Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2007 15:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2006 0:06 am
Berichten: 648
Woonplaats: Maastricht
Hallo.
Voor de minibouw ga ik ook de Koolhoven bouwen.
Mijn kit wordt de E 13, van de MLD, foto in "Farman tot Neptune"deel 1.
Fotoos komen zodra het filmpje ontwikkeld is.
De kit is niet al te makkelijk: Er zijn geen paspennetjes voor de romp of voor de vleugelstijlen, dus dat wordt zorgvuldig plakken al heb ik wel eens met hele kleine boortjes en hele dunne stukjes draad passtiftjes gemaakt voor b.v. drijversteunen, misschien ga ik dat hier ook doen.
Interieur maak ik me niet erg druk over, hij gaat aan het plafond hangen als hij klaar is.
Het bijgeleverde machinegeweer klopt niet. Op de foto van de E 13 zien we een van die Engelse vliegtuigmitrailleurs, die met rond magazijn bovenop ( al zit er op de foto geen magazijn op). Op de foto is dit een exemplaar met een dikke koelmantel, dat moet ik dus scratchen met een oud mg-tje uit de sparebox.
Geen machinegeweer onder de vleugel.
De kit heeft kentekens E 14, maar ik heb een heel vel van de IPMS Nederland met voor-oorlogse letters en cijfers, dus geen probleem.

Tot nu toe het rudimentaire interieur erin gezet, want er moeten straks nog poppetjes in gezet worden. Romphelften op elkaar, en laten drogen.
Daarna afplaktape langs de naden, en plamuur. Die truc met tape langs de te plamuren plaatsen heb ik hier en op andere fora gelezen, erg goed. Voorkomt dat je de plamuur te breed uitsmeert.
Met de vijl, en met waterproof, afgewerkt. Er zitten dikke stootranden langs de cockpits, dit is altijd lastig o mooi te krijgen, ga ik heel wat aandacht aan besteden.
Ondervleugel pas gemaakt, en eronder.
Laten drogen, en verder gegaan met de motor. Voor de MLD-versie moet er een gat voor de uitlaat in de motorkap worden geboord, hoop dat ik dit op de goede plek heb... Begonnen met verven, hierna moet er een etched uitlaatring op, of misschien moet dit het onstekingskabelspul voorstellen, daarna komt er nog een plastic uitlaatring voorop en dan kan ik zien of het gat op de goede plek zit...
Alvast wat details geverfd, en nu even laten liggen.
Ben dus maar vast met een airfix DH 4 begonnen, die ook een nederlander moet worden, al heb ik geen fotoos van dit vliegtuig in Nederlandse kleuren.
Groeten en tot de volgende keer,
Eduard.

_________________
Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven in ruil voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid, noch veiligheid. (Benjamin Franklin)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2007 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Een voortvarende start Eduard! succes met deze stalgenoot van mijn tweedekker onderwerp :D

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2007 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Kijk eens aan de E14, die heb ik zelf ook gemaakt. Eveneens OOB, dus over cockpit vloeren e.d. heb ik me niet druk gemaakt. Die stootranden komen er met voorzichtig schilderen mooi uit.

Misschien heb ik nog wel zo'n Lewis mitraileur voor je liggen, maar dat weet ik niet zeker. Ander neem je toch die uit de DH4, het viel me op dat de NL luchtmacht in die dagen heel vaak geen mitraileur droeg voor de waarnemer.

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2007 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2006 0:06 am
Berichten: 648
Woonplaats: Maastricht
Ja precies, die Lewis's zijn het probleem niet, heb er zat liggen, alleen moet er een koelmantel op de loop maar dat lukt wel.
tot nu toe valt het kitje niet tegen, maar ik ben ook nog niet aan de stijlen en bovenvleugel begonnen...!
Groeten,
Eduard.

_________________
Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven in ruil voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid, noch veiligheid. (Benjamin Franklin)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 mei, 2007 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik kan me niet herinneren met de stijlen probelemen te hebben gehad. Paste prima bij deze kit voor zover ik me kan herinneren.

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2007 16:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2006 0:06 am
Berichten: 648
Woonplaats: Maastricht
Hoi Nico.
't Zal wel passen, daar maak ik me geen zorgen over. De afwezigheid van pennetjes en gaatjes is wat mij nog net geen zorgen baart, maar toch...
Groeten,
Eduard.

_________________
Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven in ruil voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid, noch veiligheid. (Benjamin Franklin)


Laatst bijgewerkt door Eduard Boessenkool op ma 21 mei, 2007 17:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2007 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2006 0:06 am
Berichten: 648
Woonplaats: Maastricht
Effe de knoop doorgehakt.
Met een heel dun boortje (nou ja, 0,8 mm) gaatjes in de bovenvleugel geboord, iets voor het midden in de ovale merkjes.
De vleugelstijlen had ik al op de ondervleugel geplakt, niet zo slim vanwege het aftekenen. Maar er was ruimte genoeg om de vleugelstijlen tegen de merkjes aan te leggen, en af te tekenen. Vleugelstijlen ook ingeboord. Ik gebruik met die hele kleine boortjes m'n hobby-mes als boorhouder, gaat prima, en je kunt rustig en beheerst draaien.
Daarna wat stiftjes dun Evergreen geknipt, in de vleugelstijlen geplakt, overtollige lijm erafgeveegd, zodat met name het pasvlak van de stijl tegen de vleugel schoon is, en laten drogen.
Na droge gepast, prima.
Ga dit dus ook doen voor de middelste stijlen, en voor het landingsgestel.
Intussen ook wat aan de DH 4 gedaan. De romphelften op elkaar, oude mal, dus wat plamuur en schuur nodig om mooie vlakke boven- en onderkant te krijgen. Ook de deukjes onderop de bovenvleugel, en bovenop de ondervleugel, geplamuurd en geschuurd.
Nu ligt alles weer te drogen, ben wezen fietsen met m'n vrouw ( moet ook op zondag), en straks nog even wielrennen kijken.
Daarna verder met gaatjes boren en stiftjes plakken, en vanavond moet ik weer werken, dus tot morgen!
Fotoos komen z.s.m, net een nieuw rolletje begonnen.
Groeten,
Eduard.

_________________
Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven in ruil voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid, noch veiligheid. (Benjamin Franklin)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2007 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2006 0:06 am
Berichten: 648
Woonplaats: Maastricht
Kleine update.
Gaatjes en pennetjes voor de stijlen tussen romp en vleugel worden te lastig.
Heb nu de ovale merkjes in de romp, waar de stijlen moeten zitten, klein beetje uitgediept zodat er als het ware een heel klein balkonnetje is ontstaan waar de onderkanten van de stijlen op kunnen rusten.
Ga nu eerst de romp verven, (Khaki! Welke kleur! FS -4064. Volgens Urban Fredriksson is dit halfom H 66 en H 163. Kan-ie vergeten voor mij. Zal wel H 155 worden.... ) voorzichtig om deze plekjes heen. Dan de zijruitjes maken met clearfix, werkt altijd.
Daarna de bovenvleugel op de vleugelstijlen lijmen, laten drogen, en dan de romp/vleugel stijlen ertussen frommelen.
Omdat bij dit vliegtuig de vleugelstijlen mooi verticaal staan kan dit alles, wanneer de vleugelstijlen niet verticaal staan kun je ze niet eerst op de ondervleugel zetten zonder meteen ook de bovenvleugel te monteren om de boel uit te lijnen.
Wat ik met de landingsgestelstijlen ga doen zie ik nog, ik heb al wat ideeen.
Binnenkort fotoos, rolletje is weggebracht.
'K heb al wel fotoos van de beide sprue's, maar die zijn al gepubliceerd op 't forum, dus doe ik niet nog eens.
Al met al is dit geen verschrikkelijk lastig kitje.
Een van de staartvleugels zit er al op. Ook hier geen pennetjes/gaatjes, maar ik heb dit al eerder meegemaakt. Een kant erop lijmen, kitje mooi verticaal op z'n zij laten drogen, tijdens het drogen even controleren, en daarna de andere kant. Werkt patent.
Groeten,
Eduard.

_________________
Zij die bereid zijn essentiele vrijheden op te geven in ruil voor schijnbare veiligheid, verdienen noch vrijheid, noch veiligheid. (Benjamin Franklin)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2007 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 25 aug, 2006 10:10 am
Berichten: 704
Woonplaats: Dokkum/Drachten
Die manier van vleugels monteren herken ik. Bij mijn FOkker T-VIII moet de hoofdvleugels met die "constructie" worden vastgelijmd :? Maar, inderdaad, het valt met staartvleugels wel mee. Mijn Koolhoven heb ik geschilderd in Tamiya XF-10, omdat de Humbrol variant 98 uitverkocht was. Dit is een soort van bruin. Is de Koolhoven FK-51 bruinig of kaki-groen? Of is de LVA-versie bruinig en de MLD-versie kaki-groen?

_________________
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2007 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het lijkt me wel leuk om aan het einde van deze minibouw een algemeen foto album te beginnen met afbeeldingen álle FK51's die op deze site zijn gemaakt.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement