Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 maart, 2017 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 09 maart, 2017 21:22 pm
Berichten: 29
Beste Brouwers,
Na heel wat jaren huizen,kastelen,kermissen etc te hebben gebouwd,zoek ik nu iets anders.
Ik wil een groot diorama maken met legervoertuigen.
Hiervoor heb ik al een tafel gebrouwd van 2x2(weer een deel van zolder in beslag genomen :roll: )
Hierop wil ik dus divers oorlogstuig gaan plaatsen.maar....

-Wat mag hierop absoluut niet ontbreken?

-Kan je ermee wegkomen om tanks uit w.o.1 te combineren met die uit w.o.2

-Gisteren de "Honest John Missile with Car"gekocht,maar na wat research bleek deze uit 53 te zijn,is deze nog te gebruiken voor het dio?

Graag jullie tips,zeker mbt items die niet mogen ontbreken.

_________________
ad fundum


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 maart, 2017 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Geen gemakkelijke vraag, ik meen te begrijpen dat het WO2 wordt maar wat zijn je intenties?
Je zegt: "divers oorlogstuig" en dat is een ruim begrip. Heb je zelf al nagedacht over de setting, de richting die je uit wil: ga je voor een gevechtscène, een colonne van voertuigen, een rustplaats.... mogelijkheden genoeg.
Heb je je ook een idee gevormd van de locatie en de periode waarin het dio zich moet afspelen want dat scheelt dan ook weer in het soort voertuigen dat bij elkaar hoort op die moment.
Ga je voor US, Brits, Duits, iets anders of een combinatie (gevecht)? Enne... in WO1 waren er niet zo gek veel voertuigen maar sommigen werden nog wel gebruikt tot de late jaren '30 en enkelen tot in het begin van WO2 maar daar kunnen allicht anderen hier je meer over vertellen welke eventueel in aanmerking kunnen komen.
Best is om eerst even rond te kijken op het internet zodat je inspiratie kan opdoen en je je een beeld kan vormen waar je heen wil. Dan uiteindelijk nog de vraag: wil je een dio bouwen dat historisch verantwoord is of iets fictief en welke schaal had je in gedachte?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 maart, 2017 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 09 maart, 2017 21:22 pm
Berichten: 29
Hoi Walesha,
Ik dacht zelf aan een colonne met rollend materieel,tanks,afweergeschut,etc die op weg is naar een gevechtssituatie,aangezien ik best ruimte heb kan ik flink wat voertuigen kwijt en is er evt nog plaats voor water waar ik een amfibie-voertuig in kwijt kan.De periode zal ruim zijn,1939-1945.De voertuigen in de colonne zullen Duits zijn,maar in de gevechtssituatie kan er dus ook Brits/Nld/US materieel staan.Uiteraard wil ik het liefst alles zo reeel mogelijk nabouwen dus zal er ook een hoop internet/boeken afgespeurd gaan worden.De schaal zal 1:72&1:76 worden,tenzij de ervaren legerbrouwers hier mij kunnen vertellen dat een andere schaal wellicht beter is.

_________________
ad fundum


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 maart, 2017 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nu hebben we al een beter zicht op je idee en 1/72 lijkt me een goeie keuze gezien de omvang van het dio en de beschikbare plaats. Op 1/35 zal het snel volstaan vrees ik. Op 1/72 heb je hoe dan ook een ruime keuze alleen zou ik dan ook nog even filteren in de periode die je voorop stelt: "1939-1945" geeft qua Duits wel een paar beperkingen.
Zo heb je bvb bij tanks vroege en late perioden, een Duitse tank die bvb in 1943 pas in het veld kwam hoort niet bij de Blitzkrieg van 1939/1940. Ga je voor de inval in België en Nederland in 1940 kan je ook gebruik maken van buitgemaakte Belgische en Nederlandse militaire voertuigen en tanks (meestal van Franse en/of Britse oorsprong) die de Duitsers ook echt gebruikten. Tussen 1940 en 1944 heb je dan weer een hele diversiteit omdat de innovatie niet stil stond en er continue nieuwe typen tanks de fabriek verlieten.
Na 1944 viel die innovatie voor een groot deel weg omdat heel wat fabrieken gebombardeerd waren.
Goed: het dio op zich: wil je een colonne maken begint alles uiteraard met een weg en een aardeweg ergens tussen velden en weiden lijkt me een leuk begin. Verder kan je de setting langs de weg verder uitbouwen met vegetatie, misschien een hoeve, een klein bos, kreupelhout, een riviertje, gracht of vijver... Hou er ook rekening mee dat zo'n colonne niet bestaat uit een reeks diverse voertuigen maar minstens uit een peloton dezelfde tanks en/of vrachtwagens aangevuld met logistiek en/of begeleiding zoals trucks, jeeps en motorfietsen.
Ik geef je hiermee maar een idee hoe je het eventueel zou kunnen doen, de beslissing zelf laat ik aan jou over en ja: het is goed dat je je eerst even informeert wat kan en niet kan.
Betreft de diverse typen Duitse voertuigen die in deze of gene periode en/of locatie bij elkaar (kunnen) horen laat ik hier aan anderen over. Duits valt, wat dat betreft buiten mijn interessegebied.

Succes en ik hoop hier meer van te kunnen zien, een dio is altijd leuk om te volgen. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2017 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
De Red Baal expres is ook een leuk onderwerp.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Red_Ball_Express

https://www.youtube.com/watch?v=KjAjBJ51dCY

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2017 19:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Honest John kan je beter opzij leggen voor een tafereel uit de koude oorlog. Als je de Revell versie hebt, is het ook nog eens een schaal die je moeilijk zal kunnen combineren met andere kits.

Net zoals met jouw treindiorama's zou je eerst een thema kunnen kiezen. Kies je de periode van WO2, dan komen slechts weinig kits uit WO1 in aanmerking voor dit diorama en dan alleen wat betreft de begindagen van de oorlog. Wapens die men toen nog in gebruik had uit de Grote Oorlog bleken al snel obsoleet omdat ze niet snel genoeg meer waren, te zwaar wogen of te weinig schade konden aanrichten. Ook wat er in de jaren dertig ontwikkeld was, was reeds halverwege de oorlog ontoereikend of opgebruikt, dus een scene uit de jaren 44-45 zou misschien nog wat van dezelfde voertuigen bevatten maar dan verbeterde types ervan.

Wat jij in gedachten hebt lijkt wel op een project dat je ook op dit forum kan vinden in dit topic, lees het maar eens goed door, zou ik zeggen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=40649.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement