Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 10:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Hallo allemaal

Ik zit met een probleem.... graag zou ik een aantal onderdeeltjes maken van resin, en zou het uiteraard zelf proberen ware het niet dat : ik hartstikke allergisch ben voor 2 componenten spul. :oops:

Heel erg vervelend, maar niks aan te doen.....

Daarom is mijn vraag : wie zou er bereid zijn om een aantal onderdelen voor me te maken.....

De master heb ik, dus dat is geen probleem.....

Uiteraard tegen betaling !

Wie oh wie zou me kunnen helpen.....????

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
mp44_tom schreef:
Daarom is mijn vraag : wie zou er bereid zijn om een aantal onderdelen voor me te maken..... De master heb ik, dus dat is geen probleem.....
Uiteraard tegen betaling !

Je zou Rob Hamann eens kunnen vragen, die laat zijn Koolhovens ook in kleine serie gieten. Zie daarvoor zijn bouw-threads.

mp44_tom schreef:
Ik zit met een probleem.... graag zou ik een aantal onderdeeltjes maken van resin, en zou het uiteraard zelf proberen ware het niet dat : ik hartstikke allergisch ben voor 2 componenten spul. :oops:

Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen hoe die allergie zich uit? Ademnood, bloedneus, eczeem, kloven, ik noem maar wat? Ben je specifiek allergisch voor polyurethaan giethars, of bv epoxy? En hoe ga je dan om met het bewerken van giethars onderdelen? Ik vind het erg nuttig om dit te weten, want iedereen kan er last van krijgen.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 14:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Hoi Rob

Ga ik zeker ff proberen.....

Voor wat betreft de allergie : ik krijg enorme last van exceem, jeuk, en m’n ogen gaan helemaal dicht zitten (met enorme jeuk).... ik ben er achter gekomen dat ik het met name heb na gebruik van 2 componenten lijm, en epoxy......

Het gekke is dat ik van uitgeharde resin geen last krijg ! Maar gebruik dan ook wel een mondkapje bij het gebruiken de verwerking... (maar dit is ook omdat resin stof gewoon ook niet erg goed voor gezondheid is).

Dus de verwerking levert geen problemen op, maar ik weet zeker dat als ik de componenten ga mengen ik onherroepelijk last krijg......

Vandaar mijn vraag.... en hoop dat iemand bereid is om me te helpen......

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 15:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
mp44_tom schreef:
Voor wat betreft de allergie : ik krijg enorme last van exceem, jeuk, en m’n ogen gaan helemaal dicht zitten (met enorme jeuk).... ik ben er achter gekomen dat ik het met name heb na gebruik van 2 componenten lijm, en epoxy......

Dat zijn inderdaad stevige allergie-verschijnselen! Ik vraag me echter wel of je een specifieke epoxy-allergie hebt opgelopen, want 2K ljm is volgens mij bijna altijd epoxy. Als dat het geval is, weet ik niet of je ook voor polyurethaan allergisch bent, want dat is chemisch een heel andere stof. Maar ik snap best als je niet te veel wilt experimenteren.

Ik kende iemand die soortgelijke problemen had met epoxy. Maar die had er jaren onveilig mee gewerkt: RC modellen lamineren zonder hanschoenen, en met de blote hand het laminaat aandrukken. En wie weet waarmee hij vervolgens zijn handen heeft schoongemaakt (aceton, MEK), waardoor de chemie middels dat oplosmiddel ook in de huid en het bloed terecht kwam. Heb je misschien iets vergelijkbaars gedaan in het verleden?

Zelf krijg ik eczeem / vervelling aan mijn handen van.. zeep. Toen ik met het gebruik daarvan gestopt ben, bleef het probleem aan een hand. Heel veel later ontdekte ik dat er ook in scheerschuim zeep zit. En toen ik ook daarmee stopte was het pas helemaal opgelost. Lastig, maar er valt mee te leven :-)

BTW: met je allergie zou je wel de siliconen mallen zelf kunnen maken, want dat is vrij onschuldig materiaal. Dat scheelt alvast veel werk voor de andere persoon, want het gietklaar maken van het onderdeel is behoorlijk veel werk. Dan kan jouw mal meelopen met gietwerk van de andere persoon, en dat kost veel minder tijd.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 15:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Kijk, das dan weer een goeie tip.....

Ik kan inderdaad misschien wel de mallen maken...... maar ik ben dus een volledige no-no, omdat ik me er niet in verdiept heb, omdat ik dacht, hier moet ik niet aan beginnen...

Thanks
Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
mp44_tom schreef:
Kijk, das dan weer een goeie tip..... Ik kan inderdaad misschien wel de mallen maken...... maar ik ben dus een volledige no-no, omdat ik me er niet in verdiept heb, omdat ik dacht, hier moet ik niet aan beginnen...

Als je er niet veel van weet, is het maken van mallen inderdaad wel een uitdaging. Maar kijk eens naar commerciele resin delen: je ziet standaard het eigenlijke onderdeel, een harskamer en daartussen meestal de dunne 'sprue' (de toevoer). Hier een van mijn projecten, waarbij ik van een 3D geprint en al gebouwd modelletje alsnog een mal getrokken heb. Als harskamers heb ik plastic staf en PVC blokjes gebruikt. De sprues zijn van plastic card. Het rubber is van PolyService, Modelbrouwers verkoopt denk ik hetzelfde spul. Ik moet er wel bij vermelden dat ik een vacuumkamer gebruikt hebt om eerst het gemengde rubber te ontluchten, en daarna nogmaal gevacumeerd toen het gegoten was.

Afbeelding

Je ziet de hoeveelheid werk die er in gaat zitten. Ik vermoed dat de kosten van compleet uitbesteden voorbij de pijngrens gaan.. In dat geval zou je een allergie-testje op jezelf kunnen doen met PU hars. Ik zou niet verbaasd zijn als dat geen problemen zou opleveren.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement