Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2008 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2006 19:57 pm
Berichten: 297
Woonplaats: veurne
marsia scout schreef:
Dat is een Dragon wagon voor de groepsbuild.

Lars


Neuh! Hij had het bij LHS besteld...

grtz


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2008 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Iesj keboert!

Zo dan, da´s natuurlijk altijd wel weer fijn, zo´n dagje vrij.
en al heulemaal als mevrouw de koningin een dagje en nachtje bij opa en oma logeert en moeders de baas lekker grieperig is en dus geen plannen heeft!

wegens het drakenwagentje begon zo onderhand toch wel een beetje erg boel veel te kriebelen d´r maar eens even flink de sokken ingezet en m´n twiksie afgeknoeid!

...nádat ik de dakgoten had schoongemaakt (lekker wiebelen op 6 meter hoogte :roll:), het aanrecht in de olie had gezet, wat stopcontacten had vervangen en boodschappen had gedaan.
moeders de baas had dan namelijk wel geen plannen voor vandaag, voor mij had ze natuurlijk best wel wat klusjes verzonnen wegens:"dat kan mooi even gebeuren want "we" hebben vandaag toch mooi even onze handen vrij"


:roll:



______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
And now, the end is near..

spuiterij klaar, plakkerij klaar, plakplaatjes gesealed...tijd voor wat viezerikwerkzaamheden!

..en dan is natuurlijk de vraag:"waar begin je dan mee?"
hoewel er zowel voor- als tegenstanders zijn blijf ik erbij dat je paneellijnen -en dan met name op een toestel met een egale kleur- altijd het beste even wat kunt benadrukken om het geheel wat minder vlak te maken. in het echie zie je die naden natuurlijk ook wel lopen, maar natuurlijk niet zo nadrukkelijk als op een model. om te voorkomen dat een model helemaal verandert in een striptekening doet HobbyBob dan meestal ook geen zwart voor z'n streepies gebruiken, maar iest grijzigs. op die manier zorg je ervoor dat je de lijnen wel kunt zien, maar dat ze niet tè nadrukkelijk worden.
eerst dus maar even wat lijntjes ingesopt:

Afbeelding

HobbyBob gebruikt daar verdunde plakaatverf voor wat als groot voordeel heeft dat je, mocht het kliederen niet helemaal naar wens gaan, je je model gewoon onder de kraan kunt houden en de wasserettesapjes gewoon weer weg kunt spoelen. zorg alleen dus wel voor een erg glad oppervlak! heb je een matte grondlaag, dan loop je het risico dat je de plakaatverf niet echt lekker weg kunt krijgen en je dus eindigt met een erg groezelig model (been there, done that :roll:)

na het insmeren van het lijnenwerk even een blikje droogtijd opentrekken en als de verf eenmaal aangedroogd is met een licht-vochtig doekje of wattenstaafje de verf náást de lijnen wegpoetsen.
bij voorkeur diagonaal of haaks over de lijnen poetsen zodat je voorkomt dat je de verf uit de naden poetst. 'tis even een paar minuutjes werk maar dan uiteindelijk ziet het er allemaal net even wat aantrekkelijkerder uit:

Afbeelding

volgende stap, het buikje.
hoewel je wanneer je een showroomvliegdinges bakt je je natuurlijk alleen maar op de lijnen richt omdat de rest zo schoon mogelijk moet zijn, heeft HobbyBob dat natuurlijk mooi net even niet gedaan.
wegens dit vliegding valt behoorlijk in de categorie smeerpijp daarom dus gewoon lekker lomp aan de gang gegaan en de hele onderkant ingesopt met m'n wasserettesapje. even aan laten drogen en een keertje nagestreken met een schone natte kwast, weer laten drogen, en nog een paar keer herhaald totdat ik dit als resultaat had:

Afbeelding

lekker vies en groezelig met zichtbare lijntjes dus.
nog wel wat opruimwerk in de vorm van drooglijntjes op bovenstaande foto, maar het basiswerk voor de onderkant was hier wel mee gedaan.
nog even wat extra poetswerk en het airframe was klara. maar eens even al die losse prutjes die d'r nog op- en aangeplakt moesten gaan worden ingesopt:

Afbeelding

en vervolgens maar eens even begonnen met de eindassemblagiatie.
ik had zo bedacht dat het dus wel leuk ging zijn als al die kleppentoestanden open zouden staan, maar vriend tamiya had toch mooi bedacht dat dat alleen maar in vliegpositie ging kunnen. het klepopenmaakstokkie was namelijk net even een ietwat te lang:

Afbeelding

en om 'em nou zo te parkeren stond natuurlijk ook wat slordig :wink:

even knipperdeknip dus:

Afbeelding

beetje verderplakselen:

Afbeelding

en zowaar was het basiswerk allemaal gedaan. twixie op z'n pootjes, piet piloot op z'n plekkie, alle kleppies en flappies gebevestigd...

tijd om aan de grote klieder te gaan!
zoals gezeit valt dit apparaat dus in de categorie smeerpijp en de meest kenmerkende viezigheidjes voor dit ding zijn toch wel die moddervette uitlaatwalmen op de zijkant van de romp.
wegens wat ik zo her en der lees is dat de meeste derrie op dit ding veroorzaakt wordt door olielekkage leek het me echter beter om niet zozeer voor zwarte roetstrepen te gaan maar meer voor iets met een wat meer olie-achtig uiterlijk.

maar eens even een blik in de verfvoorraad geworpen en besloten dat dit:

Afbeelding

..toch wel een leuk basiskleurtje ging gaan zijn. voor de liefhebbers: potje 80 van revell. 't schijnt leem te moeten zijn. ofzo.
wegens da's natuurlijk veuls te licht het kleurensapje wat aangepast met zwart en nog maar een paar lijntjes getrokken:

Afbeelding

en in verband met nog niet donker genoeg nog maar een keer:

Afbeelding

mooi zat!
personally vind ik de lijnen net een tikje te breed (ze hadden wat meer "taps" toe moeten lopen naar het eind op een uitgewaaiderde onderlaag), maar wegens HobbyBob had wat moeite met het vasthouden van het ding aangezien alles al in mekaar zat geplakseld (les voor volgende keer: eerst sproeien, dan plakselen :roll:) is het uiteindelijk dit geworden. en och, het had beroerder gekund natuurlijk :wink:

omdat 4 uitlaatspoortjes ook wat minimaal zijn maar eens even het geheel met m'n oliesapje wat beneveld om alles wat groezeliger te maken en gelijk ook her en der wat vlekjes gesproeid en tijd om maar eens even af te gaan ronden en me klaar te maken voor wat klaraplaatjes:

Afbeelding

oeps:

Afbeelding

was ik toch mooi even vergeten dat de tips van de prop ook nog een kleurtje moesten gaan hebben :roll:
nog efkes wat sproeiwerk verricht om dat op te lossen en yay!

tijd voor "hijsaf plaatjes"!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

als ik d'r aan denk zal ik morgen nog even een paar daglichtplaatjes maken, maar buiten dat...


KLAAR IS KLARA!!


op naar m'n drakenwagen!
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2008 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Citaat:
kan je de ribbels op de decals ook niet oplossen door er met een mesje in te snijden en dan opnieuw te sollen?


wel geprobeerd, maar niet met heel erg veel resultaat. gelukkig valt het op het eindresultaat allemaal niet zo heel erg op :wink:

het enig echt storende is de neussticker aan de rechterkant; ik heb overwogen om die wat bij te werken met de kwast maar wegens het risico was me wat te groot dat het er alleen maar erger van zou worden maar geaccepteerd dat het mis is gegaan en het gewoon zo gelaten. 't schijnt er een beetje bij te horen dat er in elke build in ieder geval één ding verkeerd moet gaan :wink:

Citaat:
Op de foto staat een stoel......


nietus:

Afbeelding

...'tis een kruk met een leuninkje :wink:

Citaat:
Tamiya San staat bekend om zijn goeie pasvorm en helaas ook om zijn dikke tog... uhm decals


eigenlijk zouden tamiya en revell moeten fuseren; kunnen die duitsers mooi de plakkers gaan doen en die japaneuzen het plasticwerk!

Citaat:
die zich afvraag wat het project met resin en al die dingen is waar hobbybob het alsmaar over heeft


het resingebeuren is voor een ander vliegproject en is net even wat anders dan een stoeltje :wink:
staat in de planning voor ná m'n drakenwagen :wink:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2008 3:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 apr, 2006 22:48 pm
Berichten: 1229
Woonplaats: Nieuwkerkerk a/d ijssel
Wow prachtig werk Grendel!
In eerste instantie vondt ik de roetstrepen niet zo super, maar na een tijdje kijken went het en ziet het er tog wel mooi uit!
Ook die wheatering bij de gunports geeft het net een beetje meer fleur.
En bovenal heb ik altijd wel iets met die grote droptanks..

Het enige puntje van kritiek is de propellor, die lijkt wat kaal in vergelkijking met de rest.. het ijzerwerk in het midden, hoort dat zwart?
En zaten er egt geen decals bij voor op de prop?

Netjes afgeleverd mijnheer!

Jasper *slaapt*

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2008 3:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
het middendeel van de prop is metaalgrijs, maar dat kun je op de laatste paar foto's niet zien wegens ik heb geen frontal view plaatje gemaakt :wink:

op de bladen zelf moeten nog van die kleine gele plakkers komen, maar wegens de tips waren net gespoten zaten die d'r nog niet op tijdens het maken van de klaraplaatjes. gaat morgen nog even gedaan worden...

*slaapt nog niet*

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2008 8:07 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Tjonge Grendel..je hebt daar heel erg mooi model neergezet. Alleen vind ik die uitlaatspoor wat aan dikke kant..maar ach..is ieder persoonlijk smaak.

Ik mis nog paar navigatielichten..aan de vleugeltipje moet er ook rode en groen/blauwe komen..als ik naar jou foto zie..zie ik daar een klein bultje op de vleugel..is dat niet plekje voor navigatielicht?

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2008 14:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 08 dec, 2005 16:23 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Papendrecht
Nice!

Je benadert de Skyraider van de foto in je intro wel heel goed. Al zijn de strepen daarop wel wat meer roetachtig....

Op naar de volgende.

_________________
\/\/|/\/\


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2008 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 dec, 2006 19:57 pm
Berichten: 297
Woonplaats: veurne
Dat ziet er weer mooi uit :wink:
Nog even een vraagje. Als ik m'n model insop met verdunde plakaatverf dan vloeit het niet over het oppervlak. Het wordt afgestoten en blijft in druppels op m'n model hangen. Niet echt wat ik wil bereiken dus :?

grtz


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2008 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 apr, 2007 16:00 pm
Berichten: 647
Woonplaats: Nuenen, NB
roman schreef:
Dat ziet er weer mooi uit :wink:
Nog even een vraagje. Als ik m'n model insop met verdunde plakaatverf dan vloeit het niet over het oppervlak. Het wordt afgestoten en blijft in druppels op m'n model hangen. Niet echt wat ik wil bereiken dus :?

grtz



even een miniem drupje afwasmiddel erin doen; dat breekt de oppervlakte spanning van je sopje.

@ Grendel

Het ziet er weer fantastisch uit alhoewel het van mij hier en daar nog wel iets smeriger mag. Valt mij trouwens op wat een enorm toestel dit is in vergelijking tot de piloot.

groeten,
Dave

en succes met je draken bak, weet je al wt er op komt?

_________________
niets is onmogelijk, zolang je er geen verstand van hebt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2008 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Wat een kist, ben eg wel jaloers :shock: :D

Ben zelf wel weg van de strepen, maar moet inderdaad zeggen dat ik de prop wat vind afsteken tegen het vluigtuig, zo schoon en kaal. Kun je dat rood niet wat breken met een klein streepje wit ofzo? Op de boxart staat het overigens anders: wit-rood-wit:

Afbeelding

Verder een pracht kist neergezet, doe het je zeker niet na.

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement