Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Romp goed recht krijgen
BerichtGeplaatst: wo 19 jul, 2017 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 21:38 pm
Berichten: 2
Hallo beste Modelbrouwers,

Laat ik mij eerst even voorstellen. De naam is Wessel Witvoet, 26 jaar, waarvan ik er al een jaar of 20 mij bezig houd met modelbouw. Heb mij bezig gehouden met verschillende takken uit de modelbouw: modelspoorhuisjes, Warhammer, tanks (ook RC tanks, heb een aantal jaar geleden ook bij BTN gezeten) en schepen, met name oorlogschepen uit de tweede wereld oorlog.

Het huidige project waar ik mee bezig ben is de H.M.S. Prince of Wales in schaal 1:100 (geen kleintje dus). :lol: Welnu ben ik een aantal weken bezig met het in elkaar zetten (werkelijke begin was begin dit jaar, ontwerpen en research etc.) Ik heb het schip zo ontworpen dat mogelijke kromme spanten recht worden gehouden door andere spanten. Dit heeft geholpen, kromme spanten staan een stuk rechter dan dat ze zonder hadden gestaan, maar desondanks nog niet recht genoeg naar mijn mening: De bodem platen krommen nog enigszins en met een geo driehoek naar de boeg gekeken en bovenaan (ongeveer 17cm) staat de boeg 4mm verder naar stuurboord dan de onderkant (welke goed recht staat overigens). Nu denk ik al de oplossing te hebben voor dit probleem, maar wil toch even weten wat andere Modelbrouwers er van vinden.
Afbeelding
Hier is dus het digitale model van mijn schip. Mijn idee is twee balken van ongeveer 80x80mm, waar de bodemplaat op vast word geschroefd. Ondertussen houden de grijze onderdelen (welke ik uit ga printen met mijn 3D printer) de boeg en achtersteven recht. Het idee is om de beplanking er op aan te brengen tot ik door de hulptool niet meer verder kan, om daarna het schip los te koppelen. Ik ga er van uit dat de latjes (2mm dik beuken) de romp in de vorm houden zoals geklemd, maar misschien zit ik hier naast? Dus ben benieuwd wat jullie van dit plan denken. Misschien heeft er iemand andere ideeën/tips om dit belangrijke onderdeel van dit project tot een goed einde te brengen? :lol: Het schip word varend en een ernstige afwijking naar stuurboord is een ernstige zaak. :shock:

Bruikbare foto's heb ik helaas niet aanwezig en het schip staat elders, dus heb alleen het digitale model hier.

Een echt bouwverslag volgt later, als het schip wat verder is.

Groet,

Wessel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jul, 2017 21:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik kan mij eigenlijk niet direct een voorstelling maken van de lengte van de romp, maar er zijn wel enkele oplossingen te bedenken

- als de spanten redelijk sterk zijn kan je tussen de spanten steeds een balkje halverwege aan de buitenzijde van spant bevestigen.

- Ik begrijp dat de romp niet getordeerd is en de spanten etc van hout
Als de kiel stevig is ingeklemd moet je even gaan zoeken welke spant er toch scheef in staat gewoon vanaf de boeg spanten controleren op haaksheid en repareren

- vul vanaf het midden de romp op met blokjes balsahout

- maak je romp nat en klem de bovenzijde haaks in, dus vanaf de middellijn van voor naar achter een touwtjespannen en centen plaatsen (centen zijn in dit geval geen muntstukjes maar rompplankjes die je met ca 4 cm tussenruimte op je spanten zet en de natuurlijke vorm volgen)

misschien heb je iets aan 1 van de bovenbeschreven ideetjes

het beplanken kan je ook doen door de romp om te draaien en op een aantal punten een paar haakse latjes vastmaakt waarin de spanten kunnen vallen, dan vanaf de kiel beplanken
Wel steeds bakboord/stuurboordwerken omdat anders de romp echt krom gaat trekken en je een hele dure profielboemerang gaat krijgen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jul, 2017 0:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2017 21:38 pm
Berichten: 2
De lengte is 227cm.

Ik zal de ideeën in overweging nemen. :) Hartstikke bedankt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement