Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 feb, 2008 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, nog net op tijd de F-51 klaar.
Eerst moest er nog het een en ander gebeuren, als eerste de raketten. De staartvinnen waren niet goed aangebracht , bij het lanceren zouden ze tegen de rails aankomen. De staartvinnen losgezaagd en 45 graden verdraaid weer vastgelijmd en meteen ook maar het uiteinde uitgeboord.

Afbeelding

Toen werd het tijd voor de spuitjob. Eerst de romp in Aluminium metalizer van Model Master gezet, dit is een metaalkleurige verf die je na 10 minuten droogtijd kunt oppoetsen tot een echte metaalglans. Het was de bedoeling de romp in bare metal te maken en de vleugels in aluminium lak. Hoewel ik in een bouwdip zat, heb ik wel veel gelezen op fora. Op ARC stond een heel artikel over de Mustang en daar werd verteld dat de vleugels altijd geplamuurd en gelakt werden. Dit omdat de vleugels een laminair profiel hebben en dit is heel gevoelig voor kieren, de wervelingen die hierdoor ontstaan leveren een groot prestatieverlies op.
Uiteindelijk was het resultaat een beetje teleurstellend, de metalizer verf heeft een minder goede hechting dan normale enamel en bleef gedeeltelijk aan het Tamiya tape hangen. Ook was er weinig kleur- en structuurverschil met de aluminiumverf op de vleugels.

Excuses voor de wazige foto's maar in mijn haast heb ik niet de tijd genomen de foto's te controleren voor ik verder ging met bouwen.

Na de eerste 2 spuitbeurten;

Afbeelding

Daarna het rood gespoten (voor het afplakken eerst de tape "dood" gemaakt), en daarna het zwarte antiglare panel.

Bijna bij de eindstreep;

Afbeelding

Daarna het afbouwen; een zwarte wash in de wielbakken, landingsgestel en wieldeuren erop, napalmtanks en raketten eronder. Toen werd het tijd voor de decals. In eerste instantie ging het niet helemaal goed, de decals op de ondervleugel krulden na het drogen om. Zonder goed na te denkenheb ik ze met P+ vastgezet. Op zich lukte dit goed, maar er bleven wel luchtbellen onder het decal zichtbaar. Uiteindelijk was dit helemaal niet nodig geweest omdat ik nog reservedecals had liggen :oops: .
Ook het krullen van de decals had voorkomen kunnen worden, de decals reageren niet zo goed op sol, maar als je alleen set gebruikt laten ze zich probleemloos en strak aanbrengen.

Daarna de propbladen en de canopy aangebracht, en met wat fijn gemaakt pastelkrijt sporen bij de mitrailleurs en de uitlaten aangebracht. Het uiteindelijk resultaat bij de mitrailleurs vind ik mooi subtiel, bij de uitlaten misschien iets te licht.

Klaar!

Afbeelding

Lessons learned:

Niet meer aan een groepsproject met einddatum meedoen! Vorige keer met de BCC was het op het nippertje, nu weer.

Voor een bare-metal vliegtuig moet je heel nauwkeurig plamuren en schuren, want je ziet alles terug. Nog wat oefenen voor de F-86K!
Waarschijnlijk ga ik dan ook aan de gang met Alclad, Model Master metalizer vind ik het toch niet helemaal.

Volgende keer zo'n goedkoop kitje in het schap laten liggen! De pasvorm was belabberd en flash overdadig aanwezig. Voor 2 á 3 euro meer heb je een mooi model van Academy en dat scheelt een hoop ergernis.

De MAV decals waren boven verwachting goed (tenminste na de eerste aanloop problemen met het sealen :roll: )

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 feb, 2008 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Eindfoto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 feb, 2008 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
blikkater, daar staat en heel leuk kistje, tjonge.
Het ondergrondje leent zich ook prima.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2008 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Bedankt voor het compliment Bert! Het is hier in dit hoekje, ondanks het beëindigen van de groepsbouw, toch wel érg stil :? .

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2008 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooie kit geworden. :D Kleurige droptanks!

Hoe kan het eigenlijk dat zo'n "geprezen" merk als Hasegawa zo tegenvalt bij deze P-51? Is dit een hele oude uitgave of is Hasegawa toch niet zo goed als hier vaak gezegd wordt? (Heb net sinds een maand mijn eerste Hasegawa kit hier liggen; een Mustang IV :wink: )

Even een klein beetje off-topic; De Academy P-51 heb ik hier vorig jaar ook gehad, maar tot mijn grote verbazing zitten er inderdaad zeer veel details in, maar ook helaas heel veel fouten hierin; ook erg jammer.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2008 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 aug, 2007 11:02 am
Berichten: 759
Woonplaats: Tienen, België
je hebt een hele mooie kist neergezet! mijn complimenten :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 maart, 2008 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dank u!
Citaat:
:D Kleurige droptanks!
=napalm-tank.
Citaat:
Hoe kan het eigenlijk dat zo'n "geprezen" merk als Hasegawa zo tegenvalt bij deze P-51? Is dit een hele oude uitgave of is Hasegawa toch niet zo goed als hier vaak gezegd wordt?
Dit is een hele oude oude uitgave, kit nr. 240009. Een tijdje terug als impuls aankoop gedaan, was maar € 3,95. Waarschijnlijk is de nieuwe versie een stuk beter!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2008 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Dat is een erg mooie mustang geworden Sjaak ,mijn complimenten

Hopelijk ben je over je brouwdip heen.

Groeten Henny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 maart, 2008 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ook namens mij een positieve aanmoediging. Mooi model!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement