Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eigen banden maken
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2018 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
goedemiddag mensen,

Ik ben al een aardige poos bezig met het giet gebeuren wat me eigenlijk best goed af gaat, alleen ik blijf op problemen stuiten betreft het maken van banden.
Ik heb ondertussen al zon 150 Euro geinvesteerd erin en ik blijf het maar niet goed krijgen. Ik snap dat er bij alles *leer* geld word gerekend voordat je het onder de knie hebt, maar 150 euro vind ik wel een beetje te. :oops:

Ik heb een band die ik wil dupliceren. Net zoals een 1 delige velg, maak ik de mal uit 2 delen. alleen stroomt het rubber niet goed weg waardoor de bandjes niet kompleet worden geproduceerd.
Ik heb het ook geprobeerd met een 1 delige mal waarbij ik de achterkant lost laat en het daar in giet, alleen is dit zo gepriel en het word zon zooitje dat dat ook gewoon niet de oplossing is.
Ik heb ook een meerdelige mal gemaakt en de band binnenstebuiten gekeerd zodat ik vloeikanaaltjes aan de buitenkant kon maken om het rubber in te gieten, maar ook dit werkt niet....
Ik ben echt kompleet radeloos en heb meerdere mallen al weg kunnen gooien omdat ik er gewoon niks mee kon of aan had.

Ik hoop echt dat iemand mij hiermee zal kunnen helpen. Misschien heb je fotos of iets? Eventueel wil ik je de originele banden ook wel opsturen dat er een mal voor mij word gemaakt. Uiteraad tegen een vergoeding.

De spullen die ik gebruik komen van formX af. Om de mal te maken gebruik ik MoldMAx30. en voor de banden gebruik ik Vytaflex 40 met zwarte pigment erbij. Helaas moeten de banden ook 16 uur drogen voor het überhaupt klaar is... Een erg lange wachttijd als je het mij vraagt.. Mog je een vervanger weten wat sneller klaar is, dan hoor ik het graag!

Super bedankt alvast!!

mvg bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Eigen banden maken
BerichtGeplaatst: ma 12 feb, 2018 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Bryan776 schreef:
Misschien heb je fotos of iets?

Ik zou het willen omdraaien: heb je zelf foto's? Uit de tekst is echt niet op te maken waar de problemen zitten. En om wat voor band het gaat: een 1/43 motorfietswieltje of een 1/12 monstertruckband?

Verder zie ik dat Vytaflex 40 een 'Mixed Viscosity: 2,000 cps' heeft, da's ongeveer honing. De SmoothCast 300 die ik gebruik is 80 cps, ongeveer olijfolie. Dat zal ook wel een verschil maken.

Als je wilt gieten zonder veel afkeur door luchtbellen, ontkom je niet aan gieten in een vacuumkamer. Gieten gaat zo veel beter met vacuum. De goedkoopste set die ik nu zie is 168 euro:

https://polyestershoppen.nl/siliconenrubber/vacuum-onluchtingset-331.html

Je kunt dan de gekste dingen gieten, zoals deze velg die ik uit een eendelige mal gehaald heb:

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Eigen banden maken
BerichtGeplaatst: di 13 feb, 2018 23:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
Hey rob, ik heb al heel wat mallen gemaakt maar nooit een vacuumapparaat gebruikt met gieten en werkt perfect. alles werkt ook goed. 1 Delige velgen maak ik ook gewoon zonder problemen. De smoothcast 300 wat je zegt, gebruik ik zelf ook voor velgen.. Maar dit gaat om banden te maken, dat van rubber is en geen giet hars. :) Banden en wielen zijn 2 kompleet andere dingen, met andere benodigheden en andere diktes waar je mee te maken krijg.

Betreft je vraag om wat voor band het gaat, het gaat om een 1:18 sport band.
Foto zal ik morgen even moeten maken en kijken hoe ik het kan uploaden. Weet dat niet 1.2.3.

Maar zoals k hier net aan gaf, heb ik met wielen geen enkel probleem. Dat werkt super.. Alleen een goeie mal maken voor een band, dat lukt me niet echt.
En dat het zo dik is als honing, dat klopt wel zon beetje. Super dun is het jammer genoeg niet. Dan was het misschien wel goed gegaan.

mvg bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Eigen banden maken
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 feb, 2005 19:05 pm
Berichten: 359
Voor mijn rubberen bandjes maak ik een 1 delige malletjes en vul deze met een injectie spuit waarvan ik een stukje van de plastic tip heb geknipt zodat deze makkelijker de Vytaflex 60 gemixt met So-Strong black pigment en Kick-it accelerator er doorheen laat.

- Lege koffie creamer cup en verwijdder voorzichtig de bodem
- Plankje, karton of plastic plaatje met daarop dubbelzijdig vloer bedekkings tape (zeer hoge hechting)
- Neem een ringetje, schijfje druk deze vast op de dubbelzijdige tape
- Plaats op het ringetje je bandje op zo'n manier dat ie nauwelijks vastzit maar genoeg om niet los te komen tijden het gieten van de siliconen.
- Plaats nu de creamer cup als dam wandje eromheen. Een wandje van 5mm rondom is meer dan genoeg en bovenop de ring/ schijfdikte max. 3mm zodat je uiteindelijk je afgegoten bandje makkelijk uit de mal polpt.
- Gieten siliconen

Laat tijdens het vullen van je malletje de tip van spuit rondgaan in de groef/ opening van de mal.

Succes!

_________________
http://www.jevries.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement