Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2011 16:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
nou zonet mijn nieuwe speeltje opgehaald, jammer dat ik dus ook nog moest afrekenen. Maar goed, met een beetje babbelen en een knipoog naar de verkoopster heb ik dus een Canon 1100D body (de lens hebben ze wel even uit de doos moeten halen) en dat tegen de internetprijs van de Mediamarkt, normaliter kost dat ding in de winkel dan een euro of 20 meer. Voor dat geld dus ook maar een geheugenkaartje meegenomen. Accu ligt nu aan de lader en ik zit het boekwerk even door te nemen, maar daar snap ik nooit wat van, dus ga dat maar in praktijk leren

Ben benieuwd of hij beter is dan mijn oude 300D, moet alleen even kijken wat ik daar mee ga doen. OP MP ben ik meer kwijt aan gezeur dan dan dat ding op brengt

O ja het ding ziet er zo uit, effe een Googleplaatje neerzetten
http://artphotographypedia.com/wp-conte ... -1100D.jpg

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op za 07 jan, 2012 14:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
foto omgezet naar link vanwege te groot formaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2011 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Nu nog een macro objectief erbij.

Brengt mij meteen bij een nieuwe tip:


Moderne camera's lusten ook heel graag oude objectieven uit de jaren 80-90 dus nog van voor de digitale revolutie. Het grote voordeel is dat deze objectieven veel goedkoper zijn en daarbij meestal ook nog een keer veel beter. Dat laatste klinkt raar maar destijds bouwde men de objectieven anders (mechanisch beter). Nog beter nieuws is dat Canon's heel graag vreemd gaan. Dus je koopt via marktplaats geen tweedehands Canon objectief maar bijvoorbeeld een Nikon (Nikkor Ai), een Minolta (Rokkor) of een Pentax (Takumar). Of je gaat net als ik voor de absolute kwaliteit en koopt een tweede hands Leica R objectief. Die zijn echter aanzienlijk duurder. Bij dat objectief moet je dan nog wel een adapterring kopen zodat het objectief op de moderne Canon past. Let wel je hebt geen automaat functies meer dus even handmatig scherpstellen en belichten maar dat mag geen probleem zijn. Mooiste is als het objectief een Macro stand heeft.

De lekkerste, zoetste en meest smaakvolle is bijvoorbeeld de Leica 60mm Marco Elmarit R (die heb ik zelf en die presteert heel goed)


En daarmee zouden dit goede objectieven zijn om modelbouw mee te fotograferen:

http://link.marktplaats.nl/513060960

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2011 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Een voorbeeld van goede modelbouw fotografie. Je ziet in deze foto dat men met de camera een natuurlijk standpunt heeft ingenomen dus zoals je dat ook zou hebben als je een echte duikboot fotografeert. Daarnaast zit er ruim voldoende scherptediepte in de foto en is men ook nog zo verstandig geweest om de foto's buiten te maken zodat er echte wolken op de achtergrond te zien zijn. Buiten fotograferen heeft als bijkomende voordeel dat er voldoende licht is om met gesloten diafragma te fotograferen = veel scherptediepte en daarnaast is het licht natuurlijk, het is immers bestaand licht en geen kunstlicht met behulp van lampen. Kortom goed voorbeeld!

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: do 03 mei, 2012 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Ik heb vandaag toch maar een van de laatste mini foto-studio's (lichttent) bij de Xenos gehaald. Ik zal snel even wat foto's maken want volgens mij zijn die dingen DE oplossing voor modelbouw fotografie. Tests volgen spoedig.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2012 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Bij deze een aantal foto's die genomen zijn met behulp van een mini fotostudio (lichttent) die je bij de Xenos voor 30 euro kan kopen. De set bestaat uit de studio zelf (twee witte zijkanten, witte bovenkant en zwarte bodem), twee lampen, een mini camera statief en een losse achterwand die aan de ene zijde grijs is en aan de andere zijde blauw. Met deze achterwand kan je een holle wand maken, de kleur blauw is een chrome-key kleur die je met behulp van photoshop kan vervangen door een andere afbeelding. Opzich is dit helemaal geen gekke set-up en zeker voor het geld heb je iets in handen waarmee je betere foto's kan maken. Het grootste nadeel is het formaat van de studio, deze is maximaal geschikt voor een 1/48 vliegtuig en dan nog moet het model niet de groot zijn. De studio zal prima voldoen voor alle 1/35 voertuigen (tanks) en dergelijke. Zelf ga ik de studio weer terug brengen vanwege het formaat, was het geheel groter geweest dan had ik de boel zeker gehouden en gebruikt. Je kan de hele studio heel eenvoudig inklappen en dan hou je een compacte tas over.

Dit is echter een goed voorbeeld van een lichttent zoals je deze ook zelf kan bouwen. Als ik de tijd en energie heb zal ik zelf een groter formaat mini-studio gaan bouwen en bij interesse de bouwtekeningen met jullie delen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Ik heb deze lichttent zelf ook.. en ik gebruik em nog wel eens voor auto en motorfiets modellen in schalen 1: 24 en 1:12..

Meestal belicht ik de boel met een losse flitser, maar.. ik werk dan ook met camera's waar je een losse flitser op aan kan sluiten.. ( Nikon D90 en Nikon Coolpix P7000 )

wat ook goed werkt is een groot vel papier halen bij de "crea-bea"winkel. ik heb grijs, blauw wit en gebroken wit..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 1:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Die lightbox van de Xenos heb ik ook :lol: Kost bijna niks, werkt effectief.
Deze Stuka heb ik in de lightbox gefotografeerd. Het is wel de moeite waard te experimenteren met de opstelling van je lampen.
Afbeelding

De luxe van een losse flitser heb ik niet, zelfs losse lenzen heb ik niet, ik heb een Sony fototoestel, het nieuwste van het nieuwste op digitaal gebied - van vijf jaar geleden. Deze dus:
Afbeelding
Dat draaibare display'tje d'r bovenop, da's de meest handige uitvinding ooit! Wat dan weer minder is van dit toestel is dat de macro-functie om te janken is en inzoomen maar beperkt mogelijk is. Voor de rest een prima ding wat je overal voor kan gebruiken.
'k Heb vanmiddag deze foto nog gemaakt (zag het handje linksboven pas na uploaden, anders had ik 'm wel weggecropped) bij Bevrijdingsfestival Drenthe:
Afbeelding

Nu ik dit tik, schiet 't me te binnen - toen ik bij het Bevrijdingsfestival foto's stond te maken, ging DiRect (die daarvoor hadden gespeeld) er vandoor met de Luchtmacht. Ik stond op het podium, recht voor een enorme speaker (met dopjes in mijn oren welliswaar) foto's te schieten, maar die Chinook kon je er bovenuit horen!
Met de militairen die met dat circus meereisden hadden we daarvoor nog staan praten achter het podium, dat waren relaxte gasten!
Gezien Chinook ook nog toepaselijk voor 't forum :lol: ..en die kabels.. tja die hingen daar nu eenmaal. 't Was een quick shot hè. Da's dus zo ver als my little Sony kan inzoomen.
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2015 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 aug, 2014 20:17 pm
Berichten: 36
Gebruik een leeg sigaretten pakje als flits diffuser. Verwacht geen fantastische kwaliteit, maar dat hebben de foto's rechtstreeks belicht met de ingebouwde flits ook niet:

http://www.instructables.com/id/Cigarette-Packet-Flash-Diffuser/

Of een leeg filmdoosje (als je die nog kan vinden):

http://content.photojojo.com/diy/diy-film-container-flash-diffuser/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2015 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Schwarzadler schreef:
Gebruik een leeg sigaretten pakje als flits diffuser.
http://www.instructables.com/id/Cigarette-Packet-Flash-Diffuser/


Die tip was ook al gegeven op pagina 2 (met dezelfde foto). Een wit wegwerpbekertje over de flits is ook nog een optie.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fotografie Tips
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2016 8:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Bij kamera-express hebben ze nu een portable fotostudio voor maar €39,00 incl 2 lampjes en verschillende achtergronden.

Ik heb niets met Kamera-express, vond het alleen een aardige aanbieding.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement