Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2019 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 maart, 2011 10:33 am
Berichten: 183
Woonplaats: Emmen
Hallo mede brouwers

Ik heb laatst 2 nieuwe bouwdozen gekocht, en daar zitten aardig wat photo-etch delen in.
Ik heb hier geen ervaring mee, nu is mijn vraag: is er speciaal gereedschap nodig om
deze delen om te vouwen?
ik noem oa, ruitenwissers,gordels,klemmen voor op de motorkap.
En hoe kun je ze het best vastzetten?
Met houtlijm of 3 secondenlijm?
wie kan mij helpen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 7:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Een scherp mes kun je de PE deeltjes los snijden en vervolgens met een vijltje glad maken. Dat snijden kun je het best niet doen op een snijmat maar bv op een oude CD. Ik gebruik ook wel een plaatje acryl van 6mm dik. Voor het vouwen kun je gebruik maken van een speciale buiger, bv https://modelbrouwers.nl/winkel/gereedschap/tangen-en-scharen/photo-etch-gereedschap-13cm-nl. Je kunt hier ook een tang met platte bekken gebruiken maar dat dient er dan wel 1 te zijn zonder groeven te zijn, dus met gladde bekken.

PE lijmen aan plastic doe ik altijd met CA lijm Zelf gebruik ik die van Colle 21 maar er zijn uiteraard meerdere lijmen. Verder is een beetje geduld ook belangrijk want als je het verkeerd hebt gebogen kun je het vaak niet meer terug buigen want dan zal het waarschijnlijk breken.

Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 maart, 2011 10:33 am
Berichten: 183
Woonplaats: Emmen
Bedankt voor de tip
de photo-etch delen die er bij zitten is een optie.
ik hoef ze niet gebruiken,maar als ik ze zo zie op de doos wil ik ze wel gebruiken.
en wat is er anders aan de colle 21 lijm?
is dat speciaal voor metaal? of tast dat geen verf aan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2019 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Hey, basisbenodigdheden zijn een scherp mesje, een harde ondergrond, een fijn vijltje om de resterende bramen te verwijderen, fijn schuurpapier, eventueel een kleine platte bektang zonder tanden (vlak aan de binnenzijde), een fijn koperdraadje en je CA (liefst gel en dunne).

Hoe ik te werk ga.

Eerst schuur ik het stukje pe aan zijn raam op met ofwel fijn schuurpapier of een glasvezelpen. Dit bevorderd de hechting van de lijm en de verf.
Daarna leg ik het onderdeeltje op de harde ondergrond en snij ik het met een scherp mesje los. Nu blijven er meestal kleine puntjes staan vanwaar het stukje vastzat aan het raam. Die schuur ik weg met de fijne vijl. Zijn het kleine en/of fragiele stukjes kan je deze vasthouden in je tang zodat het minder beweegt.

Vervolgens plooi je het stukje indien nodig, waarbij de tang ook handig kan zijn, gewoon de plooirand van het onderdeel naast de rand van de tang leggen en zo plooien. Bij weinig tussenruimte kan zo'n stalen liniaal en een mesje van een breekmes of zo'n trapeziummes ook handig zijn.
Afbeelding

Moet je een doosje maken, plooi je dit eerst. Vervolgens een druppel dunne CA op een stukje alufoli doen (blijft een tijd bewerkbaar). Met de tip van het fijne koperdraadje neem je een stukje van de CA op en wrijf je aan de binnenkant van de verbinding. Zo vermijdt je om teveel CA aan te brengen. Gewoon herhalen tot het vastzit.

Nu kan je het stukje indien nodig schilderen. Voor het bevestigen van roosters ga je gelijkaardig aan hierboven te werk. Dus rooster positioneren, en de randen nalopen met het draadje en CA.

Moet je een doosje positioneren kan het handiger zijn om de gel te gebruiken, weerom een druppel op een stukje folie en van daaruit aanbrengen.

Voor logo's en dergelijke kan je werken met dunne CA, maar ook met vernis, beetje vernis op de plaats en het logo daarin vastzetten.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2019 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Colle 21 is gewoon het merk dat ik gebruik. Niets bijzonders maar ik vind het wat langer houdbaar dan ZAP.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 okt, 2019 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Met mesje met ronde snijkant kun je de onderdelen vrijwel zonder overblijvende puntjes afsnijden.
- Neem een harde ondergrond zoals een metalen plaatje of geglazuurde tegel.
- Zet de ronde snijkant zo dicht mogelijk langs het onderdeel, tegen het puntje waar het vast zit.
- Druk het mes aan en rol het een beetje over het bevestigingspuntje tot het klik zegt en het onderdeel losgesneden is.

https://i.etsystatic.com/10164481/r/il/d973f3/786552360/il_794xN.786552360_k867.jpg

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2019 7:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ben ik dan echt de enige die het PE-werk, zeker van Eduard, even in de gasvlam hou om het iets zachter te maken en makkelijker te laten buigen, ik laat het niet roodgloeiend worden, maar wel een paar seconden in de gasvlam.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2019 7:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Voor de gebogen onderwerpen of de seatbelts doe ik dat ook hoor Bert. Behalve als het de voorgekleurde is, dan doe ik het niet :D

De rechte vouwen doe ik zonder het even in de vlam te houden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement