Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2007 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mijn vrouw gaat als alles goed gaat eind september bevallen. Ik denk dus dat dit voorlopig de laatse meer gecompliceerde ruim van spandraden voorziene eerste wereldoorlog kist is die ik ga bouwen. Na september zal het allemaal wat rustiger worden op modelbouwgebied (denk ik als ik de verhalen van de mensen met ervaring zo links en rechts aanhoor).

Onderwerp wordt dus Roden 1/48 BE2c; een absolute klassieker qua eerste wereldoorlog luchtvaart en merkwaardig genoeg nooit eerder een kit van uitgebracht in goede kwaliteit injectie door een grote farbikant. Eerste wereldoorlog bouwers over de gehele wereldog zijn Roden dan ook zeer dankbaar (inclusief ondergetekende) .

De BE2c vormde de ruggegraad van de RFC in de jaren 1916/1915 toen verkenning tot de absolute hoofdtaken behoorde van de militaire luchtmacht. De BE2c was voorzien van een gedateerd, zeer nadeling concept. De waarnemer/schutter nam zat namelijk vooraan in het vliegtuig, rondom voorzien van een veelheid aan vleugelstijlen en spandraden. Hewel een mitraileur bij zich hebbende had deze nauwelijks schootsveld. Het is dan ook niet voor niets dat de BE2c's in grote getale slachtoffer zijn geworden van de in 1915 aan het front verschenen Fokker Eindecker met gesynchroniseerde voorwaarts vurende mitraileur. De term "Fokker Fodder" Fokkervoer is in één adem te benoemen met dit vliegtuig.

Al met al zijn er 2600 van gemaakt en zijn ze gedurende de gehele eerste wereldoorlog in dienst gebleven, hoewel in de latere periode aan het "homefront" ter bestrijding van Zeppelins (zelfs voorzien van raketten en die zitten er zelfs bij in deze kit!) alsook in ruime mate als trainer.

Afbeelding

Ik wens jullie allen veel plezier met het aankomende bouwverslag.Maar eerst nog de Wellington afmaken.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op zo 09 sep, 2007 17:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 mei, 2007 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Roden heeft er een fraai en mooi gedetaileerde motor bij gedaan:


I ook nog eens een keer dankbaar werkje, want de motor blijft goed zichtbaar :) .

Afbeelding

Roden heeft de romphelften goed op schaal gemaakt. Werkelijk ongelooflijk hoe dun het plastic is van deze delen. Vooral vooraan waar de motor bevestigd moet gaan worden. Doet me haast denken aan uitgesneden delen van een vacform.


Afbeelding
Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2007 12:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Leuke kist heb je uitgezocht. Die spandraden zullen inderdaad de nodige hoofdpijn opleveren... In ieder geval succes eind september! Op hoop van zegen! Eerste kind?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2007 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Yep de eerste.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2007 13:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ooooh, de slapeloze nachten, luiers, voeding, baden, Prenatal en nog meer... Heel veel succes! Weten jullie al of het een jongen of een meisje wordt of blijft het een verrassing?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2007 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Citaat:
Ooooh, de slapeloze nachten, luiers, voeding, baden, Prenatal en nog meer

En dan is het eerste jaar nog makkelijk
Ik zeg altijd: Je hebt een jaar nodig om hun te leren lopen en praten en 17 jaar dat ze weer rustig blijven zitten en de mond houden..


Success Kitboy....met beide "projecten"
Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2007 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Als dat plastic echt zo dun is ben ik zeer benieuwd hoe je de spandraden
zo stevig vast gaat zetten dat ze niet bij het eerste zuchtje wind
(bij wijze van) af zullen breken.
Of gebruik je daar een soort elastiek voor??

Groeten Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2007 16:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2006 0:06 am
Berichten: 648
Woonplaats: Maastricht
Voor die spandraden kan dat, er bestaat een draad voor, ik meen Lycra, die rekbaar is. Op allerlei forums kun je hier informatie over vinden.
Op het IPMS Stockholm forum staat een vrij uitgebreide beschrijving van bespannen, op het Airfix Tribute Forum, en het Unofficial Airfix Forum, ook wel. Even googelen naar die verschillende fora, en zoeken onder "Rigging"
Succes ermee, prachtig vliegtuig, en veel plezier starks met jullie eersteling. Dat wordt wel al je vliegtuigjes boven graaihoogte ophangen!
Groeten,
Eduard.

_________________
Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven in ruil voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid, noch veiligheid. (Benjamin Franklin)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2007 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik gebruik drie materialen, visdraad, "knitting in Plastich" (dat is net zoiets als wat Eduard benoemd) en ik heb nu wat spul dat heet "Wonder Wire". Soort heel dun glasvezeldraad dat zich vanzelf strekt. Heb van dat spul van een mede W.O.1 bouwer één zakje gekregen. Die heeft 't weer van een Amerikaan, die... Lastig, maar ik hoop er binnenkort meer over te weten.

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2007 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Een kleine update vwb deze BE2c. Heb er afgelopen weken nog wat werk aan kunnen doen. Deze kit heeft in tegenstelling tot Robin's Strutter (gelukkig :wink: ) geen PE parts. Wel héél veel kleine plastice deeltjes. Iverigens zitten er wel een paar PE parts in. Instrumenten en (zeer brede) gordels van Eduard.

Afbeelding


Afbeelding

De aansluiting tussen vleugels en romp geschiedt bij dit vliegtuig dmv twee liggers aan weerszijden ( er zit dus wat ruimte tussen vleugels en romp). Roden heeft die constructie best mooi uitgebeeld, maar het plastic is te dun en niet niet stevig genoeg. Ik heb de liggers dus vervangen door staaldraad. Gaten boren en dat de draad (uit de klem van een ordner) gemonteerd.

Afbeelding


De motor bij de kit bestaat uit veel onderdelen en maakt een mooi gedetaileerd geheel.

Afbeelding

Op dit punt heb ik een klein probleem. Ik had voor het groen en linnen dezelfde zelfgemenge potjes gebruikt als voor de FE2b (Bloody April). Helaas zijn die inmiddels opgedroogd en moet ik een nieuwe mix maken voor PC10 (RFC green). Dat wordt natuurlijk nooit dezeflde dus, moet dat allemaal opnieuw geschilderd worden :roll: .

We gaan stevig verder.

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement