Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 jan, 2018 15:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Een vraag die al een lange tijd in mijn hoofd spookt en vooral gericht aan de auto- en truckbouwers:
En ik stel die vraag liever hier, dan moet ik die persoon zijn topic niet vervuilen 8)

Ik zie dat veel die bouwers eerst hun gehele body al in kleur en in de blanke lak zetten, zonder dat er deuren, spoiler(s), raampjes,spiegels,.... aanhangen. ( Natuurlijk wordt er eerst gedryfit, gepast, geschuurd,.....natuurlijk ) :wink:

mijn vraagje nu: Geeft dat geen problemen met het aanlijmen van andere onderdelen? met CA of secondelijm?
Je kan wel de verf een beetje afkrabben waar je nog iets moet lijmen, maar dat heeft dan weer de kans op schade.

Ik besef wel dat deze methode je al veel afplakwerk kan besparen bij een gebouwd model, laklaag is ook nodige voor decals. Dat weet ik ook. Het is over het lijmen dat ik curieus ben.


Je ziet, veel vragen/bedenkingen...
Afin, ik ben dus nieuwsgierig naar het hoe en wat dat de autobouwers doen met de verdere bouw / afwerking van hun model.

En ik denk ook dat veel beginnende bouwers ook al eens problemen (gehad) hebben met het niet aan elkaar kunnen plakken van al geschilderde of gelakte onderdelen :wink:

groetjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2018 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 31 okt, 2008 17:12 pm
Berichten: 432
Vraag aan jou; waarom zou je plastic met ca- of secondenlijm lijmen?

Mijn antwoord op je vraag; met minimaal gebruik van lijm kom je al een heel eind zonder het spuitwerk te beschadigen. Gebruik een dunne lijm, bijvoorbeeld Tamiya extra thin. Let wel, kans op schade blijft bestaan.
Ook kun je bepaalde delen met (verdunde) houtlijm lijmen. Dit droogt transparant op.

Groet Herold.

_________________
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2018 18:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo Herold,
bedankt voor je reactie

Mijn antwoord op jouw vraag :

Ikzelf gebruik enkel Revell Contacta ( diegene met da buisje ), sedertkort Tamiya thin cement en soms secondelijm bij de bouw van een model.
CA heb ik niet.
Het verdunde houtlijm gebruik ik ook voor het inlijmen van glaswerk.

Ik wist niet dat Tamiya thin cement ook kan gebruikt worden voor geschilderde onderdelen.
Dat is al een groot deel van een antwoord op mijn vraag :brouw:

groetjes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jan, 2018 16:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Seconde lijm en CA lijm is hetzelfde.

Bij tamiya extra thin moet je niet gaan kwasten maar het kwastje op 1 punt de lijm laten vloeien, maak gebruik van de capillaire werking.

P.s. kijk ook eens bij deze bouwer (geloof ik ook lid van dit forum) https://www.youtube.com/channel/UCnBrly ... yuiofgwmSw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement