Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe te werken met PE ?
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2021 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 nov, 2013 14:23 pm
Berichten: 12
(Alvast mijn excusses voor als dit niet de juiste groep is voor mijn vraag, maar wellicht kan de admin dan mijn vraag naar de juiste groep verplaatsen.)

Hi,

Van de week heb ik een bouwpakket kado gekregen van de Alfa Romeo 8C Roadster van Italeri (1:12)
Bij het bekijken van de inhoud, kwam ik ook wat PE materiaal tegen.
Ik heb dit wel vaker gezien, maar er zelf nog nooit mee gewerkt.
Maar ik neem aan, dat er hier vast wel iemand is, die mij kan vertellen hoe hier mee te werken.
Wellicht heeft men wat instructie video's of uitgebreide uitleg hierover.
Alvast heel erg bedankt voor al jullie reacties :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Indien onderdelen gebogen moeten worden, buigen met tangetje of speciaal 'bending tool'

Lijmen met secondelijm of seconde gel, normale modelbouwlijm werkt niet.

Soms kan het handig zijn om het PE schoon te maken of te ontvetten (ik gebruik daar alcohol voor).

Er zijn bouwers die na aanbrengen van PE, het model voorzien van een (goed) primer om kleurverschil te voorkomen.

Mijn ervaring is: soms is het een leuke toevoeging maar soms ook niet, afhankelijk van functie en zichtbaarheid. Wellicht dat bij een 1:12 het meer toevoegt dan de 1:72 waar ik actief ben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 10:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Als je onderdelen moet buigen en daar wil je een tangetje voor gebruiken dan moet je wel een tangetje hebben met platte/gladde bekken. Als er ribbels opzitten kun je dit in je werk gaan zien.

Voor het lijmen (met CA lijm zoals René zegt) zou ik zeker het PE ontvetten of lichtjes opschuren met fijn schuurpapier. Dit bevorderd de hechting aanzienlijk.

Ik ben ook 1 van de bouwers die bij het spuiten eerst een primer of zwarte glasverf gebruikt om geen kleurverschil te krijgen.

Wat René zegt over de functie is zeker waar. Kijk of het onderdeel wel de juiste vorm heeft voor je het gebruikt. Het wil wel eens gebeuren dat ze kabels willen nabootsen met plat PE. Dat lijkt mij niet juist, toch?

Er is ook een verslag over de Alfa in het autoforum, ga maar eens kijken.

Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 nov, 2013 14:23 pm
Berichten: 12
@René en @Ferry,

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Hier kan ik denk ik wel wat mee :)
Ik ga ook opzoek naar het Alfa verslag, bedankt.
Ik maak eerst mijn huidige model af, en ga dan dit een poging geven.

Gr. Pierre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2021 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Bij de tips en tricks hier op het Forum staat een how to van mij voor solderen en voorbereiden van de stukjes en ook een how to van Steven voor lijmen. De platte bektang zonder ribbels is reeds aangehaald, een vijl met zoete vertanding is ook handig voor het verwijderen van de aanhechtpunten. Gewoon je stukje inklemmen in de tang en het tandje afvijlen. Een scherp mesje en een harde ondergrond (kunststof plank is beter dan glas voor de levensduur van je mesjes) om de stukjes te verwijderen uit de fret (sprue voor PE). De stukjes schoonmaken voor je deze lijmt/soldeert/schilderd is aangewezen. Ik gebruik hiervoor graag een glasvezelpen. Opletten, is soms gevaarlijk voor kleine restjes glasvezel in de vingers.

Voor het lijmen kan je ook houtlijm gebruiken. Om spaarzaam te lijmen een druppel nemen, licht aanlengen met water. Een beetje op je stukje en positioneren. Deze geeft je meer tijd om te corrigeren. Daarna kan je nog steeds fixeren met dunne secondenlijm (geen gel). Een druppel nemen en met een fijn koperdraadje (0,1/0,2mm) een beetje opnemen en langs de rand strijken. Zo de contour afwerken. Capilariteit gaat zijn werk doen, en zo breng je niet veel aan. Lusjes enz in het draadje zijn niet nodig, teveel aan lijm is moeilijk te verwijderen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement