Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 17:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Voor een model dat ik wil maken (1/12 auto) ben ik wat vooronderzoek aan het doen ... de klinknagels op het model zijn te klein en zullen met het schuren snel verdwijnen. Ook ontbreken ze op plaatsen waar ze juist wel moeten zitten.

Klinknagels dus (maar ook moeren...) die gemaakt moeten worden. Nu heb ik de zgn. Punch & Die sets bekeken, zoals ik heb begrijp ram je ze dan uit een plaatje Evergreen?

Maar als ik die voor zowel klinknagels als moeren wil hebben, ben ik 2 x rond de € 70-80 kwijt en dat vind ik wat gortig. Ik denk niet dat ik ze in de toekomst nodig ga hebben.

Andere suggesties?

De afmetingen variëren van 07/0.8 mm (rivets) tot 1.5 - 2.5 mm (moeren).

Dank voor de input alvast!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tegenwoordig heb ge geen P&D set meer nodig, op het internet vind je heel wat rivets en moertjes in diverse maten zowel in resin als in plastic en de prijzen ervan vallen best mee!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 0:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Je kunt ook dunne plakjes van ronde staf of stretched sprue snijden.

Of kleine druppeltjes houtlijm.

Of kleine druppeltjes 2k kunsthars (Alabastine polyester bijvoorbeeld), al dan niet in een geboord gaatje.

Er zijn ook klinknagel-decals. Wel even zoeken want sommige zijn alleen geprint en gaan dus over de verf heen. Andere zijn echt bolletjes op een doorzichtige folie.

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
walesha schreef:
Tegenwoordig heb ge geen P&D set meer nodig, op het internet vind je heel wat rivets en moertjes in diverse maten zowel in resin als in plastic en de prijzen ervan vallen best mee!


Dat ben ik niet met je eens Walter. Ik heb een P&D voor zeskantjes bij de brouwersshop gekocht en ook ronde bij de aviatiomegastore. Grote voordeel is dat je de klinknagels/moertjes niet hoeft af te snijden, wat ook wel eens schuin kan gaan. Met restjes styreen kun je zoveel maken als je wilt en hoef je niet steeds nieuwe te kopen. Als je veel wilt gaan scratchen dan vind ik een P&D juist onmisbaar. Mede omdat je veel afmetingen kunt maken en niet veel hoeft te kopen.

Aanschaf is inderdaad prijzig. Als je een setje eenmaal hebt dan ben je dat snel vergeten en ben je alleen maar blij dat je niet steeds nieuwe moertjes moet kopen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja Ferry, dat maakt ieder voor zichzelf uit toch. Een P&D set is inderdaad nogal aan de prijs, ik heb er zelf ook maar in de jaren '80 kon je rivets en moertjes op schaal niet zomaar kopen. VP had einde jaren '80 wel een setje moertjes in PE maar dat leek nergens op.
Zoals ik zei, je moet het voor jezelf uitmaken of je die investering wil doen maar als ik bvb 100 rivets nodig heb, dan zal ik ze wel bestellen hoor!
Nu ja, wat een P&D set betreft, voor mij spotgoedkoop want ik maak ze gewoon zelf! :mrgreen:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 20:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb er 1 van Protools.be, 4 maten 6kantjes. volgens mij 0.5, 0.8, 1.2 en 1.4

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 0:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Silmaril schreef:
Voor een model dat ik wil maken (1/12 auto) ben ik wat vooronderzoek aan het doen ... de klinknagels op het model zijn te klein en zullen met het schuren snel verdwijnen. Ook ontbreken ze op plaatsen waar ze juist wel moeten zitten.

Klinknagels dus (maar ook moeren...) die gemaakt moeten worden. Nu heb ik de zgn. Punch & Die sets bekeken, zoals ik heb begrijp ram je ze dan uit een plaatje Evergreen?

Maar als ik die voor zowel klinknagels als moeren wil hebben, ben ik 2 x rond de € 70-80 kwijt en dat vind ik wat gortig. Ik denk niet dat ik ze in de toekomst nodig ga hebben.

Als je handig bent, kun je zelf een punch & die set maken van gewone metaalboortjes. De 'die' maak je van twee plaatjes (metaal, dik kunststof) waar je gaten in boort, en de 'punches' maak je door de achterkant van de boren haaks af te schuren / slijpen. Klaar! Een clublid heeft het ooit laten zien, foto staat helemaal op het einde:

https://www.ipms.nl/regios/regio-zuid-holland/146-regio-zuid-holland-artiklelen/1962-regioavond-zuid-holland-april-2014

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 1:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Maar dan blijven het platte schijfjes, toch? En een klinknagel heeft een bolle kop.
Volgens mij ruik ik handel voor mensen met zo’n P&D set :D ... plastic zakjes met 100 rivets, ff rammen een avond en kassa :D !

Ik verwacht hoogstens één (misschien 2 als het me goed bevalt ...) van deze modellen te bouwen.
Gegeven de schaal 1/12 wil ik wel de bolle-kop-rivets wel zo hebben. Walesha heeft me een link in Duitsland gestuurd, en ook in de US heb ik een en ander besteld. Zelfs als ik nog een tweede zou bouwen ben ik toch iets goedkoper uit / break-even ... maar heb ik wel mooie metalen rivets :D

De prijsverschillen zijn groot, maar foto’s van dat kleine spul laten een verschil in kwaliteit slecht zien.
Heb wat ‘goedkoop’ sprue/resin spul besteld en wat metal parts, heb ik in ieder geval genoeg.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement