Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2007 19:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Afbeelding

Zo heb ik er vier liggen, denk ik. Waarvan twee met een kapotte neus. Ik probeerde die te repliceren door een goeie neus in een dot putty te duwen en dat te laten uitharden. Ik dacht die er uit te kunnen prutsen eens uitgehard en dan met tweecomponentenputty een duplicaat te maken. Bad move ! De neus loste op in de putty. Vier Hannovers en slechts 1 bruikbare neus ! Great !

Ik ga deze versie ( proberen te ) maken. Boven en onder lozenge. :shock: Lozenge op de staart. Wit staartroer. Hoe ik die pijl eropgeflikkerd ga krijgen, weet ik niet. Foute decals.

Afbeelding

Niet echt uitbundig veel onderdelen. Net gietwerk. Weinig bijwerken.
Afbeelding

Nooit eerder zo'n flappen decals aangebracht. Met een klein hartje aan begonnen, trust me ! Maar dat viel best mee. Which is nice. Topwings weekte ik dicht met 4 kleuren lozenge van Pegasus na ontvetten. Microset eroverheen. Afweken. Microset eroverheen. Als de vleugels rechter hadden gezeten, dan had ik die met 1 vel lozenge in 1 keer kunnen doen. Maar Pegasus voorziet een A4 vol geschiedenis over het patroon en hoe het IRL werd aangebracht. Blijkt dat uiterst links en rechts naar binnen toe tot waar de flaps komen minstens aparte stukken waren. Komt mooi uit dus. Eerst links en rechts. Dan het middenstuk in 1 flap. Had ik beter niet gedaan, want nu is heel het middelste stuk 1 doorlopende lozenge en dat moeten eigenlijk allemaal brede repen zijn, zodat het patroon merkbaar verspringt. Oh, well, ladeeda. Ik ben al blij dat na een nachtje drogen en wat extra aanwrijven de decals er zo strak opzitten.
Afbeelding

Het teveel aan lozenge dat over de randen steekt wegsnijden, viel best mee. Zo ook het rooster weer vrijmaken. Dat was met bottomwing wel anders ! Techmod lozenge decals. Veel brozer eens gedroogd. Bij het schoonsnijden van de randen durfde het spul nog wel eens doorscheuren, zodat er sol aan te pas moest komen om dat te corrigeren. En zelfs een likje verf later zo blijkt. Eerst fixeren met lak.

Afbeelding

Aan de onderkant van topwing graveerde ik het rooster die je topside ziet zitten met een els.

Afbeelding

Staartvleugels.

Afbeelding

Romphelften houden niet zo erg veel van mekaar, which means veel gelijkschuren. :cry:

Afbeelding

Ik vind de kleuren van de bottomside veel te hard. Te fel. Ik probeer op een restje uit of ik die met een wash bleker krijg.


Laatst bijgewerkt door trikke11 op za 01 sep, 2007 16:02 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2007 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Die kleuren avn de onderkant zijn mijns inziens best goed hoor! Lozenge was vrij fel aan de onderkant. Vooral dat roze is een beetje,.... nichterig, maar ach.

Hierbij foto van voorbeeld Lozenge in museum Berlijn, alwaar ik december 2005 op bezoek was:Afbeelding

Trouwens vind bovenkant ook goed qua kleur.

Groet, nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2007 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ik zal maar een beetje vaart zetten achter mijn Hannovertje of ik mis straks de deadline weer, zoals met mijn Dinah.
Decals op de lozenge gepleurd.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik al intikte : de lozenge voor de onderkant is van slechte kwaliteit. veel te stug, zodat ie afbrokkelt.
Ook de staart moet hetzelfde patroon, maar gelukkig het veel soepelere toplozenge. Ondanks mijn verwachtingen viel de decal mooi in vorm te krijgen. Best leuk resultaat, al zeg ik het zelf. :wink:

Afbeelding

Camo spuiten. Lekker makkelijk, zo'n wazige vlekken.

Afbeelding

De witte pijlen tekende ik in Illustrator over van het profiel hierboven, verschaalde het naar 1/72, printen, maskeerfilm erop, uitsnijden, vloeken, papiermand in en opnieuw en opnieuw tot het goed zat. Altans : min of meer, want de punten en de staarten moeten nog wel een haartje bijgewerkt worden om symmetrisch te geraken.

Afbeelding

De motorkap kreeg geen camo mee. Die wordt glanzend groen. Flink weatheren.
Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2007 15:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Deze ochtendextra vroeg uit de veren om Hannovertje af te ronden en kiekjes te nemen. Of wat een mens lijden kan.
Op bijzonder verzoek van Kitboy toch maar poging tot riggen gewaagd.
Ondervleugel gemonteerd en struts op hun plaats gelijmd. Ouwe visdraad opgesnord. ( Voor de mierenneukers : maxima 0.08 mm, goed voor 0.5 kg. :wink: Vis dus ! )
Zonder topwing riggen naar onderkant struts is geen probleem. Maar een visdraadje naar bovenkant struts strak trekken zonder topwing is een nono ! Je trekt de struts uit de haak op die manier. Dus topwing dan maar gemonteerd. Met secondenlijm ! Want het ding wou niet op zijn plaats blijven zitten. De topwing gaat naar het midden toe boven de cockpit heel laag en dat haalde die niet zonder een zetje.
Riggen met de topwing erop is een foltering en een machtige aanslag op je geduld, geloof me. Knoopjes leggen en een veegje houtlijm erover. Op de duur ging het pretty vlotjes.
Ik wed dat ik niet alle lijnen getrokken heb. Ik heb de boxart als leidraad gebruikt. daarop staan geen lijnen naar de staart toe, maar het zou me niet verbazen dat die er eigenlijk wel moeten zijn. Ook naar de flaps lopen er geen. Maar ik vond het zo welletjes voor een eerste keer, echt waar.
Aanschouw !

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien, ben ik blijven zitten met twee gigantische kieren waar de ondervleugel in fuselage gaat. Volgende keer eerst vleugel op zijn plaats en dan pas spuiten/lozenge aanbrengen. Dat lijkt me de boel net iets lastiger te maken wat betreft afplakken. Vleugels en fuselage apart compleet schilderen en van decals voorzien, werkt makkelijker, maak ik mezelf graag wijs, maar dan krijg je dus kieren die je later nog moeilijk kan bijwerken. Het lijkt kiezen tussen twee keer kwaad.

Wat ik ook leerde : EERST visdraad zwart maken en dan pas riggen. De draad nadien een kleurtje geven, bleek ook monnikenwerk ! En dan met een alcoholstift, want mijn verf bleek niet echt goed te pakken op nylondraad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fuselage kwam naar staart toe een fractie getorst uit de doos, merkte ik te laat op, zodat de staartvleugels niet helemaal mooi accorderen langs beide zijden.
Met een nagelknipper maakte ik van transparant plasticcard een raampje mooi op maat.
De prop draait naar links als ik erop blaas ?! Lijkt me vreemd, niet ? Moet die niet naar rechts draaien ?
Veel moet ik het tuig niet meer vastpakken. De lozenge die ik gebruikte voor de onderkant viel zo krokant uit dat er stukjes blijven loskomen. Toplozenge is ...eu.. top !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2007 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
trikke11 schreef:
Deze ochtendextra vroeg uit de veren om Hannovertje af te ronden en kiekjes te nemen. Of wat een mens lijden kan.
Op bijzonder verzoek van Kitboy toch maar poging tot riggen gewaagd.


Haha, alsof ik verantwoordelijk ben voor wat betreft jouw doen en laten met modelbouw :lol: :lol: :wink: . Alle gekheid, 't moet jouw toch ook wel een bevredigender gevoel geven om zo'n 2dekker mét spandraden tussen je verzameling te zien staan! Doet een stuk realistischer aan. Ook van den toffe dat je 'm op tijd hebt af gekregen. Ding je toch mooi mee naar een schitterende eindprijs. Ik heb mijn vrouw vandaag al psychisch voorbereid dat ze morgen uit wél drie lootjes een keuze moet maken.

Jullie horen morgen!

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 sep, 2007 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
hehe, kitboy, geen zinnen door mekaar gooien !
Ik tikte in dat ik extra vroeg was opgestaan om de kist fotoklaar te maken en dat was totaal mijn keuze. Daar kwam geen Kitboy aan te pas.
En voor het riggen koos ik echt ook zelf. Ik ben mijn eigen magiër. Nog altijd. Ik maak mijn eigen keuzes. Maar laat ons wel wezen : je hebt me elders een flinke trap onder mijn kont gegeven. Waarvoor ik je trouwens dankbaar ben ! Daar dienen dit soort forums voor, niet ?! Ja, dus ! Zal ik je doorlinken naar je trap onder mijn kont ?
En nog iets : als ik geweten had dat jouw madam de final draw zou voltrekken, dan had ik wel andere charmes bovengehaald. Denk ik. Maar ik geef toe dat ik ondertussen misschien door al dat geklooi met die visdraad vergeten ben dat het zo zou gaan. So, no hard feelings. Zelfs als dit niks opbrengt, ben ik content dat ik me eindelijk toch aan riggen gewaagd heb. Which is nice.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement