Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2007 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Aangezien er al een aantal mensen bezig is hier, wordt het tijd om een postje te plaatsen.

Na wat snuffelen in de collectie kwam er uiteindelijk een Curtiss "vliegende ton" uit voor de twee vleugels bouw. De kit kan in twee uitvoeringen gebouwd worden:

1) Een Britse "Cleveland" uitvoering 24e sqn. Hendon;
2) Een Franse Aeronavale uitvoering Guadeloupe/Martinique 1940.

Met eigen Decals zou je er nog een Amerikaanse uitvoering van kunnen maken.

De Inhoud:

Boxart en gebruiksaanwijzing/bouwbeschrijving

Afbeelding

Afbeelding

De gietramen:

Afbeelding

Afbeelding

Glaswerk:

Afbeelding

Eerst moest er een degelijke ribbenstructuur in met hier en daar wat attributen. Verder een degelijke cockpit gebouwd.

Afbeelding

Gasmanetten en dergelijke.

Afbeelding

Zuurstoffles en ammo-kisten voor de staartschutter.
Afbeelding

Een stuks geschut voor de staartschutter:

Afbeelding

Cockpit met voetpedalen, stick en radio-toebehoren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tot zover de "vliegende ton"

Verdere info:

Citaat:
In a tribute to the power of advertising, the Curtiss SBC-3 and SBC-4 Helldivers somehow came to epitomise Naval carrier-based aviation of the 1930s. In reality, they were not very good divebombers: they were short-ranged and carried a limited warload, a tradition their successor the SB2C would carry forward into the Second World War. The SBC-4, powered by an P&W R-985 (the SBC-3 was powered by a Wright Whirlwind), carries the distinction of being the last combat biplane ordered by the U.S. Navy, 110 being ordered and built in 1939. It served with only one front-line squadron, VS-2 aboard "Lexington," but saw widespread usage with Naval Reserve squadrons, as well as two US Marine scouting squadrons. Fifty of them were given to France in May 1940, but by then it was too late for them to be chewed up in the German attack and they spent the war rotting away on martinique until they were burned by Gaullists in 1943. Replaced aboard "Lexington" by the SBD in early 1941, Marine squadron VMO-151 soldiered on with this thoroughly-obsolete airplane throughout 1942, conducting fruitless antisubmarine patrols from Samoa.


Gebruik van SBC-4 door VMO-151 van de Amerikaanse marine op Samoa

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op do 30 aug, 2007 14:34 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2007 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Die ribbenstructuur aan de binnenkant ziet er een beetje rommelig uit, zijn dat allemaal lijmresten ofzo?

En wat zie je later nog van de binnenkant?

Maar ik moet wel zeggen dat je een heel erg tof onderwerp hebt gekozen. Super!

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2007 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik denk dat het zeer dicht bij nemen van de foto's hier ook een beetje debet aan is. Eerlijk gezegd denk ik dat waneer het geschilderd is het wel mee zal vallen met deze "rommeligheid".

Welke nationaliteit wordt ie trouwens?

En waar heb je de info. vandaan betreffende de interieurgegevens?

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2007 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Die ribbenstructuur aan de binnenkant ziet er een beetje rommelig uit, zijn dat allemaal lijmresten ofzo?

En wat zie je later nog van de binnenkant?


@Robin: Van de Binnenkant zie je met een dichte kap uiteindelijk niet veel meer, maar ik weet nog niet of ik de canopy open ga maken. Het glas is nogal dik dus dat wordt met doorzagen zo'n rommel met die dikke randen.. en voor je het weet ligt dat glaasje aan splinters :roll:

Verder is die foto een mega-vergroting, met macro genomen. In het echt is er weinig meer van te zien als je het schildert...het is geen 1:48 of 1:32! Dat gasflesje bijvoorbeeld is maar 3mm lang en 1 mm breed. en die 50 cal. is maar 1cm. groot.

Citaat:
Welke nationaliteit wordt ie trouwens?
En waar heb je de info. vandaan betreffende de interieurgegevens?


@Nico: De nationaliteit wordt een Franse SBC-4. Ze hebben er een aantal bij de Amerikanen besteld die door de Béarn vliegdekschip naar Martinique werden verscheept en uitgeladen te Fort-de-France aangezien de Duitsers in Frankrijk al de baas waren.

Ik denk dat ze daar zijn beland op het vliegveld alwaar hun bewapening eruit is gehaald. Daarna zijn ze door de Vichy-Fransen op het eiland verwaarloosd en vernield...de verhalen op internet verschillen daarover, niet dat er veel over te vinden is overigens. Toen de eilanders in 1943 partij kozen voor de geallieerden was er geen vliegen meer aan met die kisten en moesten nieuwe vliegtuigen voor de Béarn geleverd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Citaat:
The Béarn:
Refitted in 1935. Mainly used as aircraft ferry from the U.S.A. to France before the French capitulation. Interned in the West Indies at Martinique in June 1940 and demilitarized after American pressure on 14 May 1942.
Transferred to the Free French forces on 30 June 1943.
Refitted in the U.S.A. as aircraft transport 1943-1944 at New Orleans. The ship was rearmed with U.S. pettern armament; 4 5"/38 DP guns, 20 40 mm AA (5x4) and 26 20 mm AA. Hulked 1948 as a training ship. Later used as a submarine depot ship until stricken in November 1966. Sold 31 March 1967 and broken up for scrap in Italy.


De gegevens over het interieur heb ik verkregen via Google door op de SBC-3 van Curtiss te zoeken. Zelfde vliegtuig met andere motor. Er is hiervan een 1:48 model uitgebracht van Classic Airframes zie hier en hier.

Eigenlijk zou dit boek handig zijn:

SBC Helldiver in Action by Thomas E. Doll
Paperback ISBN: 0897473310
Pub. Date: April 1995 Series: Aircraft in Action Series, #15

Daar staat namelijk wel een duidelijk interieur in, zoals hier is nagemaakt. Deze heb ik dus ook maar een beetje overgenomen.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2007 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Eindelijk wat kleur erop:

Eerst maar het staartgeschut wat kleur gegeven. De handvatten à 0,5 mm. moeten nog bruin worden geschilderd met max. 2 haren op een kwast :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cockpit en staartschuttersrails;

Afbeelding

Afbeelding

De Motor en prop;

Afbeelding

Onderkant in French Navy Blue Hu89;

Afbeelding

Afbeelding

De bovenkant krijgt een mix van Hu 175 en Hu 117, en verder probeer ik eens het riggen van de vleugels...dat gaat nog leuk worden :roll: en moeten de wielkasten en wielsteunen aandacht krijgen.

dat was 'm

comment are welcome :idea:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2007 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Hah, lekker hè, zo'n mitrailleur. :lol: Je brouwt wel lekker snel... succes met riggen!

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2007 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Gaat lekker David! Ik vind je progressie zoals je aantoont met dit model prijzenswaardig! Dit wordt een juweeltje in je collectie!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2007 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Ik lees vandaag dat met die verscheping van de Béarn ook een aantal Buffalo's waren besteld voor België. Deze werden ook in Fort-de-France uitgeladen en daarna naar een andere plaats gebracht (pointe des sables) en later in de hens gestoken. Misschien is dat ook gebeurd met een aantal SBC-4's van de Fransen.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2007 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Fotomateriaal van de Franse versie van de SBC_4 is trouwens ook moeilijk te vinden. Je zou denken dat er wel iemand tussen 1941 en 1943 een foto heeft genomen van die kisten. Er zijn er maar een paar zoals deze van voordat ze naar Frankrijk gingen:

Afbeelding
CW-77 Cleveland 1939 = SB2C exports ordered by France and RAF bron: www.aerofiles.com

Afbeelding
bron: www.1000aircraftphotos.com
Citaat:
12/19/2003. Remarks by Charles MacKay: "This is a nice shot of the French CW-77 before delivery. CW-77 was the export designation for the SBC-4 Helldiver. Fifty were ordered by the French Navy and on June 8, 1940 they were diverted from the US Navy to the USAAC for delivery to France. US Navy BuNo. were 1307/1311, 1474/1477, 1479/1487, 1489/1496, 1500, 1503, 1810/1811, 1813/1815, 1820/1822, 1825/1828 and 1832/1841. They were loaded on the French carrier Berne and shipped to Martinique, there they were off loaded and as France fell in late June 1940 they languished away till the wars end.

However, five of these aircraft reached the UK and were designated Cleveland Mk.I and received s/ns AS467/AS471. One (AS467) was tested by the Royal Navy at the Aircraft and Armament Experimental Establishment at Boscombe Down, Wiltshire, in August 1940. AS467, AS469 and AS470 were marked M for instructional airframes and became 2668M, 2669m and 2785M. They were flown right into 1944 and were seen regularly flying in the south of England."


De Cleveland Mk.I

Afbeelding
bron: www.jaapteeuwen.com

De Franse of Britse term voor de SBC-4 was overigens CW-77 Cleveland.

Verder zegt Jean Cuny en Gérard Beauchamp in Curtiss H-75 Hawk

Citaat:
On June 18th, Brest harbour fell into German hands and both vessels were diverted to Fort-de-France in Martinique where they arrived the 27th. On 29th Jeanne d’Arc was ordered to sail to Pointe-à-Pitre in Guadeloupe. Both ships, as well as others, were to remain in French Antilles until 1943.

- Soon after their arrival in their respective harbours, Béarn and Jeanne d’Arc were unloaded. In Fort-de-France, the Curtiss CW-77, the Brewster Buffaloes and the 15 assembled H-751 were rolled to a field at the Pointe des Sables and stored in the open. The two crated H-751 and the Stinsons were left on board the Béarn. In Pointe-à-Pitre, the six Curtiss crated and the Stinsons were stored in a harbour warehouse.

- This situation remained unchanged until 1942. Under tropical climatic conditions, the aircraft stored in the open were slowly rotting and were no longer airworthy. On May 12th, due to the misunderstanding of an order, all the aircraft stored at the Pointe des Sables were sabotaged ! The 15 H-751s were heavily damaged by fire.


Dus ik denk dat ik er uit ben welke vliegtuigen de hens in gingen en welke op een veldje in de tropische zon stonden weg te rotten...

Mijn versie zal dus in principe nooit gebruikt zijn.. :cry:

Bizar verhaal toch?!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2007 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Inmiddels visdraad gekocht dus er kan bespand worden. :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement