorming in de tropen aan de orde is. Je zou zeggen dat het met de heersende temperaturen niet van toepassing is, maar op grotere hoogte koelt het natuurlijk snel af. Daar staat weer tegenover dat het bij ijs aangroei volstaat om wat lager te gaan vliegen. Kortom, ik heb geen idee........... :roll:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2008 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zo'n Lancaster die nu alleen gebruikt wordt voor luchtshows en dergelijke heeft natuurlijk ideaal afgestelde motoren. In oorlogstijd zou dat wellicht een ander verhaal kunnen zijn. Het blijft natuurlijk altijd eigen interpretatie met weathering. Je kunt er allerlei kanten me opgaan.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2008 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Dag Sjaak,

De uitlaatsporen vind ik qua kleur wel goed weergegeven.
Zeker vergeleken met het fotomateriaal.
Enige is dat de aanslag dicht bij de uitlaatopening wat geconcentreerder zou zijn en niet gelijk over de gehele motorgondel uitwaaiert.
voor wat betreft de Tracker zijn ook voldoende foto's dat er lichtgekleurde aanslag over het Extra Dark Sea Grey gevormd werd.
Nog effe een ander dingetje Sjaak, het naadje achter de cockpitkap is vrij duidelijk zichtbaar. Is dat bij een echte ook zo?

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2008 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Shake schreef:
Biggles schreef:
Kan het niet zo zijn dat de toestellen zonder de-ice boots latere verbeterde versies waren met een andere (betere) vorm van de-icing hebben? Bijv met behulp van warme lucht ipv de opblaasbare boots?


Ik geloof niet dat een zuigermotor voldoende warme lucht levert om een vliegtuig van ijs te ontdoen. In een Lancaster slaagde de verwarming er in om alleen de telegrafist te stoven, de rest van de kist was ijskoud. Volgens mij gebruikte bomber command tijdens de oorlog een "anti-icing paste" die op de leading edges werd gesmeerd om ijsvorming tegen te gaan.
Gr. Sjaak


Dat klopt. Het was ook maar een suggestie :wink: Het hoeft ook niet perse volgens conventionele manieren van een van de hoofdmotoren af te komen. Dit onderwerp heeft me wel nieuwgierig gemaakt naar het juiste antwoord.

Ik vroeg me ook al af hoe ze dat bij de engelse toestellen van Bomber Command deden... :?: Ik was sowieso al van plan om bij thuiskomst dat eens uit te gaan vogelen. Even een paar doorzichttekeningen doorkijken.
En er zijn destijds ook al toestellen (met zuigermotoren) geweest die met warme lucht werkten. Even uit het hoofd is de He-177 daar een goed voorbeeld van.

Dat zoeken we op.... :lol:

PS Tijd voor een los topic of is dit lichtelijk off-topic gededelte niet erg?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2008 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Shake schreef:
... Volgens mij gebruiken moderne kisten bleed air van de motoren voor de-icing...


Klopt.

Shake schreef:
... Bij een start in ijsvormende omstandigheden wordt dit nog aangevuld met de-icing fluid die over het toestel wordt gespoten...


Klopt ook, de-icing fluid wordt gebruikt om het ijs eraf te halen. Voordeel hiervan is ook dat het er gedurende een tijdje niet op komt. Die tijd ligt aan de weerscondities en varieert van enkele minuten tot bijna een uur.


Shake schreef:
...Verder heb ik geen idee of ijsvorming in de tropen aan de orde is. Je zou zeggen dat het met de heersende temperaturen niet van toepassing is, maar op grotere hoogte koelt het natuurlijk snel af. Daar staat weer tegenover dat het bij ijs aangroei volstaat om wat lager te gaan vliegen. Kortom, ik heb geen idee........... :roll:


Ook daar kan ijsvorming optreden. Natuurlijk wat je zegt, niet op de grond met 40 graden celsius, maar wel in de lucht. Gezien de relatieve vochtigheid en de verticale opbouw van de bewolking, kunnen we daar bijzonder veel last hebben van ijsvorming. En dat kan als gevolg hebben dat de motoren er mee uitscheiden, met name tijdens lage toerentallen. bv. bij het zakken.

Er zijn echter wel gevallen bekend dat er op de grond met warme temperaturen, toch ijsvorming plaatsvindt op en onder de vleugel. Dat komt doordat een grote hoeveelheid extreem koude brandstof (na de vlucht nog in de tanks) reageert met een hoge vochtigheid. En dat is wel eens vervelend als je in Barcelona staat met je 737 en er geen enkele de-icing uberhaupt aanwezig is op het vliegveld. Wachten totdat de brandstof warm is geworden... Kan een uurtje of wat duren, kan ik verklappen.

Even een ideetje over de ellende van ijs op de vleugels.. Dit kan enkele tonnen! wegen en verpest tegelijkertijd het vleugelprofiel (en dus de Lift) van een vliegtuig en met een beetje pech ook je (staart)motor.

gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2008 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zojuist eventjes opgezocht; er bestaan wel degelijk oude WW2 toestellen met zuigermotoren en volledige anti/de-ice systemen met warme lucht. Ik heb helaas (nog) geen gedetaileerde info van amerikaanse toestellen zoals de B-24, B-25 of Catalina, maar wel van diverse duitse kisten.

Even als voorbeeld de He-219; in de romp is een BLO30/U fuselage heating and tailplane de-icing unit geplaatst. De Do-217 heeft ook leading edge hot-air de-icing. (dmv heating unit?) En zoals eerder al genoemd, ook even de He-177 erbij gepakt. Dit hele toestel blijkt van voor tot achter vol te zitten met een de-icing systeem met hot air. Ook weer afkomstig van een de-icing air heater/blower. Waarschijnlijk vergelijkbaar met een verwarmingssysteem dat tegenwoordig alleen nog maar gebruikt wordt om het de vliegers van kleinere toestellen aangenaam te maken; het gaat om een soort kachel waar je doodgewone Avgass of Kerosine in stopt en dat aansteekt -> oftewel lekker veel warme lucht krijgt. Totaal onafhankelijk van de hoofdmotoren.

En als de duitsers het in grote getalen gebruiken op hun toestellen, waarom de engelsen en amerikanen niet?

En dan hebben we het alleen nog maar gehad over 2 systemen voor het beschermen van je vleugelvoorranden.... Los van de systemen voor propellers, windshields, diverse luchtinlaten stall warning, pitot-buis, static-port, etc, etc.

Of draai ik nu door... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement