Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2007 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hier alvast een "sneak preview" van mijn bijdrage.
Het wordt een P-51D Mustang van het 2 Squadron SAAF. Het squadron vloog met deze kisten tijdens de Koreaanse oorlog. Uit Wikipedia:
Citaat:
Korean War

In the Korean War, the famous 2 Squadron ("The Flying Cheetahs") took part as South Africa's contribution. It won many American decorations, including the unusual honour of a United States Presidential Unit Citation in 1952:

2 Sqn had a long and distinguished record of service in Korea flying F-51D Mustangs and later F-86F Sabres. Their role was mainly flying ground attack and interdiction missions as one of the squadrons making up the USAF's 18th Fighter Bomber Wing.

During the Korean conflict the squadron flew a grand total of 12 067 sorties for a loss of 34 pilots and two other ranks. Aircraft losses amounted to 74 out of 97 Mustangs and four out of 22 Sabres. Pilots and men of the squadron received a total of 797 medals including 2 Silver Stars - the highest award to non-American nationals - 3 Legions of Merit, 55 Distinguished Flying Crosses and 40 Bronze Stars. 8 pilots became POWs. Casualties: 20 KIA 16 WIA.

De keuze voor deze kit is eenvoudig; ik heb iets uit m'n voorraad gezocht dat onder African military aviation kon vallen omdat ik mezelf een absolute koopstop heb opgelegd.
In de tijd dat ik hier op het forum actief ben heb ik ongeveer 3x meer modellen gekocht dan gebouwd, en met een voorraad van 60+ modellen kon ik het tegenover mezelf niet verantwoorden weer een nieuwe kit te kopen :oops: . Dat kon me er natuurlijk niet van weerhouden een decalsetje aan te schaffen :wink: .

Afbeelding

Waarschijnlijk wordt het een uitvoering met 2 napalmtanks en 6 HVAR's (raketten). De kit is niet veel bijzonders, maar ik probeer er wel iets toonbaars van te maken.

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op vr 29 feb, 2008 20:14 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2007 9:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
KIJK!!!! Now we're talking :)

SAAF Mustangs zijn ook leuke onderwerpen, mijn vader heeft een gebouwd, jaren geleden en ook van de Hasegawa kit geloof ik. Na een hele hoop stof (10+ jaar) en zo'n 11 jaar in een doos te hebben gelegen ben ik een aantal oude modellen van hem aan het schoonmaken en herstellen. (Scheelt het zelf bouwen :)).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2007 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, vandaag begonnen met de Mustang. De titel heb ik veranderd in F-51D omdat de "P" aanduiding ten tijde van de Koreaanse oorlog was gewijzigd.
De geschiedenis van de Mustang ga ik hier niet neerzetten, ik neem aan dat deze bekend is.

Op 25 juni 1950 viel Noord Korea Zuid Korea binnen. Door de VN werd een strijdmacht samengesteld om de Noord Koreanen terug te dringen. Zuidafrika's bijdrage was een vliegtuigsquadron, het 2 squadron "The flying cheetahs". Het squadron bestond geheel uit vrijwilligers en werd toen het in november 1950 in het verre oosten aankwam, door de Amerikanen uitgerust met de F-51D Mustang. Hoewel de F-51 eigenlijk geen eerstelijns vliegtuig meer was, werd het toch operationeel ingezet omdat de noord koreanen geen luchtmacht van betekenis hadden. Bovendien was de mustang beter geschikt om van vooruitgeschoven basis te opereren dan de toen in gebruik zijnde F-80 Shooting star. Ook had de Mustang een langere vliegduur en een zwaardere bewapening. De hoofdtaak was het aanvallen van gronddoelen.
De voorkeur van de USAF ging voor deze taak eigenlijk uit naar de P-47 Thunderbolt omdat de vloeistofgekoelde motor van de Mustang kwetsbaar was voor treffers van grondvuur. De P-47 was echter niet meer in voldoende aantallen beschikbaar zodat er uiteindelijk toch gebruik werd gemaakt van F-51's van de Air National Guard.
2 Squadron vloog met de F-51 van november 1950 tot december 1952, hierna schakelde het over op de F-86 Sabre. In deze periode vloog het squadron 10.373 sorties en verloor 74 van de 95 Mustangs. Het squadron werd hoog aangeslagen door de Amerikanen, wat blijkt uit het feit dat de "18th Fighter bomber wing" waarbij het squadron was toegevoegd, nog steeds bij het inrukken vóór het spelen van het Amerikaanse volkslied de intro van het Zuidafrikaanse volkslied speelt.


Het model.
De kit is een oudje van Hasegawa met opliggende panellines. De leeftijd van de mallen blijkt uit de aanwezigheid van wat flash. Het model bestaat uit 33 delen, niet al teveel dus. Bovenaan de foto nog een sprue met raketten van een oude Avenger (geloof ik :) ).

Afbeelding

Als alles goed gaat moet deze het worden; de "395-Sherdanor". De bewapening zal bestaan uit 2 napalmtanks en 6 raketten.

Afbeelding

Omdat op alle foto's die ik op de Zuidafrikaanse IPMS site heb gevonden de flaps naar beneden staan, ben ik maar meteen aan het snijden geslagen.

Afbeelding

Tot zover deze intro, alle medegroepsbouwers succes gewenst met hun project :!:

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2007 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
dat word ook een leuk projectje

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2007 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, een korte update. De afgelopen week niet veel gedaan, het was hier feestweek. Dat houdt in; kermis, harddraverij en natuurlijk wat biertjes drinken :wink: .
Wat heb ik dan wel gedaan? In ieder geval heb ik het voorbeeld van een aantal medegroepsbouwers gevolgd, en m'n decals verknoeid :( . In mijn geval liet ik het dekseltje van de verf vallen. Natuurlijk met de verkeerde kant naar beneden én precies op het velletje decals.

Afbeelding

Ik moet nog even kijken wat ik ga doen; nieuwe decals kopen of proberen deze op te knappen.

Verder heb ik met een stuk sprue een ronde kant aan de flaps gemaakt zodat deze mooi aansluiten op de vleugels.

Afbeelding

Verder is de pasvorm van de propellordome beroerd........

Afbeelding

Ik zie geen andere mogelijkheid dit op te lossen dan het loszagen van de propellorbladen. Hierdoor kan ik de dome netjes plamuren en schuren en daarna de bladen aanbrengen. In de bladen heb ik gaatjes geboord waarin ik een koperdraadje aanbreng voor de stevigheid.

Afbeelding

Tot zover deze update......

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2007 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ah, er is weer leven in Afrika.
Die roundel is toch wel op te knappen? Met een fijn kwastje de blauwe rand bijschilderen, en een klein beetje wit in het midden. Als je dan vervolgens de roundel tegen de ondervleugel doet dan merk je er niks meer van. Denk ik. :oops: natuurlijk wel eerst de decals nog sealen want als je ze met verf gaat repareren dan wordt het nog erger :P
BTW, de S-55 wordt dit weekend ook wel weer geup-date. Kwestie van de groepsbouw een beetje levend houden :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2007 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
TheFlyingDutchman schreef:
Die roundel is toch wel op te knappen? Met een fijn kwastje de blauwe rand bijschilderen, en een klein beetje wit in het midden. Als je dan vervolgens de roundel tegen de ondervleugel doet dan merk je er niks meer van.
Dat was inderdaad ook mijn idee, als het mislukt kan ik altijd nog nieuwe kopen. En natuurlijk het model onderin de vitrinekast zetten, dan kijk je niet zo snel tegen de ondervleugel aan :wink: . Ik ben er wel achter dat ik ook kan sealen met P+, ten minste, als ze opgeplakt zijn. Op het papier heb ik dat niet geprobeerd.
TheFlyingDutchman schreef:
Kwestie van de groepsbouw een beetje levend houden
Ja, helaas is het hier een beetje stil............... :( .

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2007 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dus ze vloeien niet uit als je ze ongeseald aan wilt brengen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2007 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nee, bij die van mij niet. Maar er zat bij mij geen waarschuwing bij dat ze eerst geseald moeten worden. Ik weet dus niet of het ook bij jouw decals zo werkt.

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2007 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
Shake schreef:
Nee, bij die van mij niet. Maar er zat bij mij geen waarschuwing bij dat ze eerst geseald moeten worden. Ik weet dus niet of het ook bij jouw decals zo werkt.


Hi Shake,

Alle decals van Mavdecals dienen te worden gesealed voordat ze in aanraking komen met water :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement