Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2008 1:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:05 pm
Berichten: 929
Woonplaats: Dedemsvaart
perfect.

_________________
Su-22


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2008 2:12 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Toch ziet het er leuk uit. Zo'n klein tankje.

Verder wil ik de complimenten geven aan de schrijfstijl, het is leuk lezen zo.

Ik ga je volgen. Zeker weten

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2008 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535


Na vanmiddag maar eens even een flinke bak geld uitgegeven te hebben aan computerhardware wegens m'n werkmachine begint wat onstabiel te worden toch nog even wat tijd gevonden om aan de knutsel te gaan met het minitaartje.

en dat git mooi rap!

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
"het is ondoenlijk, zondermeer. maar ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer...."

ja, eigenlijk niet echt heel erg veel om te laten zien wegens dat kleine spul plakt lekker vlot weg. buiten even een klein ongelukje wat met wat lapwerk vrij snel verholpen was:

Afbeelding

...en even een gevalletje dilemma wegens hoe de ne*k ga ik het voor mekaar krijgen om dit èn netjes te schilderen èn netjes te plaatsen:

Afbeelding

...duurde het al met al maar een uurtje of 2 om dit in mekaar geplakseld te krijgen:

Afbeelding

alles staat nog los en dat heeft voornamelijk te maken met het bouwsysteem wat ik zo bedacht had. de romp gaat als twee sub-assemblies gebouwd worden (boven en onder) die pas na het spuiten samengevoegd gaan worden. op die manier kan ik eerst de onderkant spuiten en dan vrij eenvoudig de tracks plaatsen wanneer alles eenmaal droog is. vervolgens kan ik de gespoten bovenkant plaatsen en voilet; dat zou de truuk moeten doen...

..hoopt ik :roll:
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
morgen werkiewerkie dus maar even zien of ik aan knutselen toe gaart komen...


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2008 23:49 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Welkom bij 't brailleclubje 8)

Overigens, leuk onderschrift heb je weer :P

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2008 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Je hebt al kunnen oefenen in het priegelen met je p.e.-set, dus dit moet wel lukken. :lol:
Ik ben vooral benieuwd hoe jouw beviezerik aanpak voor dit kleine model gaat uitpakken.

Succes! 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2008 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2007 19:11 pm
Berichten: 2103
Woonplaats: dordrecht
hey
leuk man, 1/72
gewoon doorzetten en wat kleinere penseeltjes gebruiken, misschien ook nog een bril met jampotglazen en alles komt goed :lol:
maar wordt er in de toekomst ook 1/72 gebouwd? of blijf je liever op 1/35?

_________________
Follow the man, Who follow the money
To the edge of the world, And beyond
Deadliest Catch
Shia. Sometimes, a Demon can be an Angel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2008 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535


Hoewel jullie misschien stil aan beginnen te denken dat HobbyBob z'n lijmspuit in de wilgen heeft gehangen zo onderhand, is niets minder waar!
afgelopen week voornamelijk boel veel druk geweest met pc's ombouwen, micro$oft ZinLoos en Linux installeren, m'n netwerk opnieuw opzetten, de dragon wagontoestanden voorbereiden (*SPAMLINK* zie ook http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewforum.php?f=93 *SPAMLINK*), binnenstromende doosjes uitpakken (HobbyBob had nogal wat bestellingen her en der openstaan die nu opeens allemaal in dezelfde week binnen kwamen stromen), werkie-werkie doen en nog zo wat van die narigheid, dus van updates tiepelen is niet al te veel terechtgekomen de afgelopen paar dagen.

maar d'r is dus wel geknutseld tussen de bedrijven door!
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


oke dan, hoewel nog steeds niet echt een heel grote fan van de kindermaatjes is natuurlijk het grote voordeel wel dat het allemaal lekker opschiet. de laatste plakselwerkzaamheden waren in no-time afgerond:

Afbeelding

en het enige wat nog restte waren die vermaledijde &*#@! tracks.
HobbyBob heeft het niet zo heel erg op losse trackdelen, maar wegens nog kleiner dan gewend was dit toch heulemaal wel een klusje waar 'ie tegenop zag. aangezien een tankdinges zonder rupsen toch ook wel een beetje lullig staat toch uiteindelijk maar wat moed bij elkaar geschraapt en aan het lospeuteren gegaan. poosje hakselen later:

Afbeelding

nog "even" alle bevestigingspunten schoonmaken en na een flinke portie klungeltijd kon uiteindelijk het hele spulletje toch op de spuitplank geworpen worden:

Afbeelding

..en vervolgens wel even zoeken met de verrekijkert waar al die onderdelen liggen natuurlijk :wink:
eerst maar begonnen met de tracks een kleurtje geven:

Afbeelding

en ja, da's wat aan de lichte kant, maar dat komt allemaal nog wel goed :wink:
vervolgens aan de slag met wat microshading:

Afbeelding

en maar eens even een zandbakkleurtje d'r bijgehaald.
en toen bleek dus dat Hobbybob even vergeten was de camera in te stellen op daglichtcompensatie ipv gloeilamplichtcompensatie met als gevolg dat het allemaal wel heel erg gelig werd op de plaatjes :roll:

Afbeelding

..en daarbij zie je natuurlijk ook nog eens lekker niks terug van het shadingeffect :roll:
hmm, morgen maar eens even proberen wat plaatjes te maken bij daglicht dan maar..

ander groot voordeel van tanks in kindermaatjes is trouwens dat je d'r amper kleurensap aan hoeft te verspillen. na het spuiten van de bovenkant van de romp had ik dus fijn nog dit in m'n airbrush zitten:

Afbeelding

...en da's dus net iets meer dan de helft van waar ik mee begon!

ook mooi.

nog even wat verder sproeien en ongeveer anderhalve side cup later was het sproeifeest al wel weer klaar. 5cc verf voor 70% bestaand uit wasbenzine....da's niet duur hobbieen zo :wink:

Afbeelding

maar zoals ik al zei, op de plaatjes zie je dus mooi niks terug van het shaden. misschine op deze een heel klein beetje:

Afbeelding

maar heel veel meer kan ik er voor nu niet van laten zien :roll:
met wat hulp van de 1200 watt-vriend van meneer Braun het spul even in hoog tempo op laten drogen en eens even een eerste laagje p+ d'r overheengeblazen:

Afbeelding

...wat er dan natuurlijk weer voor zorgde dat enkele uren later d'r wat plakkers op konden worden gekletst. wegens lekker veel opstaande dingessen natuurlijk gepaard met een litertje of wat aan sol/set/micro/hoe heet dat spul uit dat flesje met de rooie opdruk ook alweer, maar uiteindelijk de plakkerts d'r toch nog wel acceptabel op weten te krijgen:

Afbeelding

wegens die plakkers moesten natuurlijk wel even weer wat droog worden besloten om verder te gaan met een klusje waarbij de kans op stickerbeschadigingen praktisch nul was, en dat werd dus het klaarmaken van den wiellekes.
leuk man, d'r moesten dus mooie zwarte randjes tot aan de velgrand komen wegens d'r zitten rubber banden op dit ding. mooie klus als je niet al te stabiel met de kwast bent en je een randje moet doen wat niet veel meer is dan nageldik :roll:

..maar uiteindelijk alsnog wel een vrij acceptabel resultaat weten te boeken:

Afbeelding

ook de rollers die al vast zitten aan de romp bezwart:

Afbeelding

(en let vooral niet op de glimmende plekjes wegens die verdwijnen vanzelf als de blanke lak d'r overheengesproeiseld wordt :wink:) en vervolgens tijd voor een tussenstandsoverzichtelijkheidsplaatje:

Afbeelding

en oh ja, ik had er ook al wat detailkleurtjes opgesmeerd. dat ook :roll:



morgen voor de afwisseling maar weer eens werkiewerkie dus we zullen wel zien...

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________



gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 0:23 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Zo te zien gaat dat kindermaatje jou toch goed af. Je gaat als een speer. Ziet er mooi uit.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2008 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 15:36 pm
Berichten: 382
Woonplaats: Stiens, friesland
gaat goed echt een mooi tankje aan het worden :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2008 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535


Well, het heeft even geduurd maar m'n speelgoedtankie is dan toch uiteindelijk Klara geworden.
Ondanks dat ik een ruime twee weken geleden ben begonnen aan dit ding was het al met al een behoorlijke speed build en ben ik uiteindelijk maar een avondje of 4 echt aan de knutsel geweest met helaas een eindresultaat waar ik zelf niet al te enthousiast over ben. Het zit er allemaal wel aardig op en zo, maar toch op de een of andere manier blijft het gebakje d'r uit zien als een plastic modelletje in mijn ogen.

Persoonlijk gok ik zo dat dat toch voornamelijk komt door de schaal van het geheel; hoewel allemaal behoorlijk goed geproportioneerd is het net alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen waardoor sommige onderdelen er niet heel erg overtuigend uitzien. Het rek achterop is wat mij betreft het grootste minpunt van deze kit; veel te grof en da's niet fijn als het zo'n in het oog springend ding is. Ik heb overwogen (en was zelfs begonnen met...) het hele rek te vervangen door een ijzertouwconstructie, maar wegens ik kon er het enthousiasme niet voor vinden (sorry gulle gevert, is niet lullig bedoeld :wink:) heb ik dat uiteindelijk niet gedaan.

Achteraf bekeken best leuk om eens een keer zo'n baby-tankje in mekaar te klungelen, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat deze schaal echt niet mijn ding is; het is voor mij allemaal net iets te klein en pietepeuterig en wat sproei- en knoeiwerk betreft heb ik net wat te weinig ruimte om echt aan het smeren te gaan.

Al met al uiteindelijk geen nare ervaring, het bouwen van dit kleine gebakje, maar dus uiteindelijk zeker niet iets wat ik snel zal gaan herhalen. Alsnog hevig bedankt aan den gulle gevert voor het mij in staat stellen van het bouwen van zo'n kinderkitje ( :twisted:), maar ik ga toch voor voorlopig weer even aan de klungel met grote-mensen-modellen...

:wink:

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


Laatste stapjes dus (ik heb trouwens net even gekeken en ik heb samen met deze update maar 39 plaatjes laten zien...dit is dus het kortste bouwtiepseltje tot nu toe!) en voordat ik begin eerst maar even wat overdaglichtplaatjes. De reguliere camera blijft wat moeite hebben met geeltinten weergeven onder kunstlicht (en zelfs onder een daglichtlamp en extra blauwfilter en zo) wat dus behoorlijk niet van de praktische is als je met een zandgebakje aan de slag bent.
Maar eens even gewacht op een paar straaltjes zonneschijn om dus het voorgenoemde zandgebakje even buiten in het...euhm...zonnetje te kunnen zetten, maar helaas patatten, het mocht niet zo zijn. Dan maar even tussen de buien door dus :roll:

Afbeelding
Afbeelding

...doen we gewoon net alsof het een regenachtige dag was in de woestijn. ofzo.

Maar goed, het doel van deze exercitie was uiteindelijk om in ieder geval even wat pica's te kunnen laten zien waarop het shading effect een beetje te zien was om te bewijzen dat ik geen peop aan het praten was, en volgens mij is dat wel gelukt zo.

In den vorigen update heb je dus kunnen zien dat ik de vermaledijde minitracks al een eerste kleurtje had gegeven en wegens die dingen zijn toch wel zo'n beetje de naarste klus van het geheel maar braaf begonnen met eerst dat spul even weg te werken.
Even wat wasserettewerkzaamheden uitgevoerd:

Afbeelding

en vervolgens aan de slag met lijm, pincet en een flinke dosis frustratievertragend geduldsap et voilet:

Afbeelding

Ok wir 'beurt.
Wegens HobbyBob had nu toch een potje wassap klaarstaan op de werkbank (wat lichtgrijzigs plakkaatverfspul wegens dat kun je lekker d'r opsmeren en weer wegpoetsen met een nat wattenstaafje als het niet wat is) ook gelijk eens even een beginnetje aan de rest van het ding gemaakt.
Het lastige was alleen dat het dus een zandtaartje moest zijn, dus een wash ging het hele spulletje wel behoorlijk wat donkerder maken waardoor zandbakbruin al gauw in tuinaardebruin kon gaan veranderen.
Nog even een extra dosis verdunner bij m'n wassap gegooid dus (sponsored by vitens watervoorzieningen :wink:) en eerst maar eens even het achterdek wat beviezerikt:

Afbeelding

Boel veel dun gaat dus werken. (en oh; die streeptoestanden op de 2 onderste panelen zijn dus geen wassaprestanten; dat zijn gewoon ordinaire krassen veroorzaakt door een koepel die net wat te strak over de romp draait :roll:)
Ook de rest van het gebakje maar even ingesopt en een kleine 5 minuutjes later:

Afbeelding

(en ooooh; hij had stiekum even een antennedraadje d'r op gezet voor de show :wink:) was het toch mooi tijd om de allerlaatste kliederwerkzaamheden te gaan verrichten.
Nou had ik natuurlijk best wel flink aan de chips kunnen gaan, maar wegens dat past toch echt net niet helemaal bij een apparaat als dit besloten om dat niet te doen. Waar maak je een zandtaartje dan wèl mee af?

met stof natuurlijk!

en dan wel een beetje rustig aan doen natuurlijk :roll:
in de grote-mensen-modelbouw kun je vaak lekker bruut smeren met poedertjes en sapjes, maar op dit miniformaat is dat toch net anders; voor dat je het weet heb je een bult verwering met een klein modelletje d'r ergens onder verborgen...

Eigenlijk alleen maar een klein beetje het onderstel gedaan en wat kleine plekjes op de romp voor wat kleurnuances (kijkt mijn eens jan de bouvier doen :roll:)

Afbeelding

En mooi zat!

Nog efkes een paar hij'saf-plaatjes voor het plakboek:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en wat mij betreft dames en heren....

KLAAR IS KLARA! op het spuiten van blanke lak na wegens dat doe ik wel als ik weer een wat groter model af heb :wink:)


...en we gare fijn verder met een ander groepsproject alhier:

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=14626


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
ps: valt het op, easy rider?
:wink:


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement