Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 21:35 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
:shock: :? :shock: :oops: :? :shock: :lol: :lol:

Hallo allemaal, een beetje schoorvoetend, wil ik een begin maken aan mijn groots project. Heb even een aantal zaken in de koelkast gelegd, en heb nu iets meer tijd om hier iets leuks te doen. Er zijn er die weten dat ik al een groot project heb, maar daar wordt wel aan gewerkt maar nu even niet door mij. Maar door een vriend die goed is met tandwielen en servo's en dit kan nog wel even duren. 8) Dus, motor tijd :lol: Maar nu is mijn probleem dat de lokale shop (speelgoedwinkel) geen leuke motors heeft waar ik interesse in heb. Zowel modern als oldtime. Dussssss. naar veel schoorvoeten ik ga maar scratchen. Dit heb ik nog nooit gedaan met moteren. Maar het model staat bij mij in de schuur. Daardoor kan ik dus alles netjes opmeten. :wink:
Ik heb wel twee motortjes gemaakt dit zijn de Honda cb 750 super sport. Revell en de Vincent ook van Revell. De pas vorm was zo slecht dat zelfs het balhoofdhoek verkeerd stond en dus het stuur niet kon draaien zonder dat het spatbord verwrong. Of de startmoter cover er af vloog. :twisted: Dit is dus niet echt bevallen. Ook ben ik eigenlijk meer bekend in het natte gebiedje van dit forum. :wink:

Omdat dit mijn eerste keer is na in het verleden twee keer een motortje te hebben gebrouwd, kan ik dus wel hulp gebruiken. En hoop ik dat het een beetje lukt. Dus jongens tips maakt niet uit hoe en wat heel graag. Kritiek kan ik ook heel goed hebben.

De foto's komen zo van het model dat ik wil gaan brouwen, dan ook een stukje tekst over een klein beetje docu wat ik heb.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 22:21 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
De foto's gemaakt en geupload, gaat wel even tijd in zitten. Moet de schuur nog wel opruimen, heb een nieuwe kat. Is nog speels dus leuk :lol: :lol: :lol: was een zwervertje van het werk, erg jong. Dus dat komt morgen wel weer. Maar goed. De amstel.

Dit is het model 707 van amstel. Er zijn verschillende modellen gemaakt. Deze hebben de markt nooit echt gehaald. Naar alle waarschijnlijkheid nog geen 250 stuks van de band gegaan. Dit is dan omstreeks 1937 geweest. Dus nog voor de oorlog. Het is een type blok dat ook gemaakt is voor de zogeheten puch skyrider. Die hebben dit blok, of althans het idee toen overgenomen. Dit alles is onder de naam van de toen nog stokvis geheten fabriek. Let wel, er is daarna nog een stokvis en co geweest alsmede daarna weer de gebroeders stokvis. Maar dit is allemaal na de oorlog en voornamelijk in de tijd van de jaren 60. Ook hebben zij toen een soortgelijke bromfiets gemaakt. Deze had dan geen hand versnelling maar voetvernselling en trappers die omgezet konden worden naar beneden. Dit is daarna weer gecopieerd door sparta. En daarna weer door Rap. Ook deze zijn nooit echt aan de markt gekomen. Veel te duur voor de gewone mens.

De foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor dat jullie denken niet alles is orgineel en de knop van het stuur is er niet. Alvast dit. Het beestje is nog in restoratiefase. En er is nog een hoop werk aan. Maar niet alle onderdelen zijn te vinden zoals ik ze wil hebben, vandaar. :wink: En daarbij het is het eerst plofke wat ik kocht. En toen wist ik nog niet wat ik kocht, 25 jaar geleden.

Het enige wat ik dus gemaakt heb is dit.

Afbeelding
De Honda. Eerst model.

Afbeelding
De Vincent. Blach shadow.

Afbeelding
zoals je ziet er zit wel enige vooruitgang in.

Ik hoop dat jullie nu snappen dat ik best wel een beetje hulp kan gebruiken. En dat het soort motortje dat ik zoek niet echt in de handel is.

Dus hierbij mijn vriendelijke verzoek Help

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 22:36 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Ik zou beginnen met styreenplaten aan te schaffen, zelf gebruik ik voornamelijk 1mm en 0.5 mm. Ik mis wel een beetje 0.2 mm om makkelijk te kunnen buigen.

Zet je er even voor, maak alles los wat los kan en maak dan een schets van de delen waar je het best eerst aan begint te scratchen, voorzien van de echte afmetingen. Op het eerste zicht zou ik bij jou proberen het frame te maken. Dus zou ik dan de schets maken van hoe het in elkaar zit, lengte en hoeken meten (op zich meestal lengte voldoende aangezien je de hoek kunt berekenen uit de lengte als het frame uit driehoeken opgebouwd is). Herleid ook de diameter van je framebuizen tot op je schaal. Ik zou dan op zoek gaan naar Evergreen profielen die het dichts in de buurt komen van afmetingen op schaal en vorm.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 22:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6312
Woonplaats: Blauwhuis
Dit vind ik nou echt leuk om te zien.
Zijn er nog onderdelen te krijgen van de Amstel ( ik bedoel dus ook niet dat bier ) ?
Ik denk dat deze in schaal 1:5 heel erg mooi zou zijn, 1: 10 kan best eens te klein :oops: zijn.
Ik sta je bij in dit project, dus waar ik kan helpen zal ik dat zeker doen. Maar ik ben ook geen superbouwer of scratcher.

succes
denman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
met een dergelijk rond model, zou ik gaan denken aan balsafoam, of PU foam... zo.n tankje boetseer je niet zo makkelijk uit styreenplaat..

wel een ambitieus projectje.. en de tweede "Scratchert" in deze BCC..

:brouw:

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 23:30 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
1:5 zou inderdaad ook een goed idee zijn. Ik twijfel nu. Het orgineel is 1mtr85cm dat beteken dat het model dan zo'n 18 cm zou worden als deze 1:10 is en 37 cm als deze 1 : 5 toch? of doe ik nu iets verkeerd? Maar 37 cm lijkt mij weer wat groot. Dat zijn die andere modellen niet die zijn zo'n 20 cm als ik het goed heb. De Honda is een big scale en die is groter dan de Vincent. Mischien hebben jullie nog een aantal argumenten die ik kan gebruiken om mijn keuze makkelijker te maken.

Ohja. @ tankart. Nee dit is heel moeilijk. Ik heb laatst wel een keer het achter rekje in een sloopbakje gevonden op een beurs. Maar nu zoek ik het rieten mandje nog. Die kan ik wel laten na maken, maar ik wil de orginele uit die tijd. Zo ook de handvatten. Er zitten nu witte moderne op. En de versnellingskabel, deze is uitgerekt, Hierdoor schakelt ze niet goed. Maar die van de andere modellen passen net niet. Kan ook wel namaken. Maar ook deze wil ik dus weer orgineel hebben. Maaarrrr ik heb nog alle tijd. Zolang ik nog op deze aardbol rondloop is er dus nog hoop.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2007 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
één ding.. verkijk je niet op de schaal.. kijk naar het formaat wat je wilt gaan bouwen.. 1:9 is een gangbare "big-scale" voor motorfietsen ( die Vincent geloof ik ook )

ik bouw zelf wel eens in schaal 1:220 ( ja.. da's heeeeeel klein) en er zijn altijd mensen die zeggen/ ?"zo klein, dat zou ik nooit kunnen.. en dat is dus klinkklare ehh.... laten we zeggen "uitwerpselen van een mannetjes rund" !

Want, en ook aldus.. je brengt details aan zo klein als je zelf kunt.. Waar de één een supergedetailleerde Blower op een 1:24 automodel scratched, bouwt een ander met dezelfde detaillering mischien zoiets als een vrachtwagentje in 1:220, men verklaart mij voor gek dat ik in de wielen van 3 mm gaatjes geboord heb, als iemand zijn 1:24 blower niet met gaatjes in de poelies uitdost, dan krijgt ie commentaar.. "Waarom heb je niet even een paar gaatjes in die poelies geboord?.. ( ook dingetjes van 3 mm ).. Snappie?..

ik denk dat 1:9 á 1:10 wel een mooie schaalverhouding opleverd.. ik heb eens een volledig gescratchde 1:9 MV Augusta gezien.. en dat model stond als een huis.. ( de gasschuiven in de carburatuers gingen omhoog als je aan het gas draaide.. zoiets dus.. )

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2007 0:15 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Okee heb word dus nog een nachtje slapen. Maar je heb mij wel in een ding overtuigd. De schaal ga ik dus maken aan de hand van de voor mij haalbare details. Dus eerst meten morgen. En natuurlijk het orgineel demonteren. Ander kunnen we niet meten.

Citaat:
dat model stond als een huis.. ( de gasschuiven in de carburatuers gingen omhoog als je aan het gas draaide.. zoiets dus.. )


Helaas denk ik dat dit iets te hoog gegrepen is voor mij. Mijn gereedschap stapel is ook groeiende maar ik denk dat ik hier ook het gereedschap niet voor heb. :shock: Maar goed. scratchen voor het spel warhammer kan ik goed. Dus is dit weer een nieuwe uitdaging. Dit moet dan wel op schaal, en niet uit de fantasy :wink: Hele andere koek of ........ dus.

Allemaal heel hartelijk dank voor de uitleg. Ik heb er veel aan. Geeft ook een beetje vertrouwen.

:P

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2007 17:03 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Okee, meten, meten, meten. Vroeguh, leerde ik meten is weten. Wat kan daar een tijd in gaan zitten zeg. :shock: Maar goed. Het frame is opgemeten. en ik heb hier een soort van schets gemaakt. Hoeken gemeten, met zwaaihaak en hoekmeter. Dit zal niet 100% nauwkeurig zijn, maar voor 90% toch zeker. En dit vind ik eigenlijk al best goed voor een eerste keer. Tenminste wel 10 X nagemeten en kom steeds op het zelfde uit. Ik neem aan dat het dan wel goed is toch. Ik heb besloten het frame uit plaatjes styreen te maken. Het betreft een frame van plaatstaal, en het achterwil moet hier in vallen. Dus maak ik eerst maar een recht stuk zoals het frame er uit moet zien. Plak daarna alles zo dat het frame ook hol is zodat het achterwiel er straks in kan en vrees het plaatje er uit. Dit plaatje is dan het midden van het frame en dient dan als steun met maatvoering om alles te maken. Wat vinden jullie hiervan. De foto's komen vanavond. Zal wel aan het eind van de avond zijn, anders kom ik niet aan brouwen toe.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2007 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Klinkt als een goed plan.. op die manier houd je de boel symmetrisch..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 220 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement