Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2007 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
Minibouw / Bouwwedstrijd “African Military Aviation”

Inleiding: Bij dezen wil ik graag een bouwwedstrijd aankondigen. De onderwerp is “African Military Aviation” ofwel Militaire luchtvaart in Afrika. Waarom zo’n exotische onderwerp vraag jij je wellicht af, nou het zit namelijk zo. Als geboren en getogen Zuid Afrikaan ben ik groot geworden met zowel de gejank van Mirage’s, Canberra’s, Buccaneers, en Impala’s als de duidelijke gebrom van een Dakota of een Harvard die ergens boven mijn hoofd vloog. Ik weet bijvoorbeeld nog altijd toen wij op school kamp waren, ik zal een jaar of 11 zijn geweest toen wij een bergwandeling aan het maken waren en er kwam twee Buccaneers voorbij scheuren. Niet iedereen weet hoe het voelt of klinkt om twee vliegtuigen, strak in formatie, geruisloos voorbij te zien flitsen…en dan enkele seconden later het lawaai te ervaren die er achteraan kwam. Lawaai? Nou, noem het maar een explosie van verdwaalde geluidsgolven die hard hun best deden om de vliegtuigen in te halen. Laag vlogen ze en hard. Ook vliegshows waren altijd erg gaaf, De Mirage F-1’s die strak langs de crowdline vlogen met volle naverbrander om ineen weg te draaien, je voelde de warmte op je gezicht van de hittegolf die de kisten achter lieten.

Afbeelding

Daarbij komt natuurlijk het feit dat mijn vader een instructeur was in de SAAF. Hij was vlieginstructeur en examinator op de Piaggio P-166 Albatross, iets anders dan de Meteors en Jet Provosts waarop hij les had gegeven in Engeland maar zijn terugkeer naar Zuid Afrika en mijn geboorte is hij tijdelijk gestopt met vliegen om later verder te gaan als charterpiloot voor diverse kleine luchtvaartmaatschappijen en later als vlieger bij de SAAF. Ik heb het geluk gehad om met onder meer SAAF Dakota’s, een SAAF Puma en meerdere malen met een P-166 mee te mogen vliegen.

Nu dat ik weer graag wil beginnen met brouwen heb ik een aantal kisten die ik graag wil bouwen. Ik wou eerst een paar F-16’s afmaken die ik al 7 (iets meer) jaar heb liggen maar elke keer als ik ze uit de doos haal staan ze 5 weken op de tafel om vervolgens weer in een doos te verdwijnen. Ik wil een frisse start. En ik begin met een aantal SAAF kisten. Ik dacht dat het leuk zou zijn om een brouwwedstrijd te organiseren met een Afrikaanse tint!

Deze bouwwedstrijd is niet beperkt tot de “Suid Afrikaanse Lugmag” maar je mag met elke Afrikaanse onderwerp meedoen, denk aan Migs, Hinds, F-16’s, Phantoms, Sukhoi’s, Tiger Moths, Hawker Harts en er is zo veel meer. Er vliegt nu nog altijd veel spul rond in Afrika die uit de voormalige Sovjet Unie en een aantal Noord Afrikaanse landen hebben altijd machtige lucht en landmachten gehad. Er is keuze genoeg.

Er zullen prijzen zijn voor de eerste drie plaatsen. Ik doe uiteraard zelf mee maar ding niet mee naar de prijzen.

1ste Prijs:
Een complete set van vier boeken die door mijn vader zijn geschreven:
Afbeelding

2de Prijs:
De boeken Flying Boat en een van de drie anderen die hierboven zijn afgebeeld.

3de Prijs:
Een van de boeken die hieronder zijn afgebeeld:
AfbeeldingAfbeelding

Meer informatie over deze boeken vind jij op www.p166.com (Mods dit is *geen* commerciele site, als deze link weg moet hoor ik het graag!)

Afbeelding

Periode: In de periode 15 Augustus tot en met 31 Augustus kan iedereen zijn of haar Afrikaanse toestel inschrijven.


De regels:

Regel 1: je meldt je aan door mij een PB te sturen met daarin het type toestel, merk en de schaal.

Regel 2: Je start met je model op of na 1 September 2007. Op 29 februari 2008 sluit de wedstrijd en zullen we hier op de forum de eerste stemronden houden.

De 10 modellen met de meest stemmen zullen doorgaan naar de finale. Uit deze 10 modellen zullen een aantal Zuid Afrikaanse modelbouwers een drietal kiezen. Deze zijn dan de winnaars.

Regel 3: je model moet een Afrikaanse militaire kist zijn. (Een engelse Spitfire die in de woestijn heeft gevlogen doet niet mee, maar een SAAF Beaufighter die in Yugoslavia heeft meegevochten tegen de duitsers mag zeker meedoen)

Regel 4: iedere deelnemer maakt 1x kans op een prijs (Mocht jij met twee of meer modellen bij de top 10 zitten mag jij zelf een eruit kiezen om mee te doen naar de prijzen)

Regel 5: vermeld in de titel van je bouwbericht het woord “Bouwwedstrijd”.

Vragen/goede orde
Heb je vragen bij je inschrijving m.b.t. de regels, neem dan contact met mij op per PB zodat deze posting overzichtelijk blijft. Ik zal als het al nodig is, als scheidsrechter optreden. Alle deelnemers zal ik toevoegen in dit bericht.

Nog even een dankwoord aan JochemKL die mij toestemming heeft gegeven om zijn opzet te gebruiken, THANKS!




Deelnemers:

1: Capetonian : SAAF Aeromacchi MB326K Impala Mk.1 (1:72)
2: Capetonian : SAAF Mirage F-1 CZ (1:72)
3: Joe Silent : SAAF AT6 Harvard ( 1:48 )
4: Shake : SAAF P-51D Mustang (1/72 tijdens de Koreaanse Oorlog)
5: Youri2 : Egyptian Air Force F-16C (1/72)
6: Darka: SAAF. HS Bucanneer (1:72)
7: Ronald1903 : SAAF De Haviland FB.5 Vampire (1:72)
8: Shadowforce : SAAF Mirage IIICZ Black Widow (1:48 )- DROPPED
9: TheFlyingDutchman: SAAF S-55 (1:72)
10: Fjourra: SAAF Agusta A-109 KM (1:72)
11: Shadowforce: Mirage IIICZ SAAF (1:48 )
12: Shadowforce: JAS-39D Gripen SAAF No.1 (1:48 )




Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Edit: Ik heb mijn Dakota uit de rij gehaald, ik kan nl niet wachten en wil er vanavond mee beginnen.


Laatst bijgewerkt door capetonian op zo 13 jan, 2008 16:02 pm, in totaal 9 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
Laat ik dan als eerste reageren.
Ik wil meedoen met een SAAF AT6 Harvard in schaal 1:48

En ik denk dat de prijzen zeer zeker de moeite waard zijn om mee te doen.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
Oeps: Ik kon het niet deleten... dan maar zo.


Laatst bijgewerkt door capetonian op do 16 aug, 2007 20:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 20:27 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Waarom quoten je nou? wordt het niet te onduidelijk? kun je beter jou 1e post aanpassen..hou je betere overzicht op.

En alle minibrouwers...heel veel succes..:D

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2007 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Uh intressant! Leuk idee, maar ik heb SAAF vliegtuig. Denk even zoeken in de modelwinkel. Moet toch maandag naar Toemen. Gelijk kijken.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2007 0:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
freddie schreef:
Uh intressant! Leuk idee, maar ik heb SAAF vliegtuig. Denk even zoeken in de modelwinkel. Moet toch maandag naar Toemen. Gelijk kijken.

Freddie


Hoeft niet SAAF te zijn. Denk ook bv. aan Jordanie, Egypte, Chad, Somalia (Mig21), Ethiopia (F-5), Marokko (Mirage F-1) en de rest van de afrikaanse landen.

Een 'kant en klare' SAAF kit is de Augusta 109 van Revell. Maar er zijn zoveel mogelijke kisten. Zoek iets leuks en aparts uit :)

Ennuh, .. good luck!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2007 1:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Ehm, sinds wanneer ligt jordanië in Afrika? Het midden oosten hoort bij mijn weten toch bij Azië?

Marokko, tunesie, libië zijn ook landen waar volgens mij op modelbouwgebied wel wat van te vinden moet zijn.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2007 2:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
nguwland schreef:
Ehm, sinds wanneer ligt jordanië in Afrika? Het midden oosten hoort bij mijn weten toch bij Azië?

Marokko, tunesie, libië zijn ook landen waar volgens mij op modelbouwgebied wel wat van te vinden moet zijn.


Inderdaad, ik zat goed fout. Ik zat gisteren met iemand over Mirage F-1's te praten... (en over de 'Dark Mirages' sheet van Zotz) vandaar dat Jordanie nog even blijf plakken denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2007 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Hmm. ik had vandaag ook zoiets. ik was even aan het kijken voor een kitje om meet te doen met dit project. Zo kwam ik een Hawker Sea Fury T-61 tegen met, wat ik dacht, Egyptische decals. Mooi! Egypte=Afrika, dacht ik. Lekker ongecompliceerd kitje, maar wel apart onderwerpje en best oké uitgevoerd door PM.

Na extra bestudering was het toch een Irakees prop-ding. Er stond natuurlijk ook supergroot Bagdad Fury op de doos.. :oops: even niet gezien.

Ik moet dus nog even verder kijken, wellicht een Lysander uit Zuid Afrika.. :roll:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2007 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Bij Airliners.net heb ik even rondgekeken welke miltaire afrikaanse kisten er allemaal zijn. Ik heb niet zoveel met militaire vliegtuigen, maar een transport vliegtuig hebben ze vast ook wel. Zo zag ik een 707 en een 737 van Zuid-Afrika. Ze zijn wel militair. Mogen die twee ook?

Gr. Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement