Iesj keboert!
Zo dan, da´s natuurlijk altijd wel weer fijn, zo´n dagje vrij.
en al heulemaal als mevrouw de koningin een dagje en nachtje bij opa en oma logeert en moeders de baas lekker grieperig is en dus geen plannen heeft!
wegens het drakenwagentje begon zo onderhand toch wel een beetje erg boel veel te kriebelen d´r maar eens even flink de sokken ingezet en m´n twiksie afgeknoeid!
...nádat ik de dakgoten had schoongemaakt (lekker wiebelen op 6 meter hoogte
), het aanrecht in de olie had gezet, wat stopcontacten had vervangen en boodschappen had gedaan.
moeders de baas had dan namelijk wel geen plannen voor vandaag, voor mij had ze natuurlijk best wel wat klusjes verzonnen wegens:"dat kan mooi even gebeuren want "we" hebben vandaag toch mooi even onze handen vrij"
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
And now, the end is near..
spuiterij klaar, plakkerij klaar, plakplaatjes gesealed...tijd voor wat viezerikwerkzaamheden!
..en dan is natuurlijk de vraag:"waar begin je dan mee?"
hoewel er zowel voor- als tegenstanders zijn blijf ik erbij dat je paneellijnen -en dan met name op een toestel met een egale kleur- altijd het beste even wat kunt benadrukken om het geheel wat minder vlak te maken. in het echie zie je die naden natuurlijk ook wel lopen, maar natuurlijk niet zo nadrukkelijk als op een model. om te voorkomen dat een model helemaal verandert in een striptekening doet HobbyBob dan meestal ook geen zwart voor z'n streepies gebruiken, maar iest grijzigs. op die manier zorg je ervoor dat je de lijnen wel kunt zien, maar dat ze niet tè nadrukkelijk worden.
eerst dus maar even wat lijntjes ingesopt:
HobbyBob gebruikt daar verdunde plakaatverf voor wat als groot voordeel heeft dat je, mocht het kliederen niet helemaal naar wens gaan, je je model gewoon onder de kraan kunt houden en de wasserettesapjes gewoon weer weg kunt spoelen. zorg alleen dus wel voor een erg glad oppervlak! heb je een matte grondlaag, dan loop je het risico dat je de plakaatverf niet echt lekker weg kunt krijgen en je dus eindigt met een erg groezelig model (been there, done that
)
na het insmeren van het lijnenwerk even een blikje droogtijd opentrekken en als de verf eenmaal aangedroogd is met een licht-vochtig doekje of wattenstaafje de verf náást de lijnen wegpoetsen.
bij voorkeur diagonaal of haaks over de lijnen poetsen zodat je voorkomt dat je de verf uit de naden poetst. 'tis even een paar minuutjes werk maar dan uiteindelijk ziet het er allemaal net even wat aantrekkelijkerder uit:
volgende stap, het buikje.
hoewel je wanneer je een showroomvliegdinges bakt je je natuurlijk alleen maar op de lijnen richt omdat de rest zo schoon mogelijk moet zijn, heeft HobbyBob dat natuurlijk mooi net even niet gedaan.
wegens dit vliegding valt behoorlijk in de categorie smeerpijp daarom dus gewoon lekker lomp aan de gang gegaan en de hele onderkant ingesopt met m'n wasserettesapje. even aan laten drogen en een keertje nagestreken met een schone natte kwast, weer laten drogen, en nog een paar keer herhaald totdat ik dit als resultaat had:
lekker vies en groezelig met zichtbare lijntjes dus.
nog wel wat opruimwerk in de vorm van drooglijntjes op bovenstaande foto, maar het basiswerk voor de onderkant was hier wel mee gedaan.
nog even wat extra poetswerk en het airframe was klara. maar eens even al die losse prutjes die d'r nog op- en aangeplakt moesten gaan worden ingesopt:
en vervolgens maar eens even begonnen met de eindassemblagiatie.
ik had zo bedacht dat het dus wel leuk ging zijn als al die kleppentoestanden open zouden staan, maar vriend tamiya had toch mooi bedacht dat dat alleen maar in vliegpositie ging kunnen. het klepopenmaakstokkie was namelijk net even een ietwat te lang:
en om 'em nou zo te parkeren stond natuurlijk ook wat slordig
even knipperdeknip dus:
beetje verderplakselen:
en zowaar was het basiswerk allemaal gedaan. twixie op z'n pootjes, piet piloot op z'n plekkie, alle kleppies en flappies gebevestigd...
tijd om aan de grote klieder te gaan!
zoals gezeit valt dit apparaat dus in de categorie smeerpijp en de meest kenmerkende viezigheidjes voor dit ding zijn toch wel die moddervette uitlaatwalmen op de zijkant van de romp.
wegens wat ik zo her en der lees is dat de meeste derrie op dit ding veroorzaakt wordt door olielekkage leek het me echter beter om niet zozeer voor zwarte roetstrepen te gaan maar meer voor iets met een wat meer olie-achtig uiterlijk.
maar eens even een blik in de verfvoorraad geworpen en besloten dat dit:
..toch wel een leuk basiskleurtje ging gaan zijn. voor de liefhebbers: potje 80 van revell. 't schijnt leem te moeten zijn. ofzo.
wegens da's natuurlijk veuls te licht het kleurensapje wat aangepast met zwart en nog maar een paar lijntjes getrokken:
en in verband met nog niet donker genoeg nog maar een keer:
mooi zat!
personally vind ik de lijnen net een tikje te breed (ze hadden wat meer "taps" toe moeten lopen naar het eind op een uitgewaaiderde onderlaag), maar wegens HobbyBob had wat moeite met het vasthouden van het ding aangezien alles al in mekaar zat geplakseld (les voor volgende keer: eerst sproeien, dan plakselen
) is het uiteindelijk dit geworden. en och, het had beroerder gekund natuurlijk
omdat 4 uitlaatspoortjes ook wat minimaal zijn maar eens even het geheel met m'n oliesapje wat beneveld om alles wat groezeliger te maken en gelijk ook her en der wat vlekjes gesproeid en tijd om maar eens even af te gaan ronden en me klaar te maken voor wat klaraplaatjes:
oeps:
was ik toch mooi even vergeten dat de tips van de prop ook nog een kleurtje moesten gaan hebben
nog efkes wat sproeiwerk verricht om dat op te lossen en yay!
tijd voor "hijsaf plaatjes"!
als ik d'r aan denk zal ik morgen nog even een paar daglichtplaatjes maken, maar buiten dat...
KLAAR IS KLARA!!
op naar m'n drakenwagen!
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
gren out