Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2008 18:33 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
En dan een kleine start gemaakt met dit scheepje. Veel kan ik nu niet vertellen, ben alleen aan het plakken geweest. Alles past goed. Er is niets aan te merken op de kit. En jawel ik spreek toch over Revell. Maar goed zie foto's

Afbeelding
Echt geen lijm, :shock: Past perfect. En geen gietrandjes. :shock:

Afbeelding
Maar toch maar aan het lijmen geslagen. Lijkt mij toch beter. Maar ik hoef straks bijna geen kiertjes bij te werken. Is leuk bouwen zo.

Afbeelding
Hier zijn ze (Revell) toch de mist in gegaan. Dit moest volgens de bouwtekening van binnen uit ingebouwd worden. Maar ik kreeg dit niet goed. En heb dus besloten het maar op mijn eigen wijze manier te doen. Dus mag dit toch bijgewerkt worden. Is mijn eigen keuze geweest. Nu is het bij te werken anders moest ik dit van binnen uit bijwerken. En dat is lastig wanneer de romp dicht zit. :lol: Dan moet ik onder een heel klein hoekje werken. Binnen een kleine inham. Nu kan ik van buiten af werken en vind ik dit gemakkelijker. Wel een beetje plamuren.

Afbeelding
Conningtower. Modelengeeer (rik) is blij. Het past als gegoten. :lol:

Afbeelding
Ook dit past allemaal weer perfect. Ik kan het bijna niet geloven. Het is echt Revell. :shock: Wordt ik nu toch bijna Revell enthousiast.

Maar goed hier is meteen mijn vraag. Dat schot met die antenne, zit er nu los voor. Aan de bb zijde van het schip. Moet dit er nu wel of niet op bij de 215 of niet. Ik houd de kleuren schema aan van de 215 en wil dan wel weten of dit juist is of niet. In de beschrijving staat alleen dat dit optioneel is. Niet voor welke type dat dit is. En ook niet wat het is. :cry:

Maar we plakken nu eerst maar eens lekker verder. Dan kunnen we straks lekker schilderen. Daar is dit toch uiteindelijk voor bedoelt zullen we maar zeggen. Kan ik gelijk het verweren oefenen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2008 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 08 jan, 2006 18:02 pm
Berichten: 143
Woonplaats: Gent
Leuke model, die VIID! Ik denk er serieus over om mijn VIIC op 1/72 om te bouwen met een setje van Special Navy.
Wat betreft die antenne, ik kan met 80% zekerheid zeggen dat die aanwezig was. Op de basisplannen die gebruikt werden door Krupp in Kiel staat de antenne er op. Ook heb ik ergens een foto liggen met een D met antenne, maar het is niet duidelijk welke D. Helaas, ik heb nog geen fotografisch bewijs gezien van de U215. En aangezien hij net over bakboord gekanteld op de zeebodem rust...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2008 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 sep, 2007 16:15 pm
Berichten: 1003
Woonplaats: Limbricht (tegen Sittard aan)
Homie weet dat vast wel, in zijn grote handleiding van de VII C


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2008 21:11 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik weet dat de 215 op haar zij licht. En net op die kant inderdaad. Dat was nu net hetgene dat ik ook gevonden had.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2008 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
:P ...Heb er meteen werk van gemaakt.

Om te beginnen,heb je een type gekozen die niet erg succesvol is geweest.
De U-215(let op de nummering...deze is altijd hoger als de werkelijke aanduiding,de Duitste vloot gaf de U boten een hoger nummer om de vijand te misleiden in haar in bezit zijnde aantallen),is gebouwd op de Germaniawerft in Kiel.

De kiel werd gelegd op 15 Nov.1940.Op 22 Nov.1941 kreeg ze een rol toegewezen als training/opleidingssub tot aan 30 Juni 1942.Dit werd met vrijwel alle uboten gedaan.Op deze manier kon de sub uitvoerijg worden getest,en werd er meteen nieuwe bemanning klaargestoomd.Heel vaak werd een trainingsmissie omgezet op een volledige missie.

Op 1juli 1942 werd ze op missie gestuurd...doch door een foutieve inschatting van de Kapitein,werd ze op 3 Juli 1942(2 dagen na haar vertrek)tot zinken gebracht door de HMS Le Tiger van de Royal Navy.

Hierbij verloren alle 48 bemanningsleden het leven.

De VIID is een verlengde uitvoering van de VIIC.Daartoe konden er midscheeps(tussen spant 39 en 40,achter de toren)9,8 meter in lengte worden gewonnen.In deze gewonnen ruimte werden 5 verticale mijnenleg ruimtes ingebouwd.In iedere mijnenschacht zaten 3 SMA mijnen.

Ze kon tot max.200 meter duiken(crushdiepte).

Nu de extra aanbouw aan bakboord.

Deze is inderdaad optioneel.Verscheidene Uboten zijn er mee uitgerust geworden(waaronder ook mijn U82).Doch alleen als experiment.Deze "aanbouw"gaf extra ruimte aan de Conning Tower(inwendig)en daarmee werd ze uitgerust met extra instrumenten,welke hierin plaats vonden.

Verder bevatte deze toren aan de bovenzijde een extra antenne.Deze werd pneumatisch uitgeschoven,doch moest handmatig worden ingeschoven(in de toren).

Dus,Rik..je hebt zelf de keus om deze "aanbouw"wel of niet eraan te monteren.Het is geen verplichting.De U 215 had hem er standaard niet aan zitten.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2008 22:19 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dus als ik het goed begrijp is deze niet op de 215 geplaatst. Ik wist dat deze snel naar de kelder is gegaan. Maar goed de kiellegging is op mijn geboorte dag gelegd. Was wel leuk. Vandaar de keuze. :lol: Dus komt deze extra plaat er bij mij niet op. Ron mijn dank is groot.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 maart, 2008 15:26 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
En dus weer een updatje.
Ik heb nu alle plastic onderdeeltjes op de romp geplakt. Dat zijn de conningtower de railingen en de radar en nog wat meer klein grut. Dus eindelijk schilderen. Ik heb het gehele schip eerst in de kunststof primer gezet. Deze die ik gebruik is kleurloos. Dat komt omdat ik eens een bumper heb moeten spuiten. En dit nog over heb. Is duur maar werkt perfect. En over is gratis.

Afbeelding
De basis is het onderwater schip. Deze moest in een donkere grijze kleur geschilderd worden. Dus doormiddel van twee sterkverdunde lagen enamel verf er op gezet te hebben is deze netjes dekkend geworden. Het verdunnen doe ik om ervoor te zorgen dat de details nog gewoon zichtbaar blijven en dat er geen kwaststrepen op komen. Het nadeel is dat er meer lagen op moeten komen. Schepen doe ik meestal met de kwast en niet met de airbrusch. Vraag mij nie waarom maar dat is nu eenmaal zo.

Afbeelding
Dus zowel op de eerst als de tweede foto's is goed te zien dat ik dus wel netjes afplak. Het dek is geschilderd in een soort grijs groene kleur. Dit volgens de beschrijving die ik van Revell heb gekregen. Hierna word alles nog wel verweerd. En met enamel ga ik dit nu voor het eerst uitproberen. (Alvast voorwerk voor de Kareldoorman.) Men moet toch oefenen

Afbeelding
Duidelijk zicht op het dek. Het bovenwaterschip ga ik nu aanbrengen. Met dezelfde techniek als de eerste foto's. Dus ook nu weer meerdere laagjes. De conningtower word ook deze kleur en het luik voor de mijnen wordt ook deze kleur. Behalve de boven kant. Deze word dan weer hetzelfde als het dek.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 maart, 2008 16:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Rik,je gaat snel :P .
Ik vraag me alleen af,de dekkleur..mmmm of revell het daar wel mee aan het rechte eind had.Immers.De houten dekken werden op de werf/dok ingepaint met carbolineum.Dat is vrijwel zwart.Ook na verwering zal hierin toch geen groene tint inzitten?.Eerder bruin tot lichtroze,na enige tijd op zee.

Maar ja,de kleur zit er nu eenmaal op.

Vanaf 1942 werden de draaibare sonars op het dek verwijderd.Dus je zou met dit onderdeel nog net op het randje kunnen zitten :P .

Ben erg benieuwd naar je verweringstechnieken.

Een van de leukste onderdelen,vind ik.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 maart, 2008 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 08 jan, 2006 18:02 pm
Berichten: 143
Woonplaats: Gent
Schiet goed op, doet me zin krijgen om mijn sub weer eens boven te halen!

@Ron, je zegt dat U 215 deze extra bijbouw niet had, kan je me ook doorverwijzen naar foto's of andere waarop dit onweerlegbaar aangetoond wordt? Ik ben zinnens een 1/72 Revell VIIc om te bouwen tot VIId, en wil deze zo corect mogelijk maken.
Volgens de blauwdrukken van Krupp Germaniawerft waren deze bijbouwen reeds voorzien bij de bouw, en niet later toegevoegd. Idem voor de serie VIIc's die er vlak voor en na werden gebouwd. Alle foto's van VIId's tonen dit ook aan, alleen heb ik geen foto waarop U215 zeker op staat.
Wat de Revell plannen betreft, deze tonen aan (zie pagina's 13-14-15) dat ze alle zes deze aanbouw hadden, de keuzemogelijkheid is een overblijfsel van hun VIIc op 1/144.
Alvast bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 maart, 2008 22:26 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat van die dekken weet ik, maar dat ga ik nog aanpassen. Ik had gedacht dat het hout inderdaad donkerder was, maar de rest van de dekken niet. Dus dit is dan de basis. Wel moet ik zeggen dat ik veel heb kunnen afkijken oa bij Ron. Dus daar komen mijn technieken vandaan. Ik moet zeggen dan ik dit nu voor het eerst ga doen. Ik heb altijd alleen maar nieuw staat gebouwd en voor de warhammer een fantasie verwering gedaan, dus gelden daar heel andere regels. We zullen zien waar het schip strand :lol:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement