Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2007 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mijn vorige projectje werd echt helemaal niets, die R2-D2. Na drie zoutvaatjes vernaggeld te hebben was ik het zat en hield ik er mee op. :oops:

Nu toch maar weer een poging, weer een volledige scratchbuild.

Het is de Flying Dutchman Aerospace (FDA) 'Bumblebee'. Dit is een klein, superstil spionagevliegtuigje met plaats voor twee personen. Het heeft slechts een lichte boordkanon bij zich ter verdediging. Het concept is afgekeken uit de insectenwereld. Bumblebee is Engels voor hommel, toch is het concept gebaseerd op een bromvlieg.
Het toestelletje zal een kopergroen kleurtje en Koninklijke Luchtmacht-markings krijgen.
De schaal is 1:72.

Hij heeft wel wat weg van de Ordonatron van Robin, en daar heb ik ook mijn inspiratie vandaan. :oops:
Toch pak ik het op een aantal punten wel heel anders aan zodat het niet teveel op een slap aftreksel gaat lijken :roll:

Goed, ik ben al een stuk begonnen.
Eerst heb ik van stukjes ijzerdraad het skelet gemaakt met zes pootjes. Hier bovenop heb ik het lichaam gebouwd van stukken pantser van een Cougar-helikopter uit de scrapbox.
De vleugels zijn gemaakt van transparant plastic (blisterverpakking). Hier heb ik met een mesje wat structuur in gekrast, en vervolgens een dun laagje Humbrol satijnlak uit een spuitbusje overheen gespoten om het een wat vlies-achtigere look te geven.
Afbeelding

De vleugels zitten nog vast met een stukje Pritt posterbuddies.


Toen ben ik begonnen aan de cockpit. Ik heb een stuk transparant plastic (hetzelfde materiaal als dat van de vleugels) verwarmd en over de bolle kant van het handvat van een grote schroevendraaier getrokken.
Hier heb ik twee pilotenstoeltjes met piloten in gefrutseld.
Wat alleen jammer is, is dat het plastic erg dof is geworden. Ik ga proberen of ik dat weg kan krijgen met wat hoogglanslak. Zo niet, dan maak ik een nieuwe. Zo moeilijk is het immers niet.
Afbeelding
Ik ben een cockpit, en ik doe Tokkie Tor na!

Samengeplakt met posterbuddies ziet het geheel er zo uit. Het lijfje is ongeveer 8 cm lang van kont tot kop, de vleugels hebben een spanwijdte van zo'n 15 cm.
Ik vind het toch wel een schattig beestje :lol: het is alleen een erg fragiel dingetje.
Afbeelding
Afbeelding

Tot de volgende updeet. 8)

Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op za 08 dec, 2007 20:12 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2007 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Gaaf!.. een lekker "Valreep-projectje".. 't ziet er al leuk uit zo..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2007 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Welcome back Jelle!

Die vleugels heb je trouwens behoorlijk overtuigend gekregen. Misschien is het leuk om een laagje transparant groene lak over de cockpit te spuiten, of van die lak dat je zo'n olie effect krijgt, al weet ik niet of die ook in transparante versie te krijgen is.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2007 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 17:40 pm
Berichten: 2108
Woonplaats: ede
heel leuk de cockpit! je zou natuurlijk clear red over de cockpit heen kunnen doen omdat echte keizersvliegenogen(de metallic groene vlieg die we allen wel kennen :lol: ) ook rood zijn. veel succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2007 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
dat zou ook een goede kleur zijn voor een "recon" toestel.. geeft hoog contrast, en zo zie je meer.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2007 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor jullie reacties, erg motiverend :D

Ik heb vanmiddag de koepel vanbinnen beschilderd met hoogglanslak en hij werd gelijk heel wat minder dof. Hoezee! :lol:
Hij is nog steeds niet kraakhelder, dat komt omdat de koepel een soort ruwe structuur heeft meegekregen van de schroevendraaier. Daar zit namelijk op het plastic handvat een opgeruwde structuur voor de grip, en dat zie je dus gewoon op het gethermoformde deel :shock:
maar daarmee krijgt hij juist wel een beetje het effect van facetogen mee. (= de honderden kleine oogjes waaruit het grote oog is opgebouwd)

Ik wil ook nog een bepaalde kleurtint over de ogen doen. Ik heb al gedacht aan geel, groen en rood werd hier ook geopperd. Ik denk dat rood wel leuk staat in contrast met de metaalgroene kleur die hij krijgt, maar echt realistisch is het niet.


De rest ook niet, trouwens. :| :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 nov, 2007 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Afgelopen week weer wat verder gedaan aan de Bumblebee. Ik heb het koepeltje weer los gehaald en aan de binnenkant een laagje hoogglanslak gekwast. En het koepeltje werd er weer helder door :shock: en dat te bedenken dat een deel van de waas was veroorzaakt door secondelijm. Nu weet ik wel beter en heb het koepeltje met houtlijm vastgezet. :oops: Ik heb toen het koepeltje eraf lag ook gelijk een instrumentenpaneeltje erin gefrutseld.

Ik heb er ook alvast een laagje groene verf op gedaan. De bedoeling was dat het metallic groen werd, maar de verf dacht daar ietsje anders over. Maar ik vind het zo ook wel goed. Op de plek waar de vleugels vast zitten moet ik nog wel iets maken want zo ziet het er niet uit natuurlijk. De 'angel' wordt ook nog gedaan.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2007 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mijn bescheiden bijdrage aan deze groepsbouw is ook af:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geloof me als ik zeg dat ik geen idee heb waar die goudkleurige vlek vandaan komt op de vleugelwortel, laatste foto :? als ik naar de Bumblebee kijk zit ie er niet, ben gelijk verschrikt gaan kijken wat het was maar ik zie niks. Waarschijnlijk weerkaatsing ofzo.

Goed, het model.. :oops: scratchen, ik blijf het lastig vinden en het zit allemaal dan ook een beetje fragiel en scheef in elkaar, wat wel weer het biomechanische effect ten goede komt. Over de vleugels en het kopje ben ik best tevreden maar het had allemaal wat beter gekund. Nouja, goed, ik ga weer over op de bouwdozen, scratchen probeer ik later wel weer een keer :P


De Bumblebee is nu klaar.


Groet,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2007 20:52 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Ik vind 'em best wel leuk geworden :D

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2007 21:13 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik vind hem ook best leuk geworden. Wat betreft jou kleurgebruik denk ik dat je hem van een aantal kleurtjes meer zou voorzien. Bijv die ronde dingen op de bovenkant kan je donker maken. En de buik van een lichtere kleur. Dan krijg je wat meer diepte er in.

Het idee vind ik zoiezo super. :lol: Had ik nooit opgekomen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement