Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 12:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
robdebie schreef:
Bryan776 schreef:
Hey rob, de hars wat ik heb duurd zon 20/30 min voordat het uitgehard is. En ja ik heb wel eens gevoeld of het warm werd maar dat is nooit het geval geweest.
Wat ik toen gekocht heb is dit setje:
https://modelbrouwers.nl/winkel/resin-e ... ch=gietset

En als ik de pot open heb dan doe ik het ook altijd zo snel mogelijk weer dicht. Maar het spul is bijna op, misschien dat het daardoor komt?

Bedankt iig voor al je uitleg en je hulp !! Stel het zeer op prijs. :)

Het klinkt alsof je geen fouten hebt gemaakt met de potten hars. Ik heb nog nooit gewerkt met de giethars die de Modelbrouwers winkel verkoopt, dus daar kan ik weinig over melden. Maar het zou kunnen dat de houdbaarheid beperkt is, zeg een jaar, en dat je daarom nu problemen hebt.

De laatste set PU-giethars die ik gebruikt heb was Smooth Cast 310, te koop bij FormX in Amsterdam. Tot mijn grote verbazing was die na 5 jaar incidenteel gebruik nog steeds goed. Misschien kun je die eens proberen. 310 is de langzaamste in de 300 serie, je hebt ook 300Q, 300 en 305.

Rob


Ahh oke. Zo leer ik nog eens wat hahaha. En de hars van mij is misschien net een half jaartje oud.. Dus dat is helemaal vreemd dan.. Misschien omdat het het laatste in de pot is? Dat het daardoor komt? Er zat denk ik nog zon 30 Gram in ofzo..

mvg Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 23:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Bryan776 schreef:
Ahh oke. Zo leer ik nog eens wat hahaha. En de hars van mij is misschien net een half jaartje oud.. Dus dat is helemaal vreemd dan.. Misschien omdat het het laatste in de pot is? Dat het daardoor komt? Er zat denk ik nog zon 30 Gram in ofzo..

Dat zou kunnen, maar zeker weten doe ik het niet. Er is dan veel lucht (en dus vocht) en weinig hars in de pot. Dan absorbeert de hars dus relatief veel meer vocht uit de lucht dan in het geval van een bijna volle pot. Van de andere kant, dat zou dan betekenen dat je altijd de laatste 10% van de hars moet wegggooien, dat lijkt me ook niet heel waarschijnlijk. Lastig om te zeggen dus.

Ik zou zeggen: de pot is nu toch leeg, nieuwe kopen, misschien een ander merk/type, en gewoon verder.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2016 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
robdebie schreef:
Bryan776 schreef:
Ahh oke. Zo leer ik nog eens wat hahaha. En de hars van mij is misschien net een half jaartje oud.. Dus dat is helemaal vreemd dan.. Misschien omdat het het laatste in de pot is? Dat het daardoor komt? Er zat denk ik nog zon 30 Gram in ofzo..

Dat zou kunnen, maar zeker weten doe ik het niet. Er is dan veel lucht (en dus vocht) en weinig hars in de pot. Dan absorbeert de hars dus relatief veel meer vocht uit de lucht dan in het geval van een bijna volle pot. Van de andere kant, dat zou dan betekenen dat je altijd de laatste 10% van de hars moet wegggooien, dat lijkt me ook niet heel waarschijnlijk. Lastig om te zeggen dus.

Ik zou zeggen: de pot is nu toch leeg, nieuwe kopen, misschien een ander merk/type, en gewoon verder.

Rob


Hey man, ja dat denk ik ook dan inderdaad. Ik ga diegene wel proberen wat jij mij zei. Even kijken of dat beter werkt :)

mvg bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2016 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, dat restant kan inderdaad te oud zijn, mijn ervaring heeft me geleerd dat PU hars net zoals alles beperkt houdbaar is maar dat zal waarschijnlijk ook wel afhangen van merk tot merk?
Wij haalden het destijds bij Vosschemie en eens geopend had je slechts een zestal maanden de tijd om het op te gebruiken of je kon het wegsmijten. :?
De verharder ging dan weer een paar jaar mee. Nu ja: nieuwe kopen en met nieuwe moed opnieuw beginnen zeker? :mrgreen:
Er had me wel eens iemand vertelt dat je het langer kon bewaren als je zoals bij verfpotten de pot of bus ondersteboven bewaard. Bij verf en vernis is dat zo maar of dat ook bij PU hars werkt weet ik niet.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2016 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Bryan776 schreef:
Hey man, ja dat denk ik ook dan inderdaad. Ik ga diegene wel proberen wat jij mij zei. Even kijken of dat beter werkt :)

Of je Smooth Cast 300, 305 of 310 nodig hebt ligt van je giettechniek af. Als je luchtbellen in de mal te lijf gaat met een stokje, zoals ik bouwers heb zien doen, dan is elke minuut welkom. Maar als je 'van onderen' aangiet met een J-bocht, dan ben je snel klaar. Voor vacuumgieten, zoals ik doe, heeft 310 de perfecte potlife.

Smooth Cast Onyx is een andere mogelijkheid. Het is harder, 80 Shore-D in plaats van 70, en iets visceuzer, 100 in plaats van 80 cps. Op internet lees ik dat het ook brosser is, dat past wel bij een hardere hars. Geen idee of dit een betere keuze is, dat zul je moeten proberen. Ik denk dat de verschillen niet zo spectaculair zijn.

Voor de mallen zou het niet veel moeten uitmaken welke PU-hars je gebruikt. De mallen gaan niet eeuwig mee, ik lees meestal 30 gietstukken maximaal. Ik zie mijn mallen ook slijten na 10-15 gietstukken. Geen probleem tenzij je productie draait.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug, 2016 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
Hmm, ja dat is inderdaad ff proberen dan. En alle mallen heb ik al gemaakt en heb ik de details van de bovenkant ook nodig dus kan die niet gaan gieren met een bocht. Ik giet het gewoon vanaf de bovenkant in. En volgends de info moeten de mallen die ik heb zon 1000x meegaan ongeveer. Heb er al een paar zon 20x gebruikt met nog geen enkele slijtage. Dus we zullen het zien hahaha.

Bedankt iig voor alle informatie!!!! Je hebt me echt opweg geholpen !.

mvg Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Bryan776 schreef:
Hmm, ja dat is inderdaad ff proberen dan. En alle mallen heb ik al gemaakt en heb ik de details van de bovenkant ook nodig dus kan die niet gaan gieren met een bocht. Ik giet het gewoon vanaf de bovenkant in. En volgends de info moeten de mallen die ik heb zon 1000x meegaan ongeveer. Heb er al een paar zon 20x gebruikt met nog geen enkele slijtage. Dus we zullen het zien hahaha. Bedankt iig voor alle informatie!!!! Je hebt me echt opweg geholpen !

Graag gedaan! En laat vooral wat weten van de resultaten zijn, want daar kunnen we allemaal van leren.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2016 1:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
Hey rob, beetje een late reactie maar dat zou ik gaan doen ! Binnenkort bestel ik alles dus ben benieuwd! Trouwens een vraagje nog. Banden voor de velgen. Is dat ook mogelijk om zelf te maken of? Zoja, wat heb ik daar dan precies voor nodig? In de banden moet wel een beetje rek zitten en moet gewoon van rubber ook wezen.

Mvg bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2016 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Bryan776 schreef:
Hey rob, beetje een late reactie maar dat zou ik gaan doen ! Binnenkort bestel ik alles dus ben benieuwd! Trouwens een vraagje nog. Banden voor de velgen. Is dat ook mogelijk om zelf te maken of? Zoja, wat heb ik daar dan precies voor nodig? In de banden moet wel een beetje rek zitten en moet gewoon van rubber ook wezen.

Ik heb alleen deelantwoorden bij deze vragen.

Ik ben nooit verder gekomen dan mallen van banden proberen te gieten. Ik werk standaard met additie-siliconenrubber (ook wel platina siliconenrubber genoemd), en dat is geweldig spul maar tegelijk heel gevoelig voor stofjes die de uitharding verstoren. De meeste materialen waar bandjes van gemaakt zijn, verstoren de uitharding, en zodoende heb ik nooit een mal kunnen gieten. Wel veel poetswerk gehad om de banden te ontdoen wat plakkerige rommel :-)

Ik heb het maar twee keer geprobeerd, en vele jaren geleden, dus misschien zijn er wel oplossingen - ik noem maar wat, een laagje verf erover, of een 'barrier coat'. Of je gebruikt de andere siliconenrubbersoort, condensatie-siliconenrubber (ook wel tinzout siliconenrubber genoemd). Die hardt altijd uit, mits niet over de datum, maar krimpt altijd een beetje, en stopt nooit met krimpen.

Er zijn zeker rubber-achtige harsen om banden mee te gieten, maar ik heb er nooit mee gewerkt, en ken geen details. Op het web lees ik over Smooth-on Reoflex 30.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep, 2016 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bryan776 schreef:
Trouwens een vraagje nog. Banden voor de velgen. Is dat ook mogelijk om zelf te maken of? Zoja, wat heb ik daar dan precies voor nodig? In de banden moet wel een beetje rek zitten en moet gewoon van rubber ook wezen.

Mvg bryan

Onder meer bij Vosschemie vind je vloeibaar rubber, uitgehard blijft het flexibel. Wordt o.a. gebruikt om naden te dichten die elastisch moeten blijven, ik denk wel dat je daar dus banden voor een model mee kan gieten.

http://www.vosschemie-benelux.com/

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement