...Heb er meteen werk van gemaakt.
Om te beginnen,heb je een type gekozen die niet erg succesvol is geweest.
De U-215(let op de nummering...deze is altijd hoger als de werkelijke aanduiding,de Duitste vloot gaf de U boten een hoger nummer om de vijand te misleiden in haar in bezit zijnde aantallen),is gebouwd op de Germaniawerft in Kiel.
De kiel werd gelegd op 15 Nov.1940.Op 22 Nov.1941 kreeg ze een rol toegewezen als training/opleidingssub tot aan 30 Juni 1942.Dit werd met vrijwel alle uboten gedaan.Op deze manier kon de sub uitvoerijg worden getest,en werd er meteen nieuwe bemanning klaargestoomd.Heel vaak werd een trainingsmissie omgezet op een volledige missie.
Op 1juli 1942 werd ze op missie gestuurd...doch door een foutieve inschatting van de Kapitein,werd ze op 3 Juli 1942(2 dagen na haar vertrek)tot zinken gebracht door de HMS Le Tiger van de Royal Navy.
Hierbij verloren alle 48 bemanningsleden het leven.
De VIID is een verlengde uitvoering van de VIIC.Daartoe konden er midscheeps(tussen spant 39 en 40,achter de toren)9,8 meter in lengte worden gewonnen.In deze gewonnen ruimte werden 5 verticale mijnenleg ruimtes ingebouwd.In iedere mijnenschacht zaten 3 SMA mijnen.
Ze kon tot max.200 meter duiken(crushdiepte).
Nu de extra aanbouw aan bakboord.
Deze is inderdaad optioneel.Verscheidene Uboten zijn er mee uitgerust geworden(waaronder ook mijn U82).Doch alleen als experiment.Deze "aanbouw"gaf extra ruimte aan de Conning Tower(inwendig)en daarmee werd ze uitgerust met extra instrumenten,welke hierin plaats vonden.
Verder bevatte deze toren aan de bovenzijde een extra antenne.Deze werd pneumatisch uitgeschoven,doch moest handmatig worden ingeschoven(in de toren).
Dus,Rik..je hebt zelf de keus om deze "aanbouw"wel of niet eraan te monteren.Het is geen verplichting.De U 215 had hem er standaard niet aan zitten.
Ron.