Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2017 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Onlangs heb ik een extra vitrinekast gekocht en de modellen uit mijn andere vitrinekast daar naartoe overgeplaatst zodat de oude vitrine schoongemaakt kon worden.
Nu had ik een Unimog winterdienstuitvoering in die kast staan en die stond vast op de glasplaat en het kostte heel wat moeite om die zonder verdere beschadigingen los te krijgen. Uiteindelijk met een dun mesje tussen band en glasplaat doorgestoken om ze los te krijgen..

Eenmaal los zag ik ook dat enkele banden gescheurd waren op de wangen.
Ben ook al jaren bezig met een DAF 3300 YBZ legertruck en die krijgt ook deze Revell Unimog banden en daar zijn er ook al een paar gescheurd.

Is er iets aan te doen om die banden te redden?
Het zal met de samenstelling van het materiaal te maken hebben maar waarom Revell dat wel heeft bij die banden en Italeri weer niet bij hun rubberen banden. Hoewel daar ook kwaliteitsverschil zit tussen sommige partijen rubberen banden..
Ooit zal die legertruck af komen maar het zou zonde zijn wanneer de banden het begeven. Ik heb alle gescheurde banden met secondelijm weer in orde gekregen en de lelijke kant van de band kun je makkelijk uit het zicht houden maar wat als het aan de andere kant óók gaat gebeuren?

Zijn er hier meer met zulke ervaringen en nog mooier, mensen met tips en ideeën?

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2017 8:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
In die rubberbanden zit veel verschil in samenstelling, de meesten worden gemaakt van synthetisch rubber maar sommige fabrikanten gebruiken ook vinyl en latex om de banden "zacht" te houden en/of om de prijs te drukken.
Het grote probleem bij die twee stoffen is dat ze absoluut niet duurzaam zijn en op de duur als het ware beginnen te vergaan door invloed van stof, licht, luchtvochtigheid en temperatuurschommelingen. Diverse (speelgoed)musea kampen ook met dat probleem.
Ik vrees dus derhalve dat die banden jammer genoeg verloren zijn maar ik dacht gezien te hebben dat je goeie alternatieven kon vinden op de aftermarket markt: meestal in resin.
Nog een kleine tip: de onderkant van die rubberband even insmeren met een likje zuurvrije vaseline kan het "plakken" op de glasplaat enigzins tegengaan.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2017 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik ben er ook bang voor dat het geen eeuwigheid uithoudt, die banden..
Maar dat DAF 3300 YBZ project loopt al jaren en ik zie tegen de tijd dat ie zo goed als klaar is wel hoe of wat ik er mee ga doen.
Maar misschien is er een spulletje of zo waarmee je de banden luchtdicht kunt afsluiten waardoor bepaalde stoffen er niet uit kunnen ontsnappen. Bijvoorbeeld in ParketPlus of Future en daarna weer mat spuiten.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement