Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 jan, 2007 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
Dat soort dingen zijn wel grappig inderdaad. samen met een vriend heb ik altijd hetzelfde: Hij roept van boven de maten van de uitsparingen welke in laminaatparket moeten komen, ik zaag in de tuin, en het past altijd... Lukt ook niet met iedereen...

Qua kit is het inderdaad best te doen. Iedereen een stukje. En samen een groot geheel... Zolang er maar goede tekeningen bestaan...

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2007 22:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Citaat:
maar is het niet puur als mal te gebruiken?


Ik snap de vraag niet helemaal, misschien kun je het nader uitleggen wat je bedoeld?


Ik zag dit toen ik dit topic nog eens doorlas om te kijken of mijn vraag al gesteld was, ik zat nl. met dezelfde vraag:

Als je op deze manier het plastic over een betaande romphelft heentrekt, dan wordt de vacuform kopie dus een slag groter dan het origineel (zegge en schrijve een plaatdikte). Dus als je daarna je eigen vacform kopie zou bouwen, komt die niet meer op de juiste maten terecht. Of de schaal wordt 1:71 ipv 1:72. Terwijl als je vervolgens je vacform als mal gaat gebruiken, je er weer resin of zo in zou gieten en uitharden, dat resin geval dan weer wel de juiste afmetingen zou hebben.

Of zie ik iets over het hoofd?

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2007 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Je maakt onderdelen groter, dat had ik in de 1e post al gemeld. Dit hoeft niet per definitie een nadeel te zijn. Wanneer je een onderdeel wilt kopiëren dan zal het onderdeel bij gebruik van 0,5 mm plaat 1,0 mm groter worden aan alle zijden. Dit is niet altijd hinderlijk, omdat een dergelijk grootteverschil niet echt opvalt. Als het onderdeel moet aansluiten op andere originele onderdelen kan het wel lastig zijn (denk aan canopy-romp).

Ga je zelf onderdelen of een hele kit maken (ben ik stiekem al een beetje mee bezig), dan kan je dit grootteverschil natuurlijk incalculeren.

Hoe staat het eigenlijk met je resin giet-set? Heb je al wat geëxperimenteerd ermee? :P

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 jan, 2007 0:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Klein gokje: ik hoop voorjaarsvakantie...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 apr, 2007 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
fightingfalcon schreef:
Je maakt onderdelen groter, dat had ik in de 1e post al gemeld. Dit hoeft niet per definitie een nadeel te zijn. Wanneer je een onderdeel wilt kopiëren dan zal het onderdeel bij gebruik van 0,5 mm plaat 1,0 mm groter worden aan alle zijden. Dit is niet altijd hinderlijk, omdat een dergelijk grootteverschil niet echt opvalt. Als het onderdeel moet aansluiten op andere originele onderdelen kan het wel lastig zijn (denk aan canopy-romp).

Robin


Volgens mij is het verschil in grootte een stuk kleiner, want hoewel je 0.5 mm plaat gebruikt, zal de dikte niet meer 0.5 zijn aangezien de plaat over de mal gespannen wordt en dus uitrekt. Van die 0.5 zal op een hoge mal (voorbeeld een romp) dan misschien nog maar 0.25 of 0.3 over zijn. Dat is dan meteen ook de oorzaak van dat "ploppen" de plaat wordt op bepaalde plaatsen zo ver uitgerokken dat ze geen dikte meer heeft.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 31 aug, 2007 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 feb, 2005 19:05 pm
Berichten: 359
Is echt supercool zo'n vacuform apparaat! Heb er een aantal jaren geleden ook eentje gemaakt om prototypes te maken, maakte interieurs maar ook car bodies in delen.
Echt perfecte resultaten met PETG transparante onderdelen heb ik nog niet gehad...je blijft altijd wat onevenheden zien doch niet slecht.

Polystyerene gaat als de brandweer net als de high impact versie daarvan.

Ben nu bezig met een grotere uitvoering te bouwen voor 1/12 en 1/10 onderdelen en bodies. Nadeel is inderdaad dat de panel lines vager worden door de dikte van het materiaal.
Heb ook al eens de female mold actie geprobeert maar dat werkte toen niet, dat heeft een betere voorbereiding en mal nodig.
Als je wilt weten hoe gedetaileerd het resultaat kan worden moet je maar eens de binnenkant bekijken van gevormde stuk plastic...scheelt op het oog erg weinig met conventionele gespoten model kits...elk haartje is zichtbaar.

Als mal heb ik het ook gebruikt met perfect resultaten maar enkel voor wat eenvoudige van bovenaf gegoten vormen. Het lossen is natuurlijk lastiger aangezien de mal maar beperkt flexibel is....maar wel erg snel resultaat!

:wink:

_________________
http://www.jevries.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2007 14:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 02 apr, 2007 11:42 am
Berichten: 60
Hoe zit het met de stevigheid van het resulaat? Als je uiteindelijk maar 0,3 mm dikte overhoudt, gaat het dan niet heel erg twisten? Een normale body is goed stevig, maar met dun plastic wordt je model dan niet ineens heel erg gammel?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2007 16:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 02 apr, 2007 11:42 am
Berichten: 60
iemand enig idee?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2007 12:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 02 apr, 2007 11:42 am
Berichten: 60
helemaal niemand? :( Ik zou het graag weten, ik wil zelf een body gaan maken, maar het is zonde om te ontwerpen, maken, dan een vacuvormkamer te maken om er dan achter te komen dat het te slap is voor een volledige body. Is de stevigheid vergelijkbaar met iets uit een bouwdoos? Tot hoe dik plastic kan je gebruiken etc. Bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2007 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Volgens mij kan je ook dikkere sheets [1,0 mm] plastic gebruiken. Dan krijg je de dikte die je ook vind bij een spuitgiet-kit, alleen is de overdracht van detail wel minder. Paneellijnen moeten dus zelf extra aangezet worden.

..toch denk ik dat het op experimenteren uitkomt.

succes.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement