Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 17:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
Dan heb ik nu nog een kleine vraag: aangezien ik nu met kleinere en dunnere onderdelen te maken krijg, wat is de beste manier om deze uit de sprue te halen? Ik heb het namelijk vaak genoeg gehad dat een schep van een Duitse tank door midden brak bij het uit de sprue halen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat is inderdaad een veelvoorkomend probleem, best is het onderdeel te verwijderen door zo dicht mogelijk tegen de spreu zelf te snijden of te zagen en niet tegen het onderdeel om daarna het onderdeeltje voorzichtig op te zuiveren. Ik heb hier een keer gelezen dat er iemand daarvoor een heet mesje gebruikt maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Ik bestaan ook flinterdunne zaagjes, sommige in PE die worden aanbevolen bij het bewerken van resin (worden daarom soms wel resinzaagjes genoemd) maar ook dus heel geschikt om fragiele onderdeeltjes van de plastic spreu te halen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Er zijn verschillende methodes: je kan ze loszagen met een fijn zaagje, doorsmelten met een verhitte scalpel, je kan ze losknippen, maar dan moet je eerst goed kijken hoe het element vastzit, en kijken waar de spanning zich opbouwt. Door het knippen met een tang druk je steeds het element naar 1 kant. Dus eventueel eerst de sprue errond losmaken of een stuk van tussen halen, zodat het af te knippen onderdeel vrijer kan bewegen zonder dat er spanning opkomt. Zitten er geen aan 1 zijde, gewoon de eerste niet helemaal doorknippen, maar een stukje, zo de ganse rij doen en dan weer herbeginnen tot ze allemaal doorgeknipt zijn. Maar beperk je de relatieve verplaatsing van je onderdeel ten opzichte van de vaste punten...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
Silenoz schreef:
Er zijn verschillende methodes: je kan ze loszagen met een fijn zaagje, doorsmelten met een verhitte scalpel, je kan ze losknippen, maar dan moet je eerst goed kijken hoe het element vastzit, en kijken waar de spanning zich opbouwt. Door het knippen met een tang druk je steeds het element naar 1 kant. Dus eventueel eerst de sprue errond losmaken of een stuk van tussen halen, zodat het af te knippen onderdeel vrijer kan bewegen zonder dat er spanning opkomt. Zitten er geen aan 1 zijde, gewoon de eerste niet helemaal doorknippen, maar een stukje, zo de ganse rij doen en dan weer herbeginnen tot ze allemaal doorgeknipt zijn. Maar beperk je de relatieve verplaatsing van je onderdeel ten opzichte van de vaste punten...

Super, bedankt voor de tip!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
- Goed scherpe x-acto.
- Harde stevige ondergrond waarbij het deel ondersteunt wordt.
- Bij heel kleine onderdelen even je "andere hand wijsvinger" op het deel leggen.

Kan er vrij weinig misgaan. Knippen doe ik eigenlijk alleen met de wat grotere onderdelen.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2017 18:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 826
als echt fijn modelbouw gereedschap zoekt

http://umm-usa.com/onlinestore/index.php?cPath=21_28


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Met deze tang verdwijnen al je problemen omtrent het losknippen.

https://www.brevecomodelling.nl/index.p ... r-2-0.html

De bekende modelbouwer Philip Flory noemde het zelfs "De beste zijkniptang die ik ooit gehad heb !"
En daar sluit ik helemaal bij aan. Ik heb zelfs een tweede gekocht en die bewaar ik, nog nieuw in de verpakking,
met de folie er nog omheen. Deze tang is daadwerkelijk ZO goed, dat ik er per sé eentje op reserve wil hebben.

Als je er plastic mee knipt (en je mag met deze tang ook écht ALLEEN plastic knippen !!) is het snijvlak zó glad
dat het glimt !! Het onderdeel dat je eraf knipt beweegt vaak zelfs nauwelijks, waardoor deze tang bijzonder
geschikt is om zeer kleine en fragiele onderdelen er mee af te knippen.
Echter, de juiste volgorde van knippen blijft belangrijk om er hoe dan ook voor te zorgen dat er niets op de
verkeerde plek af zal breken.

photo 453314

Zou je eerst bij nummer 2 knippen (bovenste tekening), dan comprimeert het onderdeel en zal het breken op zijn zwakste punt.
Kijk daarom altijd eerst waar het onderdeel vast zit en bepaal daarna de juiste volgorde en plek van knippen.

Die zijknipper van DSPIAE kost dan wel 34 euro, maar laat ALLE andere zijknippers verbleken qua resultaat en comfort !!

______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 7:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik vraag me dan toch altijd af hoe ik de afgelopen 45 jaar ooit heb kunnen bouwen, als ik dit zo lees. :lol:

Maar ja, je wist niet beter en je leerde wel om zelfs met een aardappelschilmesje die kleine dingetjes los te krijgen zonder breken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 9:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Bert Takken schreef:
Ik vraag me dan toch altijd af hoe ik de afgelopen 45 jaar ooit heb kunnen bouwen


Zoals de meeste, voorzichtig en logisch denken

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Als klein ventje gebruikte ik vroeger een doodgewone schaar. Ik wist niet beter.
Daarom ben ik ook nooit een grote fan geworden van oorlogsschepen. Staat een beetje raar, zonder al die
kanonnen en mitrailleurs. En halve masten en zo...............
Lijmen ...??? Gewoon, zó uit de tube over het model smeren. Iets anders bestond er niet. Niet in mijn wereld.

Gelukkig kreeg ik later meer geld en ervaring en ontdekte ik de modelbouwwinkels !! ;-)

_______
Erik

(En ja.........als je eenmaal die speciale tang geprobeerd hebt vraag je je echt af hoe je OOIT iets anders
hebt kunnen gebruiken. Hadden we zoiets maar, 30, 40 jaar geleden...!!!)

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement