Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: do 10 nov, 2011 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Bert Takken schreef:
Zo'n dag is tegenwoordig makkelijker dan vroeger, nu kan je gelijk resultaat zien op je PC, dat is dus ook hoe ik foto's maak, veel schieten en dan maar de beste kiezen.

Weet wel dat de digicam van de vrouw te fel flits, daardoor te veel overbelichte foto's. Nu eerst het boekje eens zoeken om te kijken of dat de verminderen is



De meeste filtsers kan je uitzetten. Dan krijg je wel een lange sluitertijd en dus doe je dan dat trucje dat ik eerder heb omschreven: of statief of een stapel boeken en dan tijd-ontspanner gebruiken.

Wat ook mooi kan werken:


Flits Tip:
Zeker als je dicht bij een onderwerp staat is flitslicht vanaf de camera vaak veel te hard en dus krijg je hele lelijke en harde schaduwen en daarbij vaak ook delen die of juist overbelicht of onderbelicht zijn. De oplossing is om het licht dan zachter te maken, dat kan heel eenvoudig. De shag-rokers onder de brouwers kunnen een vloeitje voor de flitser plaatsen. Mooier i het echter om kalk-papier voor de flitser te plakken. En aangezien we hier met brouwers te maken hebben kan je het nog mooier maken:

Lichtbox:
bouw een doosje met een trapezium vorm. Aan de ene kant een kleine rechthoekige opening die precies om je flitser past. Aan de andere kant loopt dit doosje wijd uit. Aan deze wijde kant plak je kalkpapier dat de gehele opening afdekt. Vervolgens schuif je deze zelf gemaakte lichtbox over de flitser. De binnenkant van je lichtbox kan je eventueel wit of zilver maken. Aan de voorzijde kan je varieren met meerdere lagen kalkpapier. In sommige gevallen zal de belichtings-automaat van de camera de fout in gaan omdat deze denkt dat er een hoeveelheid licht uit de flitser komt. Terwijl je met de lichtbox licht een deel van het licht absorbeert. In dat geval een kleine belichtings-correctie doen.. kan ik menu instelling camera.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: do 10 nov, 2011 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: do 10 nov, 2011 11:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Het leven kan zo simpel zijn, ik zit gewoon veels te moeilijk te denken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2011 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Life is simple..

Macro fotografie-
Elders heb ik al geschreven over de connectie tussen de opname-afstand en de scherpte-diepte. je ziet bij model fotografie vaak dat er weinig scherpte diepte is. Als je bijvoorbeeld een tank fotografeert en scherp stelt op de voorkant van een rupsband dan zal bij een kleine scherpte-diepte het verder naar achtergelegen achterste deel van de rupsband en bijvoorbeeld de punt van de loop onscherp zijn. Als de scherpte-diepte groot is dan is het model van voor tot achter scherp.

De scherpte-diepte is dus recht evenredig aan de opnameafstand, als de opnameafstand korter wordt dan zal de scherpte-diepte afnemen. En juist bij macro-fotografie zit je dus heel dicht op het object. Hiermee is het mogelijk om kleine details heel mooi in beeld te brengen. Echter de oplossing van de (te) kleine scherpte-diepte is heel eenvoudig op te vangen door de opnameafstand te vergroten. Dan heb je als resultaat een voorwerp dat relatief kleiner in beeld staat. De kwaliteit van de moderne digitale camera's is echter zo groot dat je makkelijk met behulp van bijvoorbeeld Photoshop een uitsnede van de foto te maken en daarmee de delen die je niet in beeld wil hebben weg te snijden. gevolg: opnameafstand is groter en dus is de scherpte-diepte ook groter.

Ook eerder aangehaald: het perspectief is ook evenredig aan de opnameafstand. Hoe dichter je bij het object staat hoe groter de vertekening. Dus ook dit kan een goede reden zijn om de opnameafstand te willen vergroten. En dan tot slotte een derde voordeel van een grotere opnameafstand: als je gebruikt maakt van een ingebouwde camera-flitser dan zal er bij een grotere opnameafstand minder storende effecten zoals harde schaduwen en uitgebeten delen ontstaan.

De scherpte-diepte speelt een grote rol bij de ervaring van de foto want zoals je in een van de andere berichten kan lezen krijg je bij een kleine scherpte-diepte eerder het gevoel naar een schaalmodel te kijken. Advies: maak een mix van macro-foto's en foto's van grotere afstand, want de kleine scherpte-diepte kan je natuurlijk juist heel goed gebruiken om bepaalde details goed in beeld te brengen.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2011 19:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zo op het oog was de vloeitjestip al een goede, op de cameradisplay zag het er al goed uit, alleen staan de batterijen nu weer eens op te laden, dus weet nog niet wat mijn scherm laat zien

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2011 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Tip: bij de Xenos hebben ze een lichttentje te koop inclusief twee lampen. Perfect als je schaalmodellen wil fotograferen.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2011 1:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Citaat:
De scherpte-diepte is dus recht evenredig aan de opnameafstand, als de opnameafstand korter wordt dan zal de scherpte-diepte afnemen.


of je neemt een Balg, en je onthoekt em volgens de Scheimplfug methode.. :lol:
Sorry.. ik liet me even gaan.. 2 jaar fotovakschool, en de Cambo's waren mijn lievelings camera's..
Ik heb ook zo'n lichttentje.. mooi op te vouwen tot een platte tas..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2011 15:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 okt, 2010 18:22 pm
Berichten: 461
hoi,

is er een manier om duidelijke foto's te trekken van schaalmodellen met een HP Photosmart E337? heb dat in het verleden al geprobeerd met als resultaat dat het onduidelijk en wazig is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2011 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 okt, 2008 20:08 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Utrecht
Hey!

Wat een goed topic zeg! Ik loop zelf ook nog vaak wel te klooien hoe ik mijn model het beste kan fotograferen, hier heb ik erg veel aan!
Als er een keer een dag wordt georganiseerd als modelbouw fotoworkshop heb ik daar zeker wel interesse in! Ik wil ook zo kunnen fotograferen als jou of als Iceracer!

_________________
Huidig project:
Aoshima 1:24 Volkswagen Kever
Fujimi 1:16 Porsche 959


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2011 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
da's eigenlijk wel een leuk idee.. eens kijken of, en zoja hoe we dat in een vorm kunnen gieten.. :)

Ik heb het fotograferen geleerd door veel te doen, veel te lezen, en 2 jaar Fotovakschool..'t is en blijft een schitterende hobby, die je met allerlei andere hobby's kan verenigen..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement