Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bouwverslag Vigilante
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2008 1:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 13 dec, 2007 0:12 am
Berichten: 236
Woonplaats: Veendam
Ok, hier gaan we dan!

Ik heb besloten om mee te doen met een model van een RA-5c Vigilante. Voor degenen die dit vliegtuig niet kennen, dit vliegtuig was van oorsprong een (kern)bommenwerper voor op vliegdekschepen. Toen in het begin van de jaren 60 deze taak steeds meer werd uitbesteed aan kernonderzeeërs werd besloten om de Vigilante om te bouwen tot fotoverkenner. Het ontwerp leende zich hier prima voor , want het was een groot (zeker voor op vliegdekschepen) en zeer snel vliegtuig, wat ook nog eens een grote reikwijdte had met veel apparatuur aan boord.

Voor meer info over de Vigilante, kijk eens op [url=http://en.wikipedia.org/wiki/A-5_Vigilante[url]Wikipedia[/url].

Over naar het model.
Ik gebruik het model dat Trumpeter een paar jaar geleden heeft uitgebracht, dit is veruit het beste model van de Vigilante dat verkrijgbaar is. Er zijn ook uitgaves van Airfix, Hasegawa en Revell, deze zijn allemaal op z'n minst 20 jaar ouder en zeker niet allemaal zo gedetailleerd of gewoon zelfs verkeerd. Dit model bestaat uit 137 onderdelen op 4 raampjes, 2 losse rompdelen, een doorzichtig raampje met de cockpitdaken, de raampjes voor de foto-apparatuurbak en zelfs de instrumentpanelen. Verder zijn ook nog de staartkegel en de verkennings-'kano' apart bijgeleverd. Voor de instrumenten zit er een klein stukje acetaat bij, wat je geacht word achter het doorzichtige instrumentenpaneel te plakken, wat ik betwijfel of dit wel goed werkt. De decals zien er goed uit, maar ik zal ze toch niet gebruiken want ze voor 2 vliegtuigen die op hun basis in Amerika waren en niet boven Vietnam.

Het geheel zit in een stevige doos met een vrolijk plaatje erop.

Afbeelding

Hier nog een overzicht van de raampjes e.d.
Afbeelding

Ik heb er nu al zin!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2008 2:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 apr, 2006 22:48 pm
Berichten: 1229
Woonplaats: Nieuwkerkerk a/d ijssel
Gaaf! dat is nouw eens een orgineele kist!

Paar jaar terug las ik voor het eerst over dit toestel, en was meteen verkocht. wat een mooie bak zeg! Ik kon me haast niet voorstellen dat zulke grote kisten ook van vliegdekschepen konden opereren.
Ik heb nooit geweten dat er ook modelen van deze bak te koop waren.


Sucses met de bouw, Ik ga hem volgen!

Jasper

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2008 8:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Ik heb de naam wel eens horen vallen, maar nooit echt de kist gekend. Mooi project, erg veel succes ermee!

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2008 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Sweet!

Ik zat zelf te twijfelen tussen een F-8E Crusader en een RA-5C Vigilante (1/48 voor mijn deelname aan deze GB). Is uiteindelijk de Crusader geworden omdat er aan de Trumpeter kit (1/48) nogal wat moet gebeuren en ik nog niet alles binnen heb.

Maar als mijn Crusader opschiet... wie weet.

In elk geval heel veel succes met je Viggie.

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jan, 2008 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 13 dec, 2007 0:12 am
Berichten: 236
Woonplaats: Veendam
Hoi,

Ik ben al vast wat begonnen met het losknippen en beter bekijken van onderdelen. En er vallen me nu al wat dingen op.

Onder andere de inlaat. Normaal gesproken gaat de lucht door een soort buis vanaf de inlaat naar de motor toe. Bij het model niet, hier kijk je gewoon recht de binnenkant van de romp in. Dit is natuurlijk niet echt mooi, dus hier wil ik wat aan doen.
Ik zou natuurlijk gewoon FOD-covers kunnen fabriceren, maar dit vindt ik wat al te makkelijk. Dan maar die luchtinlaatbuizen zelf fabriceren.

Maar hoe....De luchtinlaat begint rechthoekig en eindigt rond bij de motor, niet echt de gemakkelijkste vorm om zelf wat te knutselen.
Toen bedacht ik dat o.a. de F-14 hetzelfde probleem hebben. Dus gauw een F-14 doos van Hasegawa opengetrokken en...HOERA!! Precies wat ik nodig heb. Gauw zo'n inlaat aanelkaar getaped en in de Vigilante gefrut.

Zie hier hoe mooi het past..
Afbeelding

Ik moet natuurlijk nog wel wat bijvijlen en schuren enzo, maar het begin is er. Overigens moet er nog wel een stukje extra buis aan om aan de juiste diepte te komen. Als voorbeeld van de motorvoorkant gebruik ik de motor voorkanten van de Revell F-4. De F-4 gebruikt namelijk ong. hetzelfde model GE J-79 motor.

Gelijk ook even een wielbak ingepast:
Afbeelding

Hij past goed, maar detail is er niet veel. Ik was toch al van plan om een Eduard PE setje te kopen hiervoor, dus die zal hier ook van pas komen.

Hierna de romphelften aan elkaar ge-taped:
Afbeelding

Past prima, nauwelijks kieren en ook de paneelnaden sluiten mooi op elkaar aan. Ik denk dat ik weinig putty nodig zal helpen. Overigens hebben ze bij Trumpeter wel de neiging om op al hun modellen veel te veel en veel te nadrukkelijk klinknagels aan te brengen, maar daar moet ik maar omheen kijken.

De instrumentenpanelen zijn wel bijzonder, je krijgt een achtergondje en een doorzichtig paneeltje waartussen je een stukje film met metertjes e.d. moet plakken. Op zich een leuk idee, ware het niet dat dit doorzichtige stukje veels te dik is zodat je straks de metertjes niet meer ziet. Ook hier zal meneer Eduard aan de slag moeten.

Voorbeeld van het voorste instrumentenpaneel:
Afbeelding

Nou, en dit is een deel van mijn werkplek:]
Afbeelding

Met frisse moed gaan we verder...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2008 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 13 dec, 2007 0:12 am
Berichten: 236
Woonplaats: Veendam
Een ieniemienie update:

Ik heb zojuist op eBay nieuwe decals kunnen bemachtigen voor de Vigi.

Ik ga de decals met dat schaakbord patroon gebruiken, die horen bij een vliegtuig dat van 01-10-1971 tot 30-06-1972 bij RVAH-11 vanaf de USS Constellation over Vietnam vloog. Dit toestel ging verloren in mei 1973 toen het tijdens het lanceren vanaf het schip zijn brandstoftanks uit het bommenruim verloor, de bemanning kon ontsnappen met de schietstoel.

De decals zijn voor een laat model Vigi, wat goed uitkomt want het model heeft de meeste kenmerken van een laat model (BuNo beginnend met 156).

Verder heb ik vandaag een wat Evergreen buis gekocht om de inlaten te maken.

Later meer....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2008 11:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 apr, 2007 16:43 pm
Berichten: 69
Mooie decals, succes verder :D

_________________
momenteel bezig met SU-24m Fencer,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2008 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Heel veel plaats heb je niet op je werkplaats :D

Inderdaad leuke decals en een kist met een leuk verhaal.

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2008 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 13 dec, 2007 0:12 am
Berichten: 236
Woonplaats: Veendam
Ow, mijn werkbank is groter dan dat plaatje. 2,5 meter lang en 60 cm diep, maar wel helemaal vol met vanalles en nog wat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2008 2:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 13 dec, 2007 0:12 am
Berichten: 236
Woonplaats: Veendam
Tijd voor een update!

Al gaat het niet zo hard als bij anderen hier, er gebeurt wel degelijk wat.

Ik ben druk bezig met het maken van nieuwe inlaten. Zoals vermeld doe ik dit met onderdelen van een Hasegawa F-14 en een Revell F-4. Het is verbazend om te zien hoe mooi alles bij elkaar past. :D

Dit zijn dus de motorvoorkanten van Revell. Net als de Vigilante gebruikt de F-4 General Electric J-79 motoren (deze zaten ook in 'onze' Starfighters). Er waren er wel een paar verschillen tussen de Navy motoren en de USAF/Luftwaffe versies. Het grootste verschil zit hem in het feit dat de USAF het cartridge zelf-start systeem gebruikt en de Navy niet. Dit uit zich in die grote uitsteeksels voor op de motor. Maar omdat de motoren toch vrij diep in de romp zitten valt dit, zeker bij 1/72, niet zo heel erg op. Ze zijn met Revell zilver (90) geschilderd.

Afbeelding

Nou, en als je dit achterop de Hasegawa onderdelen plakt, ziet dat er dus zo uit:

Afbeelding

Er is echter een probleem! Aangezien Trumpeter dit model niet ontworpen heeft om volledige inlaten te krijgen, hebben ze ook geen rekening gehouden met de landingsgestelbakken. Na een beetje rekenen en meten kwam ik erachter dat als ik alles op schaal zou doen, de voorkant van de motor net na het landingsgestel zou zitten. Maar mooi niet dat ik daar een buis heen krijg met die dikke landingsgestelbakken.

Een foto zegt meer dan duizend woorden:

Afbeelding

Zoals je ziet krijg ik nooit een buis met de goede diameter over de dikke bak heen. Bij het volgende plaatje kan je het nog beter zien, daar waar die potloodstreep zit moet eigenlijk de motor beginnen.

Afbeelding

Ik heb nog overwogen om een soort slang o.i.d. te gebruiken, maar hierdoor zou het zeker niet mooier worden. Dus ik laat het maar zo en plak die motorvoorkanten maar direct aan de inlaatstukjes. Van buiten ziet het er toch al een stuk beter uit.

Ook heb ik de inlaatrand zelf even onder handen genomen. Vergeleken met foto's van 'the real thing' moest de binnenste rand wat ronder worden dan Trumpeter heeft geleverd. Dus even met de vijl en wat schuurpapier aan de gang en het resultaat was een stuk beter.

Links aangepast, rechts origineel. (valt niet zo heel erg op, maar geloof me, het is een stuk beter.)
Afbeelding

En hoera, wat een feest! Mijn nieuwe decals zijn aangekomen uit Engeland. Lang leve eBay! Het wordt dus de versie met het schaakbordpatroon op de staart.

instructievel:
Afbeelding

decals zelf:
Afbeelding

Volgende keer weer verder, met als het goed is speelgoed van Eduard en Aires 8) .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement